SnapShot. Fenomenul Black Friday 2024 în România. Tendințe online și impact digital
O explorare complexă a interesului online pentru Black Friday în România, realizată cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe, evidențiază tendințele și preferințele consumatorilor români în pragul celui mai așteptat eveniment de cumpărături al anului. Analiza automată a conversațiilor online, utilizând un instrument de social listening bazat pe AI, identifică nuanțe și tendințe interesante despre anticiparea online a momentului și informațiile care au polarizat interesul creatorilor de conținut, tema generând un volum estimat de peste 30 de milioane de vizualizări în ultima lună.
Astfel, interesul general al surselor online relevante este orientat atât către retaileri, cât și către anunțuri ale autorităților statului, iar procesarea complexă a informațiilor dezvăluie atât ritmul creșterii interesului pentru temă, cât și actorii comerciali și instituționali care s-au evidențiat la capitolul “vizibilitate”.
Au existat două mari vârfuri de interes în ultima lună – primul, pe 31 octombrie, relevă anunțurile pe care anumite branduri și retaileri le-au făcut referitor la data în care vor avea loc reducerile de Black Friday. Printre acestea se numără Altex, Fashion Days și Lidl. Există, totodată, recomandări ale ANPC referitoare la modurile în care consumatorii se pot proteja în această perioadă, mai ales în cazul produselor comandate din afara Uniunii Europene.
Al doilea vârf, pe 4 noiembrie, subliniază avertismentele ANCOM și ale Directoratului de Securitate Cibernetică (DNSC) referitoare la potențialele tentative de fraudă, oferind românilor sfaturi despre cum să se protejeze în această perioadă. O altă știre care a beneficiat de mediatizare sporită este studiul făcut de Kantar România, cu accent pus pe bugetul pregătit de români pentru Black Friday. În plus, sunt vizibile și campaniile retailerilor Fashion Days, Nissa, Trendyol și eMAG.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului și impactului mențiunilor despre Black Friday în ultima lună
Extragerea din conținutul de comunicare online a celor mai menționate entități din cadrul discuțiilor despre Black Friday relevă faptul că Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) și ANPC se află în centrul atenției prin atenționările transmise. Dintre retaileri, cea mai mare vizibilitate o au eMAG, Altex și Vodafone. Un lucru notabil este și prezența Sameday, atât prin anticiparea unei creșteri de 40% a volumului de colete livrate de Black Friday, dar și în urma controversei legate de angajarea temporară a aproximativ 50 de deținuți pentru procesarea coletelor.
Grafic NewsVibe: Top cuvinte cheie incluse în știrile și postările despre Black Friday în ultima lună
Topul surselor care au menționat cel mai des Black Friday este alcătuit, în principal, din surse media de mare impact, precum Libertatea, Stirileprotv.ro, Antena 3 CNN, România TV și Ziare.com. Mai mult, există și presă de specialitate din zona economică sau de business, precum DailyBusiness.ro, Profit.ro sau Economica.net.
Grafic NewsVibe: Topul surselor online relevante care au menționat cel mai frecvent subiectul în ultima lună
Presa locală a abordat într-o măsură semnificativă subiectul Black Friday (aproape o treime din volumul total de mențiuni), chiar dacă nu există nicio sursă care să se fi plasat în top. Observăm că regiunea Transilvaniei are per total cea mai mare pondere a interesului local acordat. Județele specifice care au discutat cel mai intens despre Black Friday sunt Constanța, Cluj, Brașov și Iași.
Grafic NewsVibe. Surse locale care au scris despre Black Friday în ultima lună