E-Politics by NewsVibe. Topul eurodeputaților români activi online, în ultima lună
Decizia CCR care a dus la blocarea candidaturii la președinție a Dianei Șoșoacă, precum și referendumul și alegerile din Republica Moldova s-au numărat printre cele mai importante subiecte care au generat momente de amplificare a comunicării eurodeputaților români în luna octombrie, arată datele procesate și analizate cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe.
Cumulat, eurodeputații români au publicat 1409 postări pe canalele proprii de Facebook în luna anterioară, cu aproape 30% mai multe comparativ cu intervalul anterior măsurat. Confirmând tendința derivată din mai multe analize pe baza informațiilor monitorizate de NewsVibe, Diana Șoșoacă domină constant clasamentul frecvenței comunicării. Aceasta a depășit considerabil volumul total de postări din septembrie, crescând de la 197 la 275, pe fondul mesajelor repetate transmise în contextul respingerii candidaturii sale prezidențiale în urma deciziei Curții Constituționale. Deputatul UDMR Winkler Gyula (Iuliu Winkler) și-a păstrat locul secund cucerit în premieră luna anterioară, acesta fiind singurul europarlamentar care, alături de președinta SOS, a depășit cota de 100 de postări. El a fost urmat de Maria Grapini, care l-a depășit pe Gheorghe Piperea, urcând pe locul al treilea. Claudiu Târziu a căzut, la rândul său, de pe 5 pe 10.
Grafic NewsVibe. Cei mai prolifici eurodeputați români, după numărul de postări pe canalele proprii de Facebook în ultima lună
Au existat două momente marcate de un impact ridicat al comunicării colective a eurodeputaților. Primul s-a înregistrat la 8 octombrie și a coincis atât cu plenul de la Strasbourg, când în mod uzual reprezentanții României descriu public detalii ale propriei activități, dar și cu ziua de după publicarea motivării deciziei CCR care a dus la blocarea candidaturii prezidențiale a Dianei Șoșoacă.
Cel de-al doilea moment s-a înregistrat la finalul lunii și s-a suprapus tot pe un moment de vizibilitate pentru președinta SOS – prezența la Parchetul General pentru a depune plângere împotriva judecătorilor CCR. În aceeași perioadă au fost lansate și multiple mesaje în contextul comemorării tragediei de la Colectiv.
Ziua de după referendumul din Republica Moldova a marcat de asemenea un moment de amplificare, cu mesaje multiple pe acest subiect.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale europarlamentarilor români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
Trendul de accelerație al comunicării colective a europarlamentarilor indică scăderea ritmului în perioada 11-15 octombrie.
Grafic NewsVibe. Tendințe de accelerație a comunicării pe Facebook în cazul eurodeputaților români.
Teme centrale în comunicare. Entitățile reprezentate cel mai intens în comunicarea eurodeputaților românii sunt legate de specificul activității lor – România și UE, precum și Parlamentul European.
Republica Moldova a fost menționată frecvent și repetat, cel mai mult de către Siegfried Mureșan (care a evocat des și Rusia), dar și în postările eurodeputatului Victor Negrescu.
Și cele două sedii de lucru ale instituției, Bruxelles și Strasbourg, au fost amintite des.
Dimensiunea politică a fost reprezentată, ca și în luna anterioară, de referiri la Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, precum și la PSD și PNL. Singurul nume de eurodeputat menționat repetat a fost Diana Șoșoacă, în special în postările proprii.
Diversitatea tematică a fost mai redusă comparativ cu luna anterioară, fiind evocate concepte cu grad mai mare de generalitate preucm cetățenii (au excelat la acest capitol Siegfried Mureșan și, secundar, Dan Motreanu).
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a europarlamentarilor români în ultima lună
Contextele principale pe care s-au axat mesajele eurodeputaților români în octombrie au avut o componentă clară legată de Alegeri (în special la Diana Șoșoacă, Gyula Winkler și Eugen Tomac), dar s-au axat și pe Politică internă, Europa și Politică globală (la care au făcut referire mai ales Diana Șoșoacă și Siegfried Mureșan).
Grafic NewsVibe. Teme despre care au postat cel mai mult eurodeputații români în ultima lună.
Notă. Au fost incluși în analiză 32 de eurodeputați români care au pagini de Facebook active și publice.