Digital Duel. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Nicușor Dan și George Simion au beneficiat de vizibilitate similară, ca volum de mențiuni în spațiul online în ultima săptămână de campanie, dar candidatul AUR a fost menționat mai frecvent în contexte negative, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI și machine learning. Din perspectiva impactului estimat online, “scorul” duelului direct între cei doi candidați a fost 56% pentru Nicușor Dan, vs. 44% pentru George Simion – virtual identic cu rezultatul înregistrat oficial în alegeri prin voturile exprimate pe teritoriul țării (55% la 45%).
A doua săptămână de campanie pentru turul al doilea a marcat o ușoară creștere a volumului total de mențiuni despre cei doi candidați comparativ cu intervalul precedent analizat; astfel, volumul conversației online despre cei doi a atins un total care a depășit 23.000 de mențiuni despre ambii, față de peste 22.000 înregistrate în prima săptămână de după 4 mai.
Top prezidențiabili după vizibilitatea online
- George Simion (11.865 mențiuni)
- Nicușor Dan (11.498 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE.
Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, George Simion și-a dominat constant contracandidatul, fără însă ca diferența să fie considerabilă, dar duminică a fost depășit de acesta. Cei doi au mers umăr la umăr în fiecare zi, cu un maxim de mențiuni atins de ambii în ziua alegerilor – 2.612 mențiuni pentru Simion, respectiv 3.134 – pentru Nicușor Dan.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 2 prezidențiabili, în ultima săptămână.
IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE.
Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, dominația a fost de sens contrar, cu Nicușor Dan în frunte în 5 dintre zilele săptămânii, inclusiv ziua de duminică, atunci când acesta și-a înregistrat maximul de impact -peste 39 de milioane de vizualizări estimate într-o singură zi.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 2 prezidențiabili, în ultima săptămână.
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.
Acest tip de analiză indică și mai clar raportul de forțe foarte echilibrat dintre cei doi contracandidați, cu liderul AUR superior din perspectiva proporției volumului de mențiuni (51%), dar cu edilul Capitalei învingător la capitolul impact (56%).
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre ambii, în ultima săptămână
ANALIZĂ DE SENTIMENT. ASOCIERI POZITIVE ȘI NEGATIVE
Platforma NewsVibe a dezvoltat un sistem avansat de analiză de sentiment care măsoară nu doar frecvența aparițiilor actorilor publici în conținutul online, ci și modul în care aceștia sunt percepuți. Cu ajutorul inteligenței artificiale, al unor algoritmi antrenați special și al modelelor de limbaj de tip LLM (Large Language Models), sunt identificate nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – precum și temele recurente care modelează această percepție, prin extragerea entităților dominante pentru fiecare dintre aceste nuanțe de tonalitate. Acest tip de evaluare oferă o imagine mai amplă asupra comunicării digitale, mergând dincolo de simpla măsurare a volumului de mențiuni.
În cazul lui George Simion, numele candidatului apare mult mai frecvent în context negativ decât în context pozitiv, așa cum s-a întâmplat și în săptămâna anterioară, aceeași observație fiind valabilă și pentru numele partidului AUR. Alte entități menționate în sens negativ în contextul referirilor la candidatul AUR sunt numele președintelui francez Emmanuel Macron, dar și al unor actori precum Putin, Băsescu sau Anamaria Gavrilă.
Cadrajul pozitiv s-a remarcat în cazul unor entități precum România, SUA, Uniunea Europeană/Europa sau NATO.
Interesantă este situația numelui Călin Georgescu, reflectat atât pozitiv, cât și negativ.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre George Simion pe parcursul ultimei săptămâni. Culoarea verde indică tonul pozitiv al terminologiei din jurul entității analizate, iar culoarea roșie – tonul negativ. Dimensiunea fontului este direct proporțională cu frecvența mențiunilor
Analizând ansamblul referirilor online la Nicușor Dan în ultima săptămână, constatăm că numele candidatului apare mai ales cu conotații pozitive (chiar dacă se poate nota și o frecvență destul de mare a menționării numelui și în registru negativ).
În rândul termenilor care se evidențiază în context pozitiv în cadrul mențiunilor despre Nicușor Dan apar nume ale unor vedete sau personalități publice care au transmis declarații de susținere, precum Ilie Bolojan, Donald Tusk sau Maia Sandu, dar și David Popovici sau Sebastian Stan, precum și numele partenerei sale, Mirabela Grădinaru, care este proeminent pentru a doua săptămână consecutiv.
Printre entitățile discutate în context negativ, se evidențiază numele contracandidatului George Simion și al partidului AUR, precum și termeni precum Rusia sau autist.
De remarcat este cazul numelui președintelui francez, Emmanuel Macron, care apare în ambele tipuri de contexte, cu frecvențe similare.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Nicușor Dan pe parcursul ultimei săptămâni. Culoarea verde indică tonul pozitiv al terminologiei din jurul entității analizate, iar culoarea roșie – tonul negativ. Dimensiunea fontului este direct proporțională cu frecvența mențiunilor