icon

Rămâi conectat la știrile care contează, fii primul care află! Notificările sunt selectate de redacție pentru știrile cu adevărat importante!

Nu, mulțumesc
Mă abonez
search icon
search icon
Flag Arrow Down
Română
Română
Magyar
Magyar
English
English
Français
Français
Deutsch
Deutsch
Italiano
Italiano
Español
Español
Русский
Русский
日本語
日本語
中国人
中国人

Modifică limba

arrow down
  • Română
    Română
  • Magyar
    Magyar
  • English
    English
  • Français
    Français
  • Deutsch
    Deutsch
  • Italiano
    Italiano
  • Español
    Español
  • Русский
    Русский
  • 日本語
    日本語
  • 中国人
    中国人
Secțiuni
  • Ultima oră
  • Exclusiv
  • Sondaje INSCOP
  • Podcast
  • Alegeri 2025
  • Economie
  • Politică
  • Actualitate
  • Internațional
  • Sport
  • Sănătate
  • Educație
  • Mediu
  • Știință IT&C
  • Arte & Lifestyle
  • Opinii
Despre Noi
Contact
Politica de confidențialitate
Termeni și condiții
Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
  • Ultima oră
  • Exclusiv
    • Sondaje INSCOP
    • Podcast
    • Alegeri 2025
    • Economie
    • Politică
    • Actualitate
    • Internațional
    • Sport
    • Sănătate
    • Educație
    • Mediu
    • Știință IT&C
    • Arte & Lifestyle
    • Opinii
138 știri noi în ultimele 24 de ore
  1. Acasă
  2. Opinii
13 ianuarie 11:10
Editoriale & opinii

Timpul, o variabilă neglijată

Darie Cristea, sociolog, director de cercetare INSCOP Research
main event image
Opinii
Foto https://www.facebook.com/darie.cristea/photos?locale=ro_RO

În ultima mea intervenție pe această platformă încercam să explic turul I al prezidențialelor. Destul de bine, după cum s-a dovedit. Promisesem însă o continuare, în contextul alegerilor parlamentare și al turului II, dar, după cum știm, imediat înainte de turul al II-lea s-a dovedit că era mai degrabă nevoie de un constituționalist care să explice situația decât de serviciile sociologiei politice și electorale.

Nici nu vreau să spun, la peste o lună distanță, cine ar fi câștigat turul al II-lea, potrivit datelor la care am avut acces. Lucrurile sunt mai complicate decât par. Una dintre problemele sociologiei în context electoral este și abuzul de funcția ei profetică.

Publicul vrea profeții, nu date, mass-media la fel, clienții politici la fel și, desigur, mulți sociologi își prezintă marfa ca și cum ar vinde profeții, nu date și inferențe decurse din acestea. E mai simplu decât să prezinți/citești scenarii, în funcție de prezență, să grupezi opțiunile de vot după (și) alte variabile decât cele socio-demografice. Sau chiar decât să îți pui problema că, deși fiecare prezență este egală cu alta și fiecare vot este egal cu altul, indiferent de cine este posesorul lor, gradul de hotărâre privind intenția de vot, stabilitatea intenției/preferinței politice (mai ales când preferința nu este foarte puternică) depind și ele de gradul de informare, interesul față de politică, permeabilitatea la fakenews și la senzațional, datele psihologice ale fiecăruia, sursele de informare etc.

Fundamentale pentru democrație și pentru cunoașterea voinței publicului, sondajele de opinie sunt, din păcate, și ingrediente ale mai micilor sau mai marilor manipulări. Apetitul publicului pentru sondaje vine la pachet cu o reificare a datelor prezentate în mass-media și cu neluarea în calcul a nuanțelor fenomenului. De ce sunt importante sondajele electorale, dincolo de fenomenul politic în sine? Pentru că sunt un veritabil test al opiniei publice și al preferințelor publicului. Practic, contextul electoral este singurul context real în care la sfârșit tragem o linie și vedem dacă opinia declarată de respondenți se verifică și dacă s-a transformat în comportament.

Unul dintre lucrurile despre care se vorbește rar în practica măsurării opiniei publice este timpul. Iar lucrul acesta trebuie să se schimbe. De ce? Pentru că astăzi opinia publică „expiră” mai repede decât oricând înainte. Opinia publică apare, istoric, „de mână” cu societatea de masă, cu statele moderne centralizate, cu educația standardizată – și ajunge la apogeu în era televiziunii și a star-sistemului global. Epoca rețelelor de socializare, a hiperinteractivității, a accesului oricui are o conexiune de net la statutul de producător de informare și entertainment, a bulelor, a vecinităților online… această nouă eră a comunicării a segmentat publicurile și identitățile furnizate acestora de conținuturile media dincolo de clivajele tradiționale și a accelerat formarea și schimbarea opiniei publice. Legiunile de fani apar și dispar la fel de repede ca și conținuturile care se viralizează. Trebuie doar să fii acolo să le măsori după ce apar, dar înainte să dispară. Pur și simplu opinia apare mai repede și se poate schimba mai repede decât înainte.

Combinația campanie electorală x era digitală este realmente „criminală” din acest punct de vedere. Campania electorală înseamnă că ai la dispoziție o lună pentru a te (re)poziționa printre ceilalți candidați oficiali – nevoia de a forma și schimba atitudini cu rapiditate își întâlnește acum infrastructura în comunicarea digitală. Sigur, cu costul îngreunării măsurătorilor sociologice.

