icon

Rămâi conectat la știrile care contează, fii primul care află! Notificările sunt selectate de redacție pentru știrile cu adevărat importante!

Nu, mulțumesc
Mă abonez
search icon
search icon
Flag Arrow Down
Română
Română
Magyar
Magyar
English
English
Français
Français
Deutsch
Deutsch
Italiano
Italiano
Español
Español
Русский
Русский
日本語
日本語
中国人
中国人

Modifică limba

arrow down
  • Română
    Română
  • Magyar
    Magyar
  • English
    English
  • Français
    Français
  • Deutsch
    Deutsch
  • Italiano
    Italiano
  • Español
    Español
  • Русский
    Русский
  • 日本語
    日本語
  • 中国人
    中国人
Secțiuni
  • Ultima oră
  • Exclusiv
  • Sondaje INSCOP
  • Podcast
  • Diaspora
  • Republica Moldova
  • Politică
  • Economie
  • Actualitate
  • Internațional
  • Sport
  • Sănătate
  • Educație
  • Știință IT&C
  • Arte & Lifestyle
  • Opinii
  • Alegeri 2025
  • Mediu
Despre Noi
Contact
Politică de confidențialitate
Termeni și condiții
Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
  • Ultima oră
  • Exclusiv
    • Sondaje INSCOP
    • Podcast
    • Diaspora
    • Republica Moldova
    • Politică
    • Economie
    • Actualitate
    • Internațional
    • Sport
    • Sănătate
    • Educație
    • Știință IT&C
    • Arte & Lifestyle
    • Opinii
    • Alegeri 2025
    • Mediu
153 știri noi în ultimele 24 de ore
  1. Acasă
  2. Opinii
Ieri 14:25

Andrei Cornea: Cenzură în educație?

Dilema.ro
whatsapp
facebook
linkedin
x
copy-link copy-link
main event image
Opinii
Foto https://www.facebook.com/andrei.cornea.313/photos?locale=ro_RO

A stîrnit recent o oarecare rumoare pe rețele declarația ministrului Educației, Daniel David, că „profesorii trebuie să raporteze cazurile în care un coleg răspîndește teorii ale conspirației sau informații false”. Același lucru s-ar cuveni să-l facă și părinții sau chiar elevii, iar profesorii respectivi ar trebui să fie sancționați. Evident, același lucru ar trebui să se întîmple și în cazul în care unii profesori se declară adepți ai pseudoștiințelor (numerologia, astrologia etc.), care se asociază adesea cu teoriile conspirațiilor, crede ministrul.

Unii s-au grăbit să trateze această declarație drept o invitație la delațiune și au rostit cuvintele „securism” sau „cenzură politică”. Dar eu cred că ministrul are argumente bune: a propaga, de exemplu, antivaccinismul la orele de biologie sau „pămîntul plat” la orele de geografie nu numai că destramă însuși țesutul educațional, dar îi intoxică pe copii cu teorii care le fac rău, în măsura în care ele nu sînt combătute eficient. Dacă sîntem de acord că un farmacist are datoria să semnaleze oficialităților cazul unui coleg farmacist care adaugă substanțe nocive în rețetele pe care le prepară, ce obiecție am putea găsi împrejurării cînd un profesor denunță propagarea antivaccinismului din partea unui coleg? Nocivitatea unei învățături profund false, contrare tuturor principiilor științifice, este cel puțin tot la fel de mare ca și nocivitatea unei rețete farmaceutice falsificate – atîta doar că efectele asupra sănătății mentale și spirituale se vor vedea mai tîrziu.

Ca principiu, așadar, cred că nu se poate formula nici o obiecție solidă. Problema apare însă dacă profesorul propagă respectiva teoria conspiraționistă – de exemplu, ideea că vaccinurile sînt nocive și au fost dezvoltate pentru controlul populației – nu la cursuri, ci pe rețelele sociale, în timpul lui liber. Ce facem cu un dascăl care, în vreme ce respectă scrupulos explicațiile științifice la ore, debordează de conspiraționisme pe FB? El ar putea argumenta că își face datoria profesională în timpul consacrat, dar în timpul lui liber pretinde să beneficieze fără restricții de dreptul la opinie, la fel ca oricare alt cetățean. Ar trebui oare și el să fie sancționat?

Fapt este că profesorul nu este „oricare alt cetățean”. Opiniile sale, chiar și exprimate în afara cadrului profesional, contează pentru educație. Dacă elevii lui (sau părinții lor) ajung să le cunoască – ceea ce este aproape inevitabil –, vor ajunge să considere că ceea ce dascălul spune sau explică la curs nu e adevărat, deoarece nici chiar el însuși nu crede în acele lucruri, în plus că duplicitatea este acceptabilă etic. Chiar cred că, în unele situații, prezența duplicității poate fi mai gravă sub raport educativ decît o atitudine conspiraționistă constantă și unitară: ea poate sugera că, deoarece oamenii sînt urmăriți de autorități pentru convingerile lor, iar așa-zisa „gîndire cu capul propriu” este persecutată, duplicitatea este o tactică legitimă. Prin urmare, conspiraționismul pare mai plauzibil. Copilul va învăța astfel nu numai o pseudoștiință, ci și o pseudoetică. Așadar, după părerea mea, profesorul ar trebui să fie sancționat pentru „conspirativită” și răspîndire de „pseudoștiință”, chiar dacă declarațiile sale sînt făcute în exclusivitate pe rețelele de socializare și nu la curs.

