News Focus: Impactul ”boicotului” asupra conversației online despre supermarketuri

În ultimele săptămâni, în România, pornind de la exemplul altor țări din Europa de Est, au avut loc apeluri la boicotarea supermarketurilor, sub pretextul unei reacții la creșterea prețurilor alimentelor, inițiativă promovată în principal de figuri din zona populist-suveranistă precum Călin Georgescu și politicieni din partidul AUR, care au îndemnat cetățenii să evite marile lanțuri de retail pe 10 februarie, în favoarea producătorilor locali.
Inițiativa a generat numeroase reacții în media și în spațiul online, cu o multitudine de argumente, atacuri politice, critici și chiar ironii, care au transformat tema boicotului în cel mai vizibil subiect asociat conversației online despre supermarketuri în ultimele 12 luni. Conform datelor analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă de monitorizare și analiză online cu suport AI, dintr-un total de aproape 17.000 de mențiuni despre supermarketuri înregistrate în surse online relevante la nivelul ultimului an, peste 1.700 au fost consemnate doar în perioada 1-10 februarie 2025. În același interval, impactul estimat al acestor mențiuni a fost de aproape 32 de milioane, comparativ cu un total de peste 332 de milioane la nivelul întregului an. Deci, aproximativ 10% din mențiunile online despre supermarketuri și 10% din impactul acestora s-au înregistrat în ultimele zece zile.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre supermarketuri, respectiv a impactului total al acestora, în ultimul an
Surse predominante
Topul surselor web care au scris cel mai mult despre supermarketuri, în ultimele 10 zile, este dominat de site-uri de știri și platforme generaliste, dintre care se remarcă prin frecvența referirilor la supermarketuri România TV și Adevărul. De remarcat și prezența în top a unei surse economice, Capital, sau a uneia specializate în teme de alimentație, G4Food.
Observăm de asemenea că printre cele mai active surse online care au creat conținut referitor la supermarketuri se numără 4media.info și 60m.ro, platforme favorabile partidului AUR, care au promovat în principal mesaje critice la adresa marilor lanțuri comerciale sau au preluat discursul acestui partid.
Grafic NewsVibe. Topul surselor web relevante care s-au referit la supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025
Topul cuvintelor cheie menționate
În cadrul conversației online despre supermarketuri, entitățile invocate cel mai frecvent în articole din surse web sau în postări de Facebook în ultimele 10 zile sunt România și români, dar se observă și frecvența mare cu care a fost menționat Călin Georgescu, ceea ce sugerează vizibilitatea apelurilor acestuia pentru boicotarea marilor magazine, inclusiv prin poziționări critice sau contraargumente la adresa mesajelor sale. Secundar, termeni precum Croația sau Peninsula Balcanică trimit la relatări despre alte regiuni în care au avut loc acțiuni similare.
Există în context și trimiteri frecvente la producătorii locali, fermieri, precum și la numele premierului Ciolacu, explicabile mai ales prin comunicarea directă din ultimele zile pe care acesta a avut-o ca răspuns la tema boicotului propusă de Călin Georgescu.
Asocierile repetate cu producătorii de alimente – cu diverse variațiuni ale termenului – arată că în discuțiile din spațiul online s-a impus mai mult dimensiunea referitoare la protecția intereselor producătorilor autohtoni, decât cea despre prețurile crescute ale produselor alimentare.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025
Emoji și Hashtag
Cele mai utilizate emoji în postările de pe Facebook în care au fost menționate supermarketurile simbolizează starea de alertă sau confuzie, obiective bifate, România, ideea de apel, dar și produse sau cumpărături.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025
Cele mai utilizate hashtag-uri în postările Facebook de pe paginile cele mai relevante, în care a fost menționat subiectul supermarketurilor, sunt #calingeorgescu, #boicot, #supermarket, dar și, secundar, #mancaresanatoasa. Se văd, cu o intensitate mai scăzută, și denumirile unor rețele comerciale, precum #lidl sau #kaufland.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025
Surse locale
Peste 400 din mențiunile despre supermarketuri din ultimele 10 zile au fost înregistrate în surse locale. Cel mai mare interes a fost manifestat în surse din județele Constanța, Cluj, Brașov, Satu Mare, Alba și Argeș. Cel mai mic interes se manifestă în surse din Sudul Moldovei și Sudul Munteniei.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat menționat supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025