Digital Duel. Top 5 partide în spațiul online românesc, în ultima lună
PNL și PSD au înregistrat o vizibilitate semnificativ crescută în conversațiile online față de luna precedentă, liberalii depășindu-i pe social-democrați în topul mențiunilor despre partide din surse online și social media relevante, potrivit datelor procesate cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe. Încheierea perioadei de vacanță, dar mai ales desemnarea oficială a candidaților pentru alegerile prezidențiale explică intensificarea reflectării online a comunicării partidelor și a disputelor publice dintre acestea. Și USR a crescut, în timp ce AUR și SOS România au înregistrat ușoare scăderi.
Dezbaterile din jurul alegerilor prezidențiale, axate pe oficializarea candidaturilor, precum și discuțiile legate de evoluția relațiilor din coaliția de guvernare în context electoral, alături de subiecte importante de guvernare (cum ar fi recalcularea pensiilor), au contribuit în mod special la creșterea vizibilității partidelor din coaliția guvernamentală.
În topul mențiunilor realizate în sursele online și social media relevante din România, PNL și PSD ocupă primele poziții, cu formațiunea liberală devansând clar social-democrații în această perioadă (spre deosebire de precedentele analize). La o distanță semnificativă urmează USR (cu o treime din volumul de mențiuni despre liberali), AUR și SOS România. Dacă PSD, PNL și USR înregistrează creșteri în vizibilitate, AUR și SOS România au suferit o scădere, mai pronunțată în cazul partidului condus de Diana Șoșoacă.
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Partidul Național Liberal – 11.146 de mențiuni
- Partidul Social Democrat – 10.334 de mențiuni
- Uniunea Salvați România – 3.721 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 1.703 de mențiuni
- SOS România – 185 de mențiuni
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
Vârfurile semnificative ale mențiunilor se regăsesc în special în cazul PSD și PNL, fiind generate de desemnarea candidaților la președinție din partea celor două partide. În cazul PNL, două momente comparabile au marcat aceste vârfuri: votul din BPN din august și votul din Consiliul Național la mijlocul lunii septembrie, ambele fiind etape procedurale pentru oficializarea candidaturii prezidențiale.
Pentru ambele partide, maximul de mențiuni a fost atins în cadrul reuniunilor lărgite (Congresul PSD și Consiliul Național al PNL), evenimente ce au finalizat procedurile statutare de desemnare a candidaților la președinție. În schimb, mențiunile referitoare la celelalte partide au rămas constante, fără vârfuri notabile, iar SOS România se află mult sub nivelul celorlalte partide în clasament, ca și în luna anterioară.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către principalele 5 partide, la nivelul ultimei luni
Cele două partide – PNL și PSD – generează și mențiunile cu cel mai mare impact estimat (adică vizualizări potențiale, stabilite în baza unui algoritm creat de NewsVibe). Și în cazul impactului se menține ierarhia de la mențiuni, cu un plus pentru USR și AUR. Mențiunile despre SOS România au mult mai puțin impact potențial.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
Mențiunile despre PSD cu cel mai mare impact potențial cumulat au fost generate în timpul Congresului acestui partid, când Marcel Ciolacu a fost desemnat candidatul partidului pentru președinția României. Următoarele în topul impactului sunt mențiunile despre cele două reuniuni din PNL, referitoare la desemnarea lui Nicolae Ciucă drept candidat la președinție.
Alte vârfuri notabile de impact în ultima lună au fost legate fie de schimburile de replici din cadrul coaliției, în noul context electoral, fie de subiecte de guvernare, în special pentru PSD. Se observă și creșteri ale impactului mențiunilor despre USR, care provin aproape exclusiv din reacțiile liderilor acestui partid la acțiunile sau mesajele liderilor PSD și PNL.
AUR și SOS România nu au înregistrat vârfuri semnificative în ceea ce privește impactul mențiunilor.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei luni
În ceea ce privește trendul de accelerație – creșterea ritmului de apariție a mențiunilor, se observă o accelerare semnificativă pentru PSD la începutul intervalului, pentru PNL atât la început, cât și la final, și pentru USR în prima parte a perioadei analizate.
Cu toate acestea, PSD se remarcă în mod special datorită interesului major generat de Congresul din august, la care Marcel Ciolacu a fost desemnat candidat pentru președinția României.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei luni, în surse de presă online și Facebook relevante.
*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.