
Analizând peste 18.600 de articole şi postări despre economie identificate și procesate de platforma de monitorizare media NewsVibe în conținutul digital publicat pe parcursul săptămânii anterioare, identificăm schimbări recente de accent în conversaţia online, care au împins zece entităţi în prim-planul atenţiei publice. Descifrăm în cele ce urmează tematicile care au determinat ritmul accelerat de vizibilitate al acestor instituții, branduri sau personalități.
Top 10 entități în tendințe, în context economic
- Programul Național de Investiții Anghel Saligny
- António Costa
- CFR SA
- CFR Infrastructură
- Informatică Feroviară
- Agenţia Română pentru Investiţii şi Comerţ Exterior (ARICE)
- Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP)
- Electrificare CFR
- Doha
- Tipografică Feroviară
În ceea ce privește Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”, fluxul de menţiuni a explodat după ce coaliţia a discutat îngheţarea proiectelor aflate sub pragul de 30% execuţie, în contextul celui de-al doilea pachet fiscal-bugetar pentru reducerea deficitului. Mai mulți lideri locali au reclamat riscul blocării şantierelor, iar dezbaterile televizate și din social media au amplificat controversele.
António Costa, preşedintele Consiliului European, a atras atenţia presei româneşti prin turneul asiatic din 23-24 iulie, întreprins alături de șefa Comisiei, Ursula von der Leyen (summituri UE-Japonia şi UE-China). Relatările online au accentuat mesajul liderilor UE privind nevoia de „reechilibrare a relaţiei comerciale” şi impactul deficitului comercial al UE cu China, de 305 mld. €, asupra industriei europene.
Măsurile de austeritate anunțate pe 23 iulie au împins simultan în top CFR SA, CFR Infrastructură, precum și filialele Electrificare CFR, Informatică Feroviară şi Tipografică Feroviară. Măsurile includ tăierea cu 10% a indemnizaţiilor directorilor, program redus la patru zile pe săptămână pentru 1.400 de angajaţi şi suspendarea unor trenuri neprofitabile.
Agenţia Română pentru Investiţii şi Comerţ Exterior (ARICE) a devenit virală după ce ministrul de Externe Oana Ţoiu a criticat public faptul că există angajați ai acestei agenții care nu cunosc limba engleză și nici limba țării în care operează, deși scopul instituției este diplomația economică. Aceasta a subliniat nevoia de reformă rapidă a structurii.
Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) a publicat pe 23 iulie un tablou de bord privind cele 1.329 companii de stat, scoţând la lumină indicatorii de performanță, statistici și alte detalii despre funcționarea acestora. Divergenţele dintre cifrele oficiale şi declaraţiile vicepremierului Dragoş Anastasiu au inflamat discuţia despre guvernanţa corporativă.
Doha completează clasamentul entităților trending datorită campaniei de promovare turistică a României, desfăşurată, între 21 și 27 iulie, de Ministerul Economiei şi Turismului pe ecranele Dooha Media în capitala Qatarului. Clipurile semnate Charlie Ottley, distribuite cu această ocazie și de sursele online românești, au ridicat subiectul în trendurile locale.
Top 15 surse online pe teme economice, în ultima săptămână