News Focus: România, prima lună de la aderarea completă la Schengen. Impact în online
Intrarea României în Schengen, inclusiv cu granițele terestre, a fost un moment puternic așteptat în spațiul public românesc, iar acest interes s-a transpus într-o reflectare intensă a evenimentului în media și în mediul online, cu precădere în primele zile ale anului, dar și ulterior, când au apărut diverse evoluții și chiar bilanțuri. Conform datelor analizate cu sprijinul NewsVibe, platformă de monitorizare și analiză a conversațiilor online în timp real, de la începutul anului s-au înregistrat peste 2.400 de mențiuni despre Spațiul Schengen în surse online relevante, care au generat un număr estimat de aproape 60 de milioane de vizualizări.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre Schengen, respectiv a impactului total al acestora, în perioada 1 ianuarie 2025 – 3 februarie 2025
Surse predominante
Sursele care au scris cel mai mult despre Spațiul Schengen în intervalul monitorizat sunt, în principal, website-uri de știri și canale media generaliste, precum și pagini de Facebook asociate unor astfel de platforme media. Dintre sursele aflate în top, se remarcă stiripesurse.ro, Adevărul, EVZ.ro, fiecare cu cel puțin 30 de mențiuni despre subiect. Pe locul 4 al clasamentului regăsim și o sursă locală – Focuspress din Constanța, iar în topul extins – o platformă cu specific economic (Capital).
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit la Schengen, în perioada 1 ianuarie 2025 – 3 februarie 2025
Topul cuvintelor cheie menționate
Termenii cel mai des asociați cu Spațiul Schengen în articolele din sursele web și în postările de pe rețelele sociale sunt România, Bulgaria și Ungaria (ca urmare a creșterii traficului de frontieră între cele trei state). De asemenea, alte entități menționate frecvent în contextul referirilor la Schengen au fost UE, Marcel Ciolacu, și Guvernul, precum și concepte precum polițiști, cetățeni, români și europeni. Secundar, au fost amintite și țări precum Grecia, Austria sau Germania.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu Schengen, în perioada 1 ianuarie 2025 – 3 februarie 2025
Emoji și Hashtag
Cele mai utilizate emoji în postările de pe Facebook în care este menționat Spațiul Schengen sunt steagurile Uniunii Europene, României, Ungariei, dar și ale SUA și Bulgariei. De asemenea, sunt frecvent folosite emoji care simbolizează ideea de alertă, de reușită sau de parteneriat.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre Schengen, în perioada 1 ianuarie 2025 – 3 februarie 2025
Cele mai utilizate hashtag-uri, în postările Facebook de pe paginile cele mai relevante în care a fost menționat Spațiul Schengen, sunt #romania și #arad. A existat în spațiul online o creștere a interesului pentru traficul din zona de vest, între Ungaria și România, în special pentru creșterea numărului de cetățeni maghiari care au venit la cumpărături în orașele din vestul României. Secundar, s-a scris și despre #bulgaria.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre Schengen, îîn perioada 1 ianuarie 2025 – 3 februarie 2025
Surse locale
Sursele locale care au scris cel mai mult despre Spațiul Schengen în ultima perioadă sunt, în principal, cele din județe de graniță: Constanța, Satu Mare, Arad și Timișoara.
În general, interesul pentru subiect a fost mai ridicat în județele din partea de vest a României.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat menționat Spațiul Schengen, în perioada 1 ianuarie 2025 – 3 februarie 2025
Analiza arată că interesul pentru Spațiul Schengen a fost puternic influențat de aderarea României cu granițele terestre, cu un vârf de mențiuni urmat de un interes constant, dar în scădere. Cele mai active locale pe subiect au fost în județele de graniță din vestul țării, reflectând impactul direct asupra traficului transfrontalier și a comerțului local al aderării României la Spațiul Schengen cu granițele terestre.