SnapShot. Inflație, prețuri, scumpiri. Tendințe în conversațiile online
Problema inflației este o preocupare constantă pentru publicul din România, mai ales în perioadele când se amplifică reflectarea mediatică a temei creșterii prețurilor. Monitorizarea tendințelor online ne arată că discuțiile despre inflație și efectele sale revin cu o anumită ciclicitate în atenția spațiului online, atât pe sursele web de mare impact, cât și pe cele mai relevante pagini de Facebook. Cu ajutorul platformei NewsVibe, un instrument avansat de social listening bazat pe AI, analiza automată a conversațiilor din mediul online oferă o imagine detaliată asupra tendințelor curente legate de inflație.
Monitorizarea conversațiilor în timp real și raportarea detaliată ne permit să identificăm modul în care tema inflației este abordată în spațiul digital, dar și care sunt principalii poli de discuție pe această temă. Analizând cele mai relevante surse media de pe web și Facebook, în ultimele 30 de zile, observăm o concentrare a discuției în trei momente distincte, volumul total al acesteia însumând 1.389 de mențiuni.
Primul vârf de vizibilitate, pe 1 octombrie, este generat de discuțiile despre încetinirea inflației în zona Euro și presiunile puse pe Banca Centrală Europeană să reducă dobânzile, în special după ce inflația din Italia a scăzut sub 1%, conform estimărilor analiștilor. Pe plan local, este de interes declarația lui Mugur Isărescu despre încercarea Băncii Naționale a României de a scădea inflația, fără a crea o recesiune.
Vârful de pe 11 octombrie reprezintă punctul culminant al discuției online, după ce a fost raportată o scădere a ratei anuale a inflației la 4,62% în luna septembrie, de la 5,1% în august. Cu toate acestea, se discută și despre scumpirile anumitor categorii de produse, cum ar fi detergenții, legumele sau fructele, și impactul acestora asupra oamenilor de rând.
Spre finalul perioadei analizate, pe 17 octombrie observăm că există o acumulare semnificativă de mențiuni în surse media cu reach potențial ridicat. Se discută despre decizia Băncii Centrale Europene de a reduce din nou dobânzile de referință, dar și despre România, care a avut cea mai mare rată a inflației din Uniunea Europeană pentru a șaptea lună la rând.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului și impactului mențiunilor despre inflație în ultimele 30 de zile
Printre sursele care abordează cel mai des tema inflației, observăm un mix de presă mainstream și presă de specialitate din domeniul financiar. Stiripesurse.ro, PSNews și Ziare.com sunt publicațiile de top care au scris cel mai mult despre inflație. Totodată, observăm prezența platformelor Profit.ro și Economica.net, care sunt printre cele mai prolifice surse de economie, conform unei analize anterioare.
Grafic NewsVibe: Topul surselor online relevante care au menționat cel mai frecvent subiectul în ultimele 30 de zile.
Entitățile cele mai vizibile în cadrul articolelor și postărilor despre inflație se referă la actorii principali decizionali din România – atât din zona politică – precum PNL, PSD, Guvernul, sau Marcel Ciolacu, dar și din cea financiar-bancară – BNR sau Mugur Isărescu. Observăm și o atenție îndreptată asupra actorilor europeni, în special Banca Centrală Europeană. Deși au un nivel mai scăzut, mențiunile despre produsele și mărfurile alimentare scot în evidență preocupările media și implicit ale cetățenilor, cu prețurile alimentelor în prim plan.
Grafic NewsVibe: Top cuvinte cheie incluse în știrile și postările despre inflație în ultimele 30 de zile.
Și presa locală abordează subiectul inflației, chiar dacă în topul surselor nu există nicio publicație locală. Acest lucru se datorează răspândirii teritoriale a publicațiilor, după cum sugerează harta. Vestul țării discută cel mai des despre inflație, însă și presa din Iași, Brașov și Constanța este preocupată de acest subiect.
Grafic NewsVibe. Surse locale care au scris despre inflație în ultima lună