
Partidele din coaliția de guvernare au ajuns la un acord privind rectificarea bugetară, însă reforma administrației locale rămâne încă un punct de divergență. Premierul Ilie Bolojan a oferit primele detalii despre pachetul 3 de măsuri fiscale și a ajuns la un acord cu Comisia Europeană privind nivelul acestuia la finalul anului în curs. În Parlament, moțiunea opoziției împotriva ministrului Mediului a fost respinsă, iar, pe plan regional, agenda surselor online relevante a fost completată de alegerile din Republica Moldova, care au generat multiple reacții politice și în România.
În ciuda unui tablou politic încărcat, datele extrase și analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă AI de monitorizare media, arată că singurul partid pentru care mențiunile au crescut în sursele online românești față de intervalul precedent a fost AUR. Pentru partidele din coaliție s-a înregistrat o scădere pe linie a numărului de mențiuni.
Creșterea AUR, de peste 33%, a fost determinată atât de evenimentele legate de alegerile din Republica Moldova (retragerea AUR Moldova din scrutin și intrarea în Parlamentul de la Chișinău a formațiunii sprijinite ulterior oficial de partidul condus de George Simion), cât și de ecourile generate de moțiunea pe Mediu. În contrapartidă, formațiunile componente ale coaliției de guvernare au înregistrat scăderi semnificative de vizibilitate