
În fiecare sezon estival, litoralul românesc este un subiect central pentru presa online și social media, reflectând interesul publicului pentru o destinație turistică foarte populară, dar și pentru evenimente și fenomene conexe. Și în acest an, sursele online relevante au produs, de la începutul verii și până în acest moment, aproape 11.000 de mențiuni despre litoral, identificate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă AI de monitorizare media și social media.
Discuțiile despre litoral au atins un impact total estimat la peste 230 de milioane de vizualizări potențiale, iar vârfurile de vizibilitate au fost influențate de subiecte provenite din arii tematice variate.
Cea mai ridicată intensitate a dezbaterii s-a înregistrat pe 15 august, ziua de Sf. Maria, care a coincis cu o mini-vacanță și cu Ziua Marinei și a echivalat cu debutul celui mai aglomerat weekend de pe litoral.
Un alt moment de vârf s-a înregistrat pe 22 iulie, atunci când fostul șef al ANPC Cristian Popescu Piedone a fost ridicat de autorități de la un hotel de la malul mării și adus la DNA pentru audieri.
În fine, o explozie de expunere media și social media a fost generată și de anunțul influencerului Selly cu privire la proiectul construirii unei noi stațiuni pe litoralul românesc.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre litoral, respectiv a impactului total al acestora, în perioada 1 iunie – 21 august
Prin intermediul analizei de rețea semantică, prin care NewsVibe identifică și vizualizează structura și conexiunile din cadrul unei conversații online, obținem un tablou revelator al tematicii dezbătute în mediul digital despre acest subiect; astfel, au existat cinci nuclee principale ale discuției:
- Zona centrală a conversației online cuprinde referiri generale la interesul românilor față de această destinație de vacanță, la prețuri, condiții și calitatea serviciilor, dar și comparații cu alte destinații preferate de la malul mării – precum Bulgaria și Grecia.
- Un segment secundar în cadrul discuției mai largi despre litoral cuprinde referirile la principalele stațiuni, cele mai intens menționate fiind Constanța, Mamaia, Costinești, Eforie Nord și Mangalia.
- Subiectul Piedone – ANPC ocupă un cluster separat al dezbaterilor, foarte bine populat cu mențiuni, deoarece înaintea anchetei care l-a vizat pe șeful instituției, a existat și o mediatizare consistentă a controalelor desfășurate la unități comerciale din această regiune.
- O zonă separată a discuțiilor despre litoral grupează referirile la vreme, având în centrul ANM, cu multiple detalieri despre temperatura aerului și a apei mării.
- În fine, un segment redus cantitativ al conversației online, dar bine delimitat s-a construit în jurul opțiunilor de transport către litoral, cu accent major pe transportul feroviar, reprezentat prin entități precum CFR Călători și Trenurile Soarelui.
Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică a conversației online despre litoral în perioada 1 iunie – 21 august
Analiza de sentiment NewsVibe, bazată pe un motor AI de procesare lingvistică de înaltă acuratețe, a fost aplicată pentru a identifica nuanțe suplimentare, legate de tonul discuțiilor publice despre acest subiect de mare interes.
Constatăm astfel că entitatea “litoralul românesc” este reflectată echilibrat din perspectiva tonalității, cu o pondere aproape egală între conotațiile favorabile (ușor mai numeroase) și cele defavorabile.
Printre entitățile reflectate predominant pozitiv se numără Mamaia, Constanța și festivalul Beach, Please, în timp ce la capitolul reflectare negativă sau conflictuală se remarcă entități precum “turiștii” sau Cristian Popescu Piedone.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în context pozitiv (cu verde) sau negativ (cu roșu) în cadrul referirilor la litoral, în perioada 1 iunie – 21 august
Analiza automată de sentiment asupra întregii reflectări online a subiectului relevă o dominație a tonului neutru (62%); în zona de conversație cu încărcătură emoțională, distribuția relativ echilibrată a mențiunilor negative (21%) și pozitive (17%) sugerează o polarizare redusă și o conversație mai degrabă informativă decât conflictuală.
La nivelul comparațiilor între platforme, se evidențiază un scor de sentiment mai pronunțat negativ pe YouTube, comparativ cu Facebook și web.
Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică a conversației online despre litoral în perioada 1 iunie – 21 august
În ansamblu, analiza confirmă că litoralul românesc rămâne un reper central al agendei digitale în sezonul estival, generând volume mari de mențiuni și momente distincte de vizibilitate maximă. Conversația online se conturează mai degrabă factual-descriptiv decât polemic, cu o distribuție echilibrată între reflectări pozitive și negative. Deși temele centrale care au revenit constant au fost vremea (inclusiv temperatura apei), transportul sau controalele ANPC, totuși vârfurile de vizibilitate au fost influențate și de subiecte inedite precum anunțul unei stațiuni noi.
Această dinamică de comunicare evidențiază relevanța economică și socială a litoralului și capacitatea sa de a concentra atenția publicului printr-o diversitate de subiecte și actori mediatici.