News Focus: Candidează sau nu Klaus Iohannis? Perspective online asupra dilemei momentului
Deși președintele Klaus Iohannis se află pe finalul celui de-al doilea mandat, acesta continuă să fie unul dintre personajele centrale de pe scena politică din România, generând interes atât prin propriile mesaje și acțiuni, cât și prin modul în care alți actori politici sau media se raportează la el. Online-ul românesc nu face excepție din acest punct de vedere. Conform datelor contorizate cu ajutorul NewsVibe, platformă inovativă de monitorizare în timp real a conversațiilor online, au existat peste 4.000 de mențiuni despre Iohannis în ultimele 30 de zile, care au avut un impact estimat cumulat de peste 85 de milioane de vizualizări.
Deși în ultima perioadă numele președintelui a atras atenția mai ales prin speculațiile despre posibila sa intenție de a candida la alegerile parlamentare, din graficul de mai jos se poate observa că, pe parcursul ultimei luni, acesta a fost vizibil și prin acțiuni directe (promulgări de legi, mesaje publice).
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre Klaus Iohannis, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Surse predominante
Topul surselor care au menționat cel mai des numele președintelui Iohannis este dominat categoric de site-urile de știri și paginile de Facebook asociate acestora. În mod special, se remarcă stiripesurse.ro, cu peste 155 de mențiuni pe site și aproape 100 pe pagina sa de Facebook. Alte surse care au avut un număr semnificativ de mențiuni despre Klaus Iohannis includ site-urile Gândul, G4media și ziare.com, dar și paginile de Facebook ale emisiunii Sinteza Zilei, Antenei 3 și Știrilor Antena 3, fiecare cu peste 60 de referiri. În acest top, se vede și sursa alternativă, pro-AUR, 60m.ro, cu 45 de știri despre Iohannis.
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit cel mai frecvent la Klaus Iohannis, în ultima lună
Topul cuvintelor cheie menționate
În ceea ce privește entitățile cel mai des menționate în articolele din sursele online și în postările de pe Facebook despre Klaus Iohannis, se remarcă Marcel Ciolacu, PNL, România, Ucraina, sau referiri la funcția de președinte. Alți actori politici menționați sunt Crin Antonescu și Nicolae Ciucă. De asemenea, există asocieri notabile cu instituții precum CSAT sau Parlamentul României.
Astfel, se poate concluziona că, dincolo de discuțiile recente legate de o posibilă candidatură a lui Klaus Iohannis pentru Senatul României, au existat și alte subiecte care au generat mențiuni despre președinte în ultima lună.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu Klaus Iohannis, în surse online relevante, în ultima lună
Emoji și Hashtag
În ceea ce privește emoji-urile cel mai des utilizate în postările de pe Facebook referitoare la Klaus Iohannis, se remarcă steagul României, simboluri de alertă/atragere a atenției asupra importanței unui subiect, emoții efective (surpriză, mirare, furie) dar și ilustrări care sugerează continuitate și atingerea unor obiective.
De asemenea, cele mai frecvent utilizate hashtag-uri în postările pe rețelele sociale care îl menționează pe Klaus Iohannis includ #romania și #psd, dar și #elenalasconi. Acest fapt poate indica o intensificare a comunicării din zona social-democraților și a USR prin care este vizat președintele Iohannis.
Grafic NewsVibe. Top emoji, respectiv top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre Klaus Iohannis, în ultima lună
Harta vizibilității locale
Interesul surselor locale față de Klaus Iohannis a fost, în general, scăzut la nivel național, pe parcursul intervalului analizat. Totuși, există și zone unde se remarcă o intensitate mai mare a reflectării temei, precum Constanța și Iași, dar și Cluj, Mureș și Sibiu.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care l-au menționat pe Klaus Iohannis în ultima lună
Klaus Iohannis continuă să genereze interes în online, atât prin acțiunile sale directe, cât și prin speculațiile legate de viitoarele sale planuri politice, cu mențiuni notabile din partea surselor de știri și rețelelor sociale.
*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.