În cazuri flagrante, desigur că nu va fi greu de aplicat acest principiu. Dar sînt numeroase cazuri-limită sau în preajma limitei. De exemplu, un profesor poate să nu fie adeptul teoriei „pămîntului recent” (literalismul biblic), dar poate să se declare drept „creaționist”, contrazicînd astfel teoria evoluției pe care o are de predat la curs. Ar trebui și el interzis? Sau ar trebui să-i cerem ca la ore să explice deopotrivă creaționismul și evoluționismul cu argumente și contraargumente? N-ar fi tocmai simplu nici pentru el, nici pentru elevii săi.

Și ce ne-am face dacă un profesor de istorie le-ar vorbi elevilor despre „meritele” comunismului sau ale fascismului mai mult decît unii elevi sau părinții lor ar considera normal? Care este limita între expunere și propagandă ascunsă? Cine decide asupra acestei limite? Elevii, părinții, colegii, autoritățile? Sau cum ar fi dacă un profesor de filozofie ar evoca prea insistent și aparent admirativ activitatea și scrierile lui Nae Ionescu? Dacă profesorul ar prezenta onest diferite interpretări și controverse din prezent și trecut, ar fi corect? Unii ar fi de acord cu această abordare comprehensivă. Alții însă ar obiecta că, în acest fel, s-ar induce tinerilor, încă neformați, o viziune relativistă și că profesorul are datoria să producă și repere etice și critice solide, nu numai să expună teze alternative. Dar, pe de altă parte, bineînțeles că s-ar înmulți și delatorii de serviciu, care ar reclama fără temei pe oricine nu le place, confundînd (cu intenție sau fără) logica expunerii și logica justificării.

Ce vreau să spun este că există riscuri, oricum am proceda. Nu vom împăca pe toată lumea și disonanțe se vor auzi mereu. Cred totuși că a aborda în procesul educativ marile controverse (în istorie, bioetică, științe) ale momentului, fie și într-o manieră simplificată, dar nu falsificatoare, este preferabil oricărui dogmatism. Însă a accepta, sub pretextul libertății de opinie, ca știința și cunoașterea să fie contrazise flagrant sau duse în derizoriu prin relativizare de unii dintre cei meniți să le susțină și să le transmită mi se pare, dintre toate, lucrul cel mai grav, iar el se cuvine a fi sancționat la fel ca o activitate medicală sau farmacopeică necorespunzătoare.

https://www.dilema.ro/situatiunea/cenzura-in-educatie

ȘTIRI PE ACELEAȘI SUBIECTE

event image
Actualitate
Ministrul Daniel David consideră că principala cauză a analfabetismului funcțional în rândul elevilor este lipsa de pregătire a cadrelor didactice, provocând reacții din partea sindicatelor
event image
Actualitate
Daniel David, ministrul Educației, anunță măsuri suplimentare pentru combaterea violenței în școli, în urma unui incident de agresiune între un elev și un profesor
event image
Educație
Daniel David a declarat că nu a fost critic față de mișcarea sindicatelor, dar așteaptă proteste mai constructive din partea profesorilor nemulțumiți
event image
Opinii
Sondajul INSCOP despre superstiții și teorii ale conspirației nu este doar marketing de Halloween
event image
Internațional
Scutul Democrației Europene: cum încearcă UE să-și apere adevărul în era dezinformării
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.
app preview app preview
educatie cenzură Andrei Cornea opinie Daniel David conspiratii antivaccinism

Recomandările redacției

main event image
Politică
acum 2 ore

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, după ce CCR a schimbat termenul de pronunțare pe legea taxelor locale: ”Ne-a trecut glonţul pe la tâmplă. Pe 10 decembrie clar că este bine, avem suficient timp astfel încât acest pachet legislativ să fie promulgat în anul 2025 ca să poată fi aplicat cu 1 ianuarie''

Surse
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
+4
main event image
Opinii
Ieri 13:05

Andrei Pleșu: Note, stări, zile

main event image
Internațional
acum 1 oră

María Corina Machado, laureată a Premiului Nobel pentru Pace 2025, nu poate călători la Oslo pentru a primi premiul pentru că ar putea fi considerată ”fugară” de autoritățile venezuelene

Surse
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
main event image
Internațional
Ieri 23:09

Radio Europa Liberă a anunțat închiderea redacției din Ungaria la instrucțiunile SUA, în urma presiunilor din partea guvernului Orban

Surse
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.
app preview
app store badge google play badge
  • Ultima oră
  • Exclusiv
  • Sondaje INSCOP
  • Podcast
  • Diaspora
  • Republica Moldova
  • Politică
  • Economie
  • Actualitate
  • Internațional
  • Sport
  • Sănătate
  • Educație
  • Știință IT&C
  • Arte & Lifestyle
  • Opinii
  • Alegeri 2025
  • Mediu
  • Despre Noi
  • Contact
Politică de confidențialitate
Politica de cookies
Termeni și condiții
Licențe open source
Toate drepturile rezervate Strategic Media Team SRL

Tehnologie in parteneriat cu

anpc-sal anpc-sol