Reformele propuse de BCE urmăresc simplificarea supravegherii bancare și reducerea sarcinilor administrative, fără a relaxa standardele de reziliență, printr-un model SREP multi-anual, proceduri accelerate și un cadru de raportare mai proporțional.
Bruxelles, 11 decembrie 2025 - Banca Centrală Europeană a prezentat o agendă extinsă de reformă a supravegherii bancare, prin care urmărește simplificarea evaluărilor, reducerea raportărilor și accelerarea procesului decizional începând cu 2026. Consiliul Guvernatorilor a aprobat un set paralel de recomandări legislative ce vizează reorganizarea bufferelor de capital și crearea unui sistem european unic de raportare.
Pe scurt
BCE transformă procesul SREP într-un model multi-anual axat pe riscurile materiale.
Deciziile de supraveghere vor fi adoptate mai rapid prin delegare și automatizare.
Raportările se simplifică prin reducerea obligațiilor și introducerea pragurilor de materialitate.
Stress test-urile devin mai proporționale și mai puțin împovărătoare.
ESRB propune eliminarea a circa 30 de sarcini legale fără relevanță macroprudențială.
Consiliul Guvernatorilor recomandă restructurarea capital buffers și un regim unic de raportare în UE.
Raportul BCE Streamlining supervision, safeguarding resilience arată că, din 2026, evaluarea prudențială SREP nu va mai acoperi anual toate riscurile pentru fiecare bancă, ci va funcționa pe baza unui ciclu multi-anual, cu analize țintite în funcție de profilul instituției și de riscurile emergente. Noua abordare permite Joint Supervisory Teams să se concentreze pe domeniile cu impact real și să reducă volumul de măsuri administrative.
SREP reformat include evaluări mai clare, comunicare mai timpurie cu băncile, metodologii mai stabile și utilizarea extinsă a instrumentelor digitale pentru automatizarea etapelor operaționale. BCE subliniază că simplificarea nu modifică standardele de reziliență, ci are rolul de a crește capacitatea de reacție la riscuri precum atacurile cibernetice, schimbările de piață sau digitalizarea.
BCE va extinde cadrul de delegare astfel încât o parte mai mare a deciziilor curente — inclusiv evaluări fit-and-proper și autorizări — să poată fi adoptate mai rapid, în linie cu recomandările FMI privind supravegherea europeană . Noile proceduri vor reduce timpul de procesare, sprijinind o guvernanță mai stabilă în instituțiile supravegheate.
Pentru tranzacțiile cu risc redus care afectează capitalul, BCE introduce un proces „fast-track” ce va permite finalizarea deciziilor în aproximativ două săptămâni, odată cu implementarea infrastructurii digitale dedicate. Modelul standardizat al aplicațiilor și automatizarea generării proiectelor de decizii vor diminua sarcina administrativă atât pentru bănci, cât și pentru supraveghetori.
BCE va reduce complexitatea exercițiilor de stress test prin creșterea proporționalității și prin folosirea unei analitici mai flexibile, inclusiv scenarii exploratorii și instrumente interne ICAAP atunci când este justificat. În perspectiva exercițiului UE din 2027, BCE colaborează cu EBA pentru a simplifica șabloanele și a alinia mai bine raportarea la nevoile reale de supraveghere.
În materie de raportare, BCE pregătește o reducere semnificativă a obligațiilor, inclusiv diminuarea pachetului „Short Term Exercise” pentru 2026 cu circa 18,5%, precum și evaluări periodice pentru eliminarea cerințelor redundante. Un nou sistem va introduce praguri de materialitate pentru erori minore, reducând obligativitatea retransmiterii datelor atunci când impactul este nesemnificativ.
Potrivit scrisorii ESRB din 31 octombrie 2025, aproximativ 90 de sarcini suplimentare îi sunt atribuite de legislația UE, dintre care circa 30 nu au relevanță sistemică și pot fi eliminate prin modificări legislative. În multe cazuri, ESRB este obligat să ofere opinii sau consultări în situații cu impact limitat, ceea ce generează consum inutil de resurse.
Evaluarea ESRB propune renunțarea la aceste obligații și reorganizarea prevederilor din CRR, CRD, EMIR sau Solvency II, astfel încât implicarea sa să rămână concentrată pe prevenirea riscurilor sistemice.
Recomandările transmise Comisiei Europene includ reorganizarea structurii capital buffers, reducerea cadrului leverage ratio și extinderea regimului special pentru băncile mici, prin criterii armonizate și reguli simplificate. Sistemul de raportare la nivelul UE ar trebui, în viziunea BCE, să permită băncilor să raporteze o singură dată pentru toate autoritățile relevante, iar revizuirea completă a cerințelor să fie făcută la fiecare trei-cinci ani.
Consiliul Guvernatorilor încurajează, de asemenea, finalizarea uniunii bancare și trecerea principalelor acte normative de la directive la regulamente, pentru a reduce fragmentarea aplicării în statele membre.