icon

Rămâi conectat la știrile care contează, fii primul care află! Notificările sunt selectate de redacție pentru știrile cu adevărat importante!

Nu, mulțumesc
Mă abonez
search icon
search icon
Flag Arrow Down
Română
Română
Magyar
Magyar
English
English
Français
Français
Deutsch
Deutsch
Italiano
Italiano
Español
Español
Русский
Русский
日本語
日本語
中国人
中国人

Modifică limba

arrow down
  • Română
    Română
  • Magyar
    Magyar
  • English
    English
  • Français
    Français
  • Deutsch
    Deutsch
  • Italiano
    Italiano
  • Español
    Español
  • Русский
    Русский
  • 日本語
    日本語
  • 中国人
    中国人
Secțiuni
  • Ultima oră
  • Exclusiv
  • Sondaje INSCOP
  • Podcast
  • Diaspora
  • Republica Moldova
  • Politică
  • Economie
  • Actualitate
  • Internațional
  • Sport
  • Sănătate
  • Educație
  • Știință IT&C
  • Arte & Lifestyle
  • Opinii
  • Alegeri 2025
  • Mediu
Despre Noi
Contact
Politică de confidențialitate
Termeni și condiții
Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
  • Ultima oră
  • Exclusiv
    • Sondaje INSCOP
    • Podcast
    • Diaspora
    • Republica Moldova
    • Politică
    • Economie
    • Actualitate
    • Internațional
    • Sport
    • Sănătate
    • Educație
    • Știință IT&C
    • Arte & Lifestyle
    • Opinii
    • Alegeri 2025
    • Mediu
131 știri noi în ultimele 24 de ore
  1. Acasă
  2. Internațional
miercuri 11:45

Modelul danez de migrație și integrare, între coeziune socială și „adaptare fără apartenență”

2eu.brussels
whatsapp
facebook
linkedin
x
copy-link copy-link
main event image
Internațional
Foto: Shutterstock.com

În ultimele două decenii, Copenhaga a transformat integrarea într-un contract individual, în care accesul la rezidență durabilă și la cetățenie depinde de angajare, cunoașterea limbii și conformitatea civică. Potrivit analizei realizate de Lucie Tungul, cercetătoare la Wilfried Martens Centre for European Studies, această abordare reprezintă „un compromis politic între coeziune socială și deschidere liberală, în care integrarea devine responsabilitate individuală, nu incluziune colectivă”.


Reformele succesive, de la limitarea reîntregirii familiale până la restrângerea beneficiilor sociale, au stabilizat consensul politic intern și au redus sprijinul pentru extrema dreaptă, dar au produs și efecte sociale ambigue.


Danemarca a redefinit conceptul de integrare, transformându-l dintr-o responsabilitate colectivă într-o obligație personală. Începând din 2010, accesul la ședere permanentă și, ulterior, la cetățenie a fost condiționat de dovada unei „integrări reușite”, măsurată prin participarea activă la societate, cunoașterea limbii și angajarea în muncă. Fiecare migrant semnează un contract individual de integrare, prin care își asumă obiective concrete, monitorizate de municipalitate. Evaluarea se face printr-un sistem de puncte și teste de „cetățenie activă”, care include nu doar competențele lingvistice și profesionale, ci și respectarea valorilor civice daneze — democrația, egalitatea de gen, libertatea de expresie și toleranța religioasă.


În același timp, reformele adoptate după 2001 au legat direct drepturile de muncă și autosusținere, reducând semnificativ asistența socială pentru migranții non-UE. Odată cu așa-numitul „paradigm shift” din 2019, accentul s-a mutat de la integrare pe termen lung la întoarcere voluntară: statutul de refugiat a devenit temporar, iar beneficiile sociale s-au transformat în „ajutor pentru autosusținere sau repatriere”, de până la 5.400 de euro. Cei care refuză întoarcerea sunt plasați în centre speciale, fără sprijin financiar. Multe dintre aceste măsuri sunt posibile datorită opt-out-ului Danemarcei din politica comună a UE privind azilul, fapt care conferă guvernului o marjă de manevră unică în Europa, dar și o responsabilitate crescută în fața dreptului european.


Conform datelor citate de Tungul, la 1 ianuarie 2024, imigranții și descendenții lor reprezentau 16% din populație, dintre care 10% proveneau din țări non-occidentale și 6% din state occidentale. Românii formează aproximativ 5% din totalul imigranților și descendenților din Danemarca, după Turcia și Polonia. Rata de ocupare pentru grupurile MENAP și Turcia este de 60%, în timp ce pentru ceilalți non-occidentali ajunge la 71%. Femeile din aceste grupuri au o rată de angajare de doar 53%, însă generația născută în Danemarca atinge 73%, semn al unei integrări lente, dar reale.


Între 1986 și 2016, Legea imigrației a fost modificată de 118 ori, o frecvență fără precedent în Europa, care arată un proces legislativ permanent adaptat la presiunea politică și socială.


