News Focus: Cât și cum se (mai) vorbește despre Ucraina în spațiul online românesc?
Războiul din Ucraina a fost mult timp unul dintre principalele subiecte de interes pentru sursele de informare românești, inclusiv pentru cele online, și a generat dezbateri intense pe rețelele sociale. Ce se mai discută, însă, despre Ucraina în spațiul online, la doi ani și jumătate după debutul agresiunii ruse?
O analiză realizată cu ajutorul softului de media intelligence NewsVibe arată că, în ultimele trei luni, au existat mai multe subiecte care s-au bucurat de atenție mediatică și au generat un număr semnificativ de mențiuni online (printre acestea numărându-se alegerile sau turneul EURO 2024), tema războiului din Ucraina nemaifiind dominantă. De asemenea, în cazul evenimentelor sportive, s-a înregistrat un număr mare de mențiuni, concentrate într-un interval de câteva săptămâni.
Cu toate acestea, impactul mențiunilor referitoare la Ucraina – adică publicul potențial atins de acestea – rămâne considerabil.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul mențiunilor și impactul mențiunilor despre Ucraina și numărul și impactul mențiunilor despre alte teme de actualitate, în ultimele 3 luni
Evenimentul asociat cu Ucraina, care a generat cele mai multe mențiuni și cu cel mai ridicat impact în acest interval de timp, a fost meciul de fotbal de la EURO 2024, jucat împotriva selecționatei României.
Grafic NewsVibe. Evoluția mențiunilor și impactului mențiunilor despre Ucraina, în ultimele 3 luni
Surse media predominante
Topul surselor relevante care au scris cel mai mult despre Ucraina în ultimele trei luni este dominat de site-uri de știri. Paginile de Facebook care apar în acest top sunt, de asemenea, asociate cu site-uri de știri. Se remarcă, totuși, prezența în top și a paginii de Facebook Defense România, care se concentrează în mod special pe subiecte legate de securitate, siguranță națională și geopolitică.
Grafic NewsVibe. Topul surselor media care au menționat Ucraina, în ultimele 3 luni
Topul cuvintelor cheie menționate
Termenii „România”, „NATO”, „rus”, „președinte”, „Zelenski”, „SUA” și „Vladimir Putin” sunt cel mai frecvent utilizați în postările și articolele despre Ucraina. Acest lucru indică faptul că, dincolo de momentul excepțional al meciului de fotbal de la EURO 2024, sursele web cele mai relevante acordă atenție Ucrainei aproape exclusiv prin prisma războiului de agresiune dus de Federația Rusă împotriva acestei țări.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în ultimele 3 luni
Emoji și Hashtag
Cele mai utilizate emoji sugerează o atenție deosebită față de meciul România-Ucraina de la Euro 2024. Acest interes este reflectat și în utilizarea hashtag-urilor, însă aici se observă o prezență semnificativă a celor legate de războiul din Ucraina, indicând faptul că discuțiile online se concentrează foarte mult pe conflictul în desfășurare.
Grafic NewsVibe. Top emoji, respectiv top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre Ucraina, în ultimele 3 luni.
Activitate regională și interes
Cu excepția Constanței, atenția față de Ucraina a fost acordată cu precădere de surse relevante din județele de graniță situate în Nord, Est și Vest, printre care Iași, Maramureș, Suceava sau Timiș.
Harta Newsvibe. Topul surselor relevante la nivel local, unde a fost menționată Ucraina, în ultimele 3 luni
Deși tema Ucraina nu mai domină spațiul online în ultimele luni, iar agenda celor mai relevante surse web s-a diversificat, atenția pe care acestea, precum și publicul, o acordă vecinilor noștri rămâne ridicată. Impactul războiului din Ucraina continuă să se resimtă semnificativ în relatările din sursele web cele mai relevante.