Conform datelor agregate și analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă AI de monitorizare media în timp real, ultimele 7 zile au adus o explozie atât a mențiunilor despre partide, cât și a impactului estimat al acestora, comparativ cu intervalul precedent, în sursele online cele mai relevante.
Momentul de maximă intensitate al ultimei săptămâni a fost reprezentat, fără îndoială, de alegerile care au avut loc în mai multe zone din țară, în data 7 decembrie, cu un focus special al surselor online pe cursa electorală pentru Primăria Capitalei. Au contat însă și alte scrutinuri cu miză atât politică, precum și simbolică, așa cum a fost cazul alegerilor pentru președinția Consiliului Județean Buzău, câștigate de fostul premier Marcel Ciolacu.
Momentul alegerilor a fost urmat de o mediatizare semnificativă a rezultatelor și a reacțiilor politice generate de acestea, ceea ce a menținut partidele în prim-planul celor mai importante surse online. În contextul demarării procesului de analiză internă pe care partidele o fac în momentele post-electorale, PSD a anunțat că va lua în lunile imediat următoare o decizie privind menținerea în cadrul coaliției de guvernare.
Pe fundalul ultimei săptămâni au continuat să se dezvolte și alte subiecte cu impact mediatic, precum situația aprovizionării cu apă în mai multe localități din județele Prahova și Dâmbovița. Evoluțiile pe acest subiect au implicat o intensificare a disputelor publice între reprezentanți ai opoziției și cei ai USR, dar și, foarte vizibil, între USR și PSD.
Deși volumul și impactul mențiunilor despre partide au cunoscut creșteri majore, acestea nu au fost unitare. AUR și UDMR au înregistrat evoluții pozitive foarte modeste, în timp ce creșterea numărului de mențiuni a fost capitalizată mai ales de PSD, PNL și USR. PSD a înregistrat o creștere de peste 130%, PNL de aproape 118%, iar USR de aproximativ 48%. Aceste evoluții inegale au determinat și o schimbare a ierarhiei față de intervalul precedent, PSD revenind pe locul 1, iar USR coborând pe locul 3, fiind devansat inclusiv de PNL.

GRAFIC NEWSVIBE. Top 5 partide după volumul de mențiuni în sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe), în ultima săptămână.
VIZIBILITATE ȘI IMPACT COMPARATIVE. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Față de intervalul precedent, numărul mențiunilor despre partide a crescut cu peste 6.000, iar impactul estimat al acestora cu peste 70 de milioane. În ceea ce privește partidele aflate la guvernare, doar mențiunile despre USR au avut un impact estimat care, ca pondere în total, este ușor mai ridicat decât ponderea efectivă a mențiunilor în ansamblul conversației despre partide.
În cazul AUR se remarcă o diferență semnificativă: volumul estimat de vizualizări reprezintă aproximativ 12% din total, în timp ce ponderea efectivă a mențiunilor AUR în rândul tuturor mențiunilor despre partide este de doar 5%.
Între PSD, PNL și USR există un echilibru relativ la nivelul impactului mențiunilor, deși numărul mențiunilor despre PSD este notabil mai ridicat decât cel înregistrat de PNL și USR.
Această dinamică indică faptul că vizibilitatea partidelor nu este determinată exclusiv de volumul de apariții, ci și de capacitatea actorilor politici de a genera interes în rândul surselor cu impact mare. În cazul AUR, impactul disproporționat sugerează prezența recurentă în surse cu audiență ridicată sau în contexte intens mediatizate, chiar și în absența unei creșteri cantitative comparabile a mențiunilor.
În același timp, echilibrul de impact dintre PSD, PNL și USR, în ciuda diferențelor de volum la nivel de mențiuni, arată o atenție relativ omogenă a surselor online cu impact ridicat față de cele trei formațiuni, lucru specific finalurilor de campanie electorală, când interesul media se distribuie similar asupra principalilor actori politici.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
ANALIZĂ DE REȚEA. Instrumentul creat de NewsVibe – analiza semantică de rețea – utilizează metode avansate de inteligență artificială și machine learning pentru a construi hărți de interacțiuni care evidențiază: actorii centrali ai unei conversații, conexiunile dintre ei, grupurile (clusterele) de teme, concepte și influenceri (personalități și organizații) care s-au format în jurul unui eveniment, subiect sau al unei idei.

Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică asociată conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în ultima săptămână
Ce ne arată analiza:
- Un segment clar delimitat al conversației online despre partide este concentrat asupra alegerilor pentru Primăria Capitalei. Actorii cei mai vizibili în cadrul acestui segment sunt PNL și Ciprian Ciucu, aflați în asocieri strânse cu nume precum Cătălin Drulă, Anca Alexandrescu sau Daniel Băluță, precum și cu entități tematice recurente, cum sunt București și Primăria Capitalei. Acest segment al conversației online are conexiuni puternice și cu zona construită în jurul USR.
- O zonă distinctă a discursului online despre partide este dominată de PSD, în jurul căruia gravitează nume precum Marcel Ciolacu, Sorin Grindeanu, Diana Buzoianu, Ilie Bolojan, dar și actori politici din opoziție, precum AUR. Zona conversației online dominată de PSD este influențată de mai multe subiecte majore: alegerile de la București, alegerile de la Buzău, precum și disputele recurente dintre PSD și USR pe tema situației alimentării cu apă din Prahova și Dâmbovița. PSD, ca actor central în acest segment, prezintă conexiuni puternice atât cu zona conversației despre alegerile din București, cât și cu cea definită în jurul USR.
- Zona dezbaterii online dominată de USR are în componența sa actori precum Nicușor Dan sau Dominic Fritz.
SENTIMENT. Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză automată a sentimentului, care utilizează algoritmi AI special antrenați și instrumente LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în săptămână
Ce ne arată analiza:
- PSD, în mod special, și USR sunt actorii politici menționați cel mai frecvent în contexte negative de către sursele online cele mai relevante. Acest tip de mediatizare este atât un efect al modului în care alegerile de la București au fost interpretate drept înfrângeri pentru cele două partide, cât și al disputelor publice dintre cele două formațiuni.
- Ciprian Ciucu este actorul cel mai frecvent prezentat în contexte mediatice pozitive, fapt potențat de victoria sa în cursa electorală pentru funcția de Primar al Bucureștiului.
- Cu toate acestea, nu există actori a căror prezență în sursele online să fie caracterizată exclusiv de un singur tip de context de mediatizare. Scena politică rămâne una tensionată, nu doar ca urmare a momentelor electorale recent încheiate, ci și pe fondul discuțiilor intense despre politicile guvernamentale, care generează tensiuni vizibile inclusiv între partidele aflate la guvernare.
- Prin urmare, previziunea pentru perioada următoare este aceea că tonul conversației online despre partide va continua să fie caracterizat de negativitate, tensiune și polarizare.