Parlamentul și Consiliul convin asupra unor noi reguli pentru a se asigura că sfaturile financiare se potrivesc nevoilor clienților și pentru a combate promovarea online înșelătoare.
Bruxelles, 18 decembrie 2025 – Negociatorii Parlamentului European și ai Consiliului au ajuns la un acord provizoriu cu privire la noua Strategie privind investițiile de retail (RIS). Acordul introduce norme mai stricte pentru a garanta că clienților de retail li se oferă produse financiare de înaltă calitate, cu un raport corect calitate-preț, abordând simultan influența tot mai mare a rețelelor sociale asupra deciziilor de investiții.
Pe scurt
Firmele de investiții vor fi acum responsabile pentru "finfluencerii" pe care îi angajează, fiind necesare acorduri scrise și o supraveghere strictă pentru a preveni tacticile de vânzare înșelătoare care vizează clienții tineri vulnerabili.
Consilierii financiari trebuie să se asigure că produsele sunt strict adecvate nevoilor specifice ale clientului, iar o nouă evaluare a "raportului calitate-preț" va împiedica intrarea pe piață a produselor supraevaluate.
Legislația obligă statele membre să promoveze educația financiară și trece divulgarea informațiilor la un format "digital în mod implicit" pentru a servi mai bine investitorii moderni.
Nucleul acordului se concentrează pe calitatea consilierii și a produselor. Negociatorii au convenit că și consilierii financiari și cei de asigurări trebuie să evalueze adecvarea pe baza capacității clientului de a suporta pierderi, a toleranței la risc și a preferințelor de durabilitate. Pentru a se asigura că nu sunt exploatați consumatorii, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) și omologul său din domeniul asigurărilor (EIOPA) vor elabora criterii de referință pentru supraveghere. Acestea vor permite autorităților naționale să verifice dacă produsele de investiții oferă o valoare reală în comparație cu un grup de instrumente similare.
O parte semnificativă a acordului abordează era digitală. Recunoscând că tinerii investitori sunt vulnerabili la dezinformare, regulile impun firmelor de investiții să mențină controlul deplin asupra "finfluencerilor" care le promovează produsele. În plus, normele actualizate privind stimulentele – comisioanele plătite între firme – introduc un nou test pentru a se asigura că astfel de plăți îmbunătățesc efectiv calitatea serviciilor și nu creează conflicte de interese.
Eurodeputata raportor Stéphanie Yon-Courtin a descris acordul ca fiind un pas major către o "Uniune a economiilor și investițiilor". Ea a subliniat că regulile fac legătura între protecția consumatorilor și creșterea afacerilor, asigurându-se că nimeni nu se îmbogățește din vânzarea de produse financiare riscante fără a fi tras la răspundere. Acordul provizoriu trebuie acum aprobat oficial atât de Parlament, cât și de Consiliu înainte de a intra în vigoare.