E-Politics by NewsVibe. Topul eurodeputaților români activi online, în actualul mandat
În contextul reînceperii activității la Parlamentul European după vacanța de sărbători, trecem în revistă trendurile de comunicare online a parlamentarilor europeni în perioada primelor 6 luni din mandatul curent. Astfel, momentele electorale de la finalul anului 2024 sunt cele care au adus cea mai accentuată intensificare a comunicării eurodeputaților români pe rețelele sociale în actualul mandat, cu o creștere semnificativă a ritmului postărilor în preajma scrutinului din 1 Decembrie, arată datele procesate și analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI. Clasamentul după frecvența comunicării e condus de europarlamentari de la SOS, UDMR și AUR.
Europarlamentarii români au fost așadar puternic implicați în perioada electorală, în calitate de comunicatori ai propriilor partide.
Cumulat, eurodeputații români au publicat peste 7200 de postări pe propriile canale de Facebook în primele șase luni din legislatura actuală a Parlamentului European, acestea având un număr estimat de vizualizări de peste 14,14 milioane. Conform tendințelor înregistrate în toate analizele lunare privind activitatea eurodeputaților români pe Facebook, topul este dominat de Diana Șoșoacă. În primele șase luni din mandatul curent, numărul de postări ale acesteia – peste 1300 – este de peste două mai mare decât al următorului clasat, eurodeputatul UDMR Winkler Gyula (Iuliu Winkler), cu peste 500 de postări; acesta este urmat de Gheorghe Piperea, cu peste 480 de de postări, și de Daniel Buda, Claudiu Târziu, Maria Grapini și Siegfried Mureșan, fiecare cu peste 300 de postări. Restul numelor din top 15 au publicat mai puțin de 300 de postări.
Grafic NewsVibe. Cei mai prolifici eurodeputați români, după numărul de postări pe canalele proprii de Facebook în primele șase luni din mandatul actual
Au existat mai multe momente marcate de un impact ridicat al comunicării colective a eurodeputaților. Primul s-a înregistrat în primele zile de activitate a noii legislaturi a Parlamentului European, când Diana Șoșoacă a fost evacuată din plenul PE, din cauza modului în care s-a comportat. Un alt moment notabil este anunțul noii compoziții a Comisiei Europene, de către președinta CE, Ursula von der Leyen.
Există însă o intensificare semnificativă a comunicării eurodeputaților în social media pe durata campaniilor pentru alegerile prezidențiale și parlamentare, care culminează în ziua alegerilor parlamentare – 1 Decembrie.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale europarlamentarilor români în primele șase luni din mandatul actual, precum și a impactului estimat al acestora.
Trendul de accelerație al comunicării colective a europarlamentarilor indică scăderea ritmului în iunie 2024, imediat după depășirea campaniei electorale și zilei efective a alegerilor europene. Ritmul de publicare online se intensifică din nou în toamnă, în anticiparea momentelor electorale, după care scade după începutul lunii decembrie, odată cu trecerea peste primul tur al prezidențialelor și peste alegerile parlamentare.
Grafic NewsVibe. Tendințe de accelerație a comunicării pe Facebook în cazul eurodeputaților români.
TRENDURI TEMATICE. Entitățile reprezentate cel mai intens în comunicarea eurodeputaților români sunt legate de specificul activității lor – Europa, România și UE, precum și Parlamentul European.
Republica Moldova a fost menționată frecvent și repetat, cel mai mult de către Siegfried Mureșan (care s-a referit frecvent și la Rusia), dar și în postările eurodeputaților Dan Barna sau Victor Negrescu.
A existat un număr important de mențiuni și despre entități precum Comisia Europeană. De asemenea, a fost menționat în mod repetat Bruxelles, unul dintre orașele în care Parlamentul European își desfășoară sesiunile.
Dimensiunea politică a fost reprezentată mai ales de referiri la Marcel Ciolacu și partide, cu precădere PSD și PNL. Mesajele frecvente despre alegeri se reflectă și în folosirea repetată a termenului candidat.
Singurul eurodeputat menționat mai frecvent a fost Diana Șoșoacă.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a europarlamentarilor români în primele șase luni din mandatul actual
CONTEXTE PRINCIPALE ALE COMUNICĂRII. Domeniile principale pe care s-au axat mesajele eurodeputaților români în ultimele șase luni au avut o componentă puternică legată de Alegeri și de Politică internă (în special la Diana Șoșoacă, Gyula Winkler, Siegfried Mureșan și Daniel Buda), de Europa (la care au făcut referire în special Maria Grapini, Siegfried Mureșan și Daniel Buda), și Politică globală (unde s-au remarcat mai ales Siegfried Mureșan, Diana Șoșoacă și Gheorghe Piperea).
Grafic NewsVibe. Teme despre care au postat cel mai mult eurodeputații români în primele șase luni din mandatul actual
Notă. Au fost incluși în analiză 32 de eurodeputați români care au pagini de Facebook active și publice.