E-Politics by NewsVibe. Topul influencerilor politici activi online, în ultima săptămână
În ultima săptămână, cei mai activi influenceri politici online au publicat mult conținut, referindu-se în special la rezultatele alegerilor, cu un plus de interes pentru Călin Georgescu și pentru PSD, potrivit informațiilor monitorizate și procesate cu sprijinul NewsVibe, instrument cu suport AI de identificare a tendințelor online. Marius Tucă s-a remarcat prin frecvența comunicării în general, iar Cătălin Tolontan – prin accentul pe mesajele despre alegeri.
Influencerii politici cei mai influenți din zona online au produs în ultima săptămână aproape 980 de articole și comentarii, cu un reach total estimat la aproape 1,5 milioane de vizualizări.
Ca și în analizele lunare realizate anterior, Marius Tucă domină clasamentul frecvenței comunicării, dar de această dată doar prin pagina de Facebook, website-ul său clasându-se în această evaluare săptămânală abia pe locul 4. În poziția secundă s-a situat, la mică distanță, Cătălin Tolontan prin pagina sa oficială de Facebook, urmat de Radu Tudor (tot Facebook). Prezențe noi în top comparativ cu ultimul clasament lunar sunt Liviu Pleșoianu și Iosefina Pascal.
Grafic NewsVibe. Topul influencerilor politici, după numărul de materiale produse pe canalele proprii web sau Facebook în ultima săptămână
Cele mai importante momente cu acumulări de conținut publicat de influencerii politici sunt legate de ecourile momentelor electorale recente. Astfel, pe 27 noiembrie s-a comentat despre ipoteza anulării primului tur, în timp ce pe 2 decembrie s-au dezbătut rezultatele parlamentarelor (inclusiv ipoteze despre formarea viitoarei majorități), precum și validarea turului 1 de către CCR. Toată săptămâna a fost însă marcată de un nivel ridicat al intensității comunicării și al impactului estimat al acesteia la nivelul publicului.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale liderilor politici români în ultima săptămână, precum și a impactului estimat al acestora.
Teme centrale în comunicare. Entitățile evocate frecvent în comunicarea influencerilor online, selectate prin intermediul unui algoritm propriu adaptat de NewsVibe, arată dominația autoritară exercitată de contextul electoral și mai ales de alegerile prezidențiale.
Se detașează actori precum Călin Georgescu (la care au făcut referire în mod repetat Cătălin Tolontan și Cozmin Gușă), PSD (despre care au scris mai frecvent Mircea Marian și Grigore Cartianu) și Curtea Constituțională. Mircea Marian s-a referit frecvent și la Marcel Ciolacu, în timp ce Cozmin Gușă a scris despre PNL.
Elena Lasconi a fost și ea subiectul multor comentarii, în contextul accederii sale în turul 2 al scrutinului prezidențial. Numele a fost menționat sensibil mai puțin însă.
La Rusia s-a referit repetat Radu Tudor, care a scris și despre Vladimir Putin (ca și Cătălin Tolontan).
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe propriile platforme web sau Facebook a influencerilor politici în ultima săptămână
Contexte principale ale comunicării. Din perspectiva domeniilor cu care s-a asociat conținutul publicat de cei mai importanți influenceri politici – determinate cu ajutorul unui algoritm machine learning antrenat de echipa NewsVibe, se remarcă, în mod previzibil, dominația exercitată de Alegeri, precum și de Politica internă, Politica globală și Războiul (similar trendurilor remarcate în cadrul ultimului interval anual analizat).
Tematica alegerilor a dominat aproape jumătate din conținutul online publicat de influenceri, iar cel mai frecvent au scris pe astfel de subiecte Cătălin Tolontan (lider de la distanță), urmat de Grigore Cartianu și Cozmin Gușă.
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult influencerii politici în ultima lună.
Trenduri vizuale. Simbolurile emoji folosite frecvent în comunicarea influencerilor politici conțin în mod repetat tricolorul. Emoțiile cel mai des afișate sunt amuzamentul (în diverse reprezentări), complicitatea și iritarea.
Grafic NewsVibe. Top emoji în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în ultima săptămână.
La nivelul preferinței pentru hashtags, se evidențiază dominația clară a celor legate de contextul electoral (#alegeri, #prezidentiale) și marile surprize ale acestuia (#calingeorgescu, tiktok, #cg). Secundar, alte subiecte derivate din rezultatele scrutinului sau comentariile din jurul acestuia sunt #ciolacu, #csat, #ccr, #rusia.
Se remarcă în continuare și etichetele specifice paginii lui Ion Cristoiu, cristoiublog.ro (#ioncristoiu, #cristoiutv, #cristoiuvlog).
Grafic NewsVibe. Top hashtags în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în ultima săptămână.
Notă. Au fost incluși în analiză principalii influenceri activi prin platforme web sau pe Facebook care includ o dominantă politică în comunicarea lor. Unele canale incluse în analiză sunt personale, altele sunt asociate unor emisiuni sau producții video.