SnapShot. Diaspora românească în prim-plan: ce subiecte au dominat online-ul

Diaspora românească se află în centrul atenției media online din România, cu un interes ridicat în contextul votului pentru primul tur al alegerilor prezidențiale din 2025. Conform datelor Autorității Electorale Permanente, peste 972.000 de români din străinătate și-au exprimat votul, depășind semnificativ prezența din noiembrie 2024. Cele mai mari comunități de votanți s-au înregistrat în Italia, Marea Britanie și Germania, evidențiind mobilizarea românilor din diaspora.
Potrivit datelor NewsVibe – instrument de social listening bazat pe AI – au existat peste 4000 de postări și articole care au menționat diaspora în ultima lună, însumând un reach estimat la aproximativ 62 de milioane de vizualizări. Mai mult de jumătate dintre acestea au fost publicate în contextul alegerilor, vârful de interes pentru subiect fiind data de 4 mai. Printre cele mai discutate teme asociate subiectului “diaspora” în ultima lună s-a aflat declarația lui Traian Băsescu despre influența semnificativă a votului diasporei în alegerile prezidențiale. Totodată, partidul AUR a sesizat probleme legate de organizarea procesului de votare în diaspora, semnalând dificultăți precum cozile și timpul limitat de vot. De asemenea, Ministerul Afacerilor Externe s-a remarcat după ce a respins afirmațiile AUR referitoare la o posibilă insuficiență a buletinelor de vot în diaspora, precizând că au fost distribuite 3,6 milioane de buletine către secțiile din străinătate și că este statistic imposibil ca acestea să se epuizeze.
Grafic NewsVibe: Evoluția volumului și impactului mențiunilor despre diaspora, din ultima lună
Analiza semantică confirmă, de asemenea, cum conversațiile online despre diaspora s-au concentrat pe teme electorale, cu accent pe România, românii din străinătate, candidații preferați de această comunitate (George Simion, Nicușor Dan) și instituții precum Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și Ministerul Afacerilor Externe. Cu o vizibilitate similară se plasează și Crin Antonescu, cu un accent pe performanța sa la alegeri și discursul său în care și-a recunoscut înfrângerea. Similar, Marcel Ciolacu a fost intens menționat după ce și-a anunțat demisia.
Numele țărilor în care diaspora este activă (Italia, Republica Moldova, Spania, Germania, Marea Britanie, SUA) apar frecvent, indicând implicarea geografică largă în procesul de vot, Noua Zeelandă și Auckland fiind menționate proeminent deoarece acolo s-a deschis prima secție de votare. În plus, prezența partidelor AUR, PNL, USR și PSD, dar și a unor figuri politice precum Traian Băsescu, reflectă frecvența cu care au fost menționate acestea în legătură cu votul din diaspora.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în contextul mențiunilor despre diaspora, din ultima lună
În clasamentul celor mai relevante surse care au produs frecvent conținut cu referire la diaspora, site-ul Adevărul se detașează clar, fiind singurul cu peste 100 de mențiuni. Urmează PS News, atât prin site-ul propriu, cât și prin pagina de Facebook, apoi EVZ.ro și stiripesurse.ro. Mai jos în top se află platforma alternativă Ecopolitic, urmată de Gândul și Ziare.com. Clasamentul este completat de alte publicații mainstream generaliste sau de știri, precum paginile de Facebook stiripesurse.ro sau Știrile TVR.
Grafic NewsVibe. Topul surselor web relevante care s-au referit la diaspora în ultima lună
Harta activității media locale arată că cele mai multe mențiuni despre diaspora au venit din județele Alba, Argeș, Sibiu, Prahova, Iași și Bihor, unde presa locală a avut o acoperire intensă. La polul opus, județele cu cea mai redusă activitate media pe acest subiect au fost Harghita, Covasna, Ialomița și Teleorman. Per ansamblu, interesul presei locale a fost mai ridicat în vestul și centrul țării, în timp ce estul și sud-estul au generat mai puține materiale legate de acest subiect.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat diaspora în ultima lună