Lucie Tungul arată că abordarea daneză a reușit să reducă sprijinul pentru partidele radicale prin adoptarea de către principalele forțe politice a unei linii restrictive comune. Social-democrații au continuat chiar înăsprirea legislației, cu o viziune declarată de „zero cereri de azil”. Totuși, cercetătoarea subliniază costurile: „o integrare bazată pe descurajare poate produce adaptare fără apartenență, o participare economică fără sentiment de incluziune civică”. Persistă diferențe semnificative în ocupare, educație și mobilitate socială între danezi și imigranții non-occidentali, iar insecuritatea juridică a refugiaților temporari alimentează un sentiment de provizorat.


Politica de dispersie teritorială a fost considerată un succes administrativ, dar nu a împiedicat apariția zonelor cu concentrații mari de migranți non-occidentali, ceea ce a dus la adoptarea legii cunoscute inițial ca „legea ghetourilor”. În forma actuală, redenumită „legea societăților paralele”, normele sunt investigate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru posibilă discriminare bazată pe origine etnică. Tungul notează că „măsurile pot intra în conflict cu principiile fundamentale ale dreptului UE, în special în evaluarea locuirii și a mixității sociale”, o chestiune ce ar putea avea consecințe pentru politicile urbane din alte state membre.


Modelul danez oferă, potrivit autoarei, o lecție dublă: administrația eficientă, descentralizarea către municipalități și accentul pe muncă sunt elemente replicabile; însă o integrare construită pe deterrență și condiționare poate genera efecte de excludere pe termen lung. „Succesul politic al Danemarcei este incontestabil, dar rămâne de văzut dacă acest model asigură o societate coezivă și durabilă”, scrie Tungul în concluzie.


Comunitatea românească din Danemarca, estimată la aproximativ 5% din totalul imigranților, se distinge printr-un profil predominant economic și integrat, bazat pe muncă și mobilitate profesională. Spre deosebire de grupurile non-occidentale vizate de măsurile restrictive, majoritatea românilor se află în sectoare precum construcțiile, logistica, agricultura și serviciile, contribuind direct la economia daneză și beneficiind de libertatea de circulație garantată de statutul de cetățeni UE. Această orientare către autosusținere îi plasează într-o categorie percepută favorabil de autoritățile locale, care aplică o abordare administrativă diferită față de cea destinată refugiaților sau migranților extra-europeni.


https://2eu.brussels/articol/analize/modelul-danez-de-migratie-si-integrare-intre-coeziune-sociala-si-adaptare-fara-apartenenta

ȘTIRI PE ACELEAȘI SUBIECTE

event image
Internațional
Mahmood va anunța reguli mai restrictive pentru reunirea familiilor în Marea Britanie, inspirându-se din modelul Danemarcei, care se concentrează pe integrarea imigranților
event image
Internațional
Europa între prudență și solidaritate: ce spune bugetul despre direcția Uniunii
event image
Internațional
Pachetul de extindere 2025, ce înseamnă concret și unde poate ajunge UE până în 2030
event image
Exclusiv
7 noiembrie 2025. Subiecte viralizate pe net în ultimele 24 de ore
event image
Diaspora
Românii emigrați în țările nordice, SUA și Canada au un nivel de educație mai ridicat comparativ cu cei din Italia și Spania, conform analizei profesorului Dumitru Sandu de la Universitatea din București
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.
app preview app preview
model Danemarca migratie Copenhaga integrare

Informat Moldova

main event image
Republica Moldova
Ieri 20:36

Roberta Metsola, președinta Parlamentului European la Chișinău: „A venit timpul să deschidem negocierile de aderare cu Republica Moldova”

Recomandările redacției

main event image
Exclusiv
acum 1 oră
Conținut exclusiv

IT News Review by Control F5 Software: Microsoft AI – doar ființele biologice pot fi conștiente

main event image
Actualitate
acum 1 oră

Politico: România și Bulgaria se află într-o cursă contra cronometru pentru a preveni închiderea rafinăriilor controlate de companiile rusești Lukoil și Rosneft, înainte ca sancțiunile americane să intre în vigoare pe 21 noiembrie

Surse
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
+1
main event image Play button
Ieri 14:38
Podcast

Podcast "Oameni Informați". Bogdan Naumovici: Umorul în epoca corectitudinii politice

main event image
Internațional
acum 5 ore

Ungaria a primit o derogare de la sancțiunile americane privind petrolul și gazele rusești, angajându-se să cumpere gaze lichefiate din SUA în valoare de 600 milioane dolari

Surse
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
imagine sursa
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.
app preview
app store badge google play badge
  • Ultima oră
  • Exclusiv
  • Sondaje INSCOP
  • Podcast
  • Diaspora
  • Republica Moldova
  • Politică
  • Economie
  • Actualitate
  • Internațional
  • Sport
  • Sănătate
  • Educație
  • Știință IT&C
  • Arte & Lifestyle
  • Opinii
  • Alegeri 2025
  • Mediu
  • Despre Noi
  • Contact
Politică de confidențialitate
Politica de cookies
Termeni și condiții
Licențe open source
Toate drepturile rezervate Strategic Media Team SRL

Tehnologie in parteneriat cu

anpc-sal anpc-sol