ieri 14:37
INSCOP Research: Firmă bogată, firmă săracă
Darie Cristea

Exclusiv
Foto INSCOP Research
Deși o formă de naționalism economic domină opinia publică de la noi, pare a fi de domeniul evidenței că firmele străine oferă condiții și salarii ceva mai bune decât firmele românești (57% dintre români cred acest lucru, în ușoară scădere față de 62% acum 3 ani). Puțin peste 20% consideră că firmele românești oferă condiții mai bune. De remarcat și procentul mare de non-răspunsuri (tot în jur de 20%).
Desigur., percepția aceasta nu ne echivalează neapărat cu o opinie pozitivă legată de multinaționale. Subiectul este, vedem, mult mai sensibil decât pare. Cert este însă că un angajator – firmă străină ține de domeniul dezirabilității. Și poate o asemenea constatare empirică ar fi și un bun punct de începere a discuției despre ce economie vrem să avem pe viitor.
Cumva comic, cei care nu sunt activi pe piața muncii dar ar putea fi par foarte convinși de această calitate a angajatorilor străini. La fel cei foarte tineri și cei cu studii superioare.
Cei mai sceptici privind firmele străine sunt cei vârstnici, retrași de pe piața muncii și cei din rural. Putem fi atât suma experiențelor pe care le-am avut, cât și a experiențelor pe care am fi vrut să le avem.
Pe de altă parte, nu putem să nu observăm că, într-o chestiune pur pragmatică, avem o percepție publică mai puțin ideologizată decât în alte teme privind relația dintre niște ipotetici „ai noștri” și „ai lor”.
Metodologie: Sondajul realizat de INSCOP Reasearch la comanda Funky Citizens a fost cules în perioada 16 -23 decembrie 2024 prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1000 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3.1 %, la un grad de încredere de 95%. Datele comparative pentru iunie, septembrie 2021, respectiv ianuarie 2022 au fost extrase din studiul ”Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” realizat de INSCOP Research la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshal Fund of the United States – și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.
Desigur., percepția aceasta nu ne echivalează neapărat cu o opinie pozitivă legată de multinaționale. Subiectul este, vedem, mult mai sensibil decât pare. Cert este însă că un angajator – firmă străină ține de domeniul dezirabilității. Și poate o asemenea constatare empirică ar fi și un bun punct de începere a discuției despre ce economie vrem să avem pe viitor.
Cumva comic, cei care nu sunt activi pe piața muncii dar ar putea fi par foarte convinși de această calitate a angajatorilor străini. La fel cei foarte tineri și cei cu studii superioare.
Cei mai sceptici privind firmele străine sunt cei vârstnici, retrași de pe piața muncii și cei din rural. Putem fi atât suma experiențelor pe care le-am avut, cât și a experiențelor pe care am fi vrut să le avem.
Pe de altă parte, nu putem să nu observăm că, într-o chestiune pur pragmatică, avem o percepție publică mai puțin ideologizată decât în alte teme privind relația dintre niște ipotetici „ai noștri” și „ai lor”.
Metodologie: Sondajul realizat de INSCOP Reasearch la comanda Funky Citizens a fost cules în perioada 16 -23 decembrie 2024 prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1000 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3.1 %, la un grad de încredere de 95%. Datele comparative pentru iunie, septembrie 2021, respectiv ianuarie 2022 au fost extrase din studiul ”Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” realizat de INSCOP Research la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshal Fund of the United States – și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.