Există tipologii ale candidaților, construite după o mulțime de criterii. Astăzi, un criteriu este și timpul: avem candidați care se erodează, candidați care „se aprind” repede, candidați pe care îi avantajează dacă publicul are timp să îi cunoască, respectiv candidați pe care misterul și lipsa de notorietate îi ajută. Era noastră, a gratificării imediate, a noutății și tehnologiei în exces, pare că dăunează omului cu vechime în cariera politică, incapabil de a mai oferi surprize, incapabil de a stârni emoții și speranțe care nu pot fi contrazise. Noutatea vine de la cel mai puțin cunoscut. Facebook-ul de acum 10 ani, Tik Tok-ul de azi, doar mediază procesul.

Deci, de ce această discuție despre timp, alegeri și sociologie? Pentru că timpul a fost variabila-cheie în aceste alegeri. Comunicarea digitală a fost doar mijlocul. Studiile arătau, la începutul anului electoral 2024, că publicul ar considera un independent potrivit pentru funcția de președinte. Cu Geoană în pole-position mult prea devreme, candidatura s-a erodat în campania electorală efectivă. Independent, foarte notoriu, deloc anti-sistem, cu merite și slăbiciuni clare și, mai ales, arhicunoscute toate, Mircea Geoană nu a putut primi „darul” electoratului. Beneficiarul valului a fost, cel puțin aparent și cel puțin la primul tur, Călin Georgescu. Acceptând că o parte semnificativă a publicului nostru oferă un vot suveranist, antisistem, ultraconservator, conspiraționist, radical, chiar negativ, sau oricum vrem să îi zicem, nu putem să nu vedem că dintre toate campaniile – inclusiv ale liderilor suveraniști -, cea a lui Călin Georgescu a fost, blând spus, cea mai neobișnuită. S-a vorbit mult despre conținutul, ca și despre difuzarea acesteia, nu are rost să insistăm aici. Mulți au comentat narațiunea lui de campanie dar, în realitate, nu am avut de-a face cu așa ceva, în sensul cunoscut al termenului. Am avut în campania lui Călin Georgescu: timp condensat, metafore, excentricități, informații contradictorii, repetiții, exces de digital etc. Abateri foarte mari de la structura unei narațiuni electorale, fie ea și una radicală/suveranistă. Dar aceste abateri au funcționat foarte bine pe Tik Tok.

Deci cum vor gestiona relația cu timpul PSD și PNL pentru noua campanie din 2025? Este un moment potrivit să măsoare scorul lui Crin Antonescu, în ipoteza că…? Desigur, Crin Antonescu este soluția anunțată după emoția anulării turului I al alegerilor prezidențiale. Are avantaje certe (pe care le putem discuta într-un material viitor), iar răzgândirea coaliției (deja tatonată după vacanță), nu cred că ajută prea mult partidele de mainstream al căror mesaj de stabilitate nu a impresionat prea mult electoratul în 2024. Se pot face măsurători sociologice care îmbunătățesc o campanie, nu doar unele care „ghicesc” câștigătorul. Poate depășim acest fetișism al sondajelor văzute ca niște răvașe din prăjiturele chinezești, pe care sperăm le extragem până când nimerim candidatul care a câștigat deja alegerile fără niciun efort de campanie.

ȘTIRI PE ACELEAȘI SUBIECTE

event image
Opinii
Pro-europenii timizi
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.
app preview app preview
alegeri prezidentiale timp Crin Antonescu TikTok sondaj

Recomandările redacției

main event image
Sondaje INSCOP
acum 2 ore

BAROMETRUL Informat.ro - INSCOP Research. Capitolul 10: Pericolele la adresa României. Ediția a II-a, iunie-iulie 2025

main event image
Arte & Lifestyle
ieri 15:32

Alina Gânj, fondatoarea International House Bucharest, a transformat pasiunea pentru limbile străine într-un business de succes, generând venituri de aproape cinci milioane de euro

Surse
imagine sursa
main event image
Exclusiv
acum 58 minute
Conținut exclusiv

News Focus: Dacian Cioloș, reactivat în politică la vârf? Impact și tendințe în conversația online

main event image
Exclusiv
acum 1 oră
Conținut exclusiv

15 iulie 2025. Online Spotlight. Știrile online ale ultimelor 24 de ore

main event image
Sport
acum 3 ore

We Love Sport | Csikszereda - Dinamo, scor 2-2. A început luni și s-a terminat aproape marți la Miercurea Ciuc

Surse
imagine sursa
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.
app preview
app store badge google play badge
  • Ultima oră
  • Exclusiv
  • Sondaje INSCOP
  • Podcast
  • Alegeri 2025
  • Economie
  • Politică
  • Actualitate
  • Internațional
  • Sport
  • Sănătate
  • Educație
  • Mediu
  • Știință IT&C
  • Arte & Lifestyle
  • Opinii
  • Despre Noi
  • Contact
Politica de confidențialitate
Politica de cookies
Termeni și condiții
Licențe open source
Toate drepturile rezervate Strategic Media Team SRL

Tehnologie in parteneriat cu

anpc-sal anpc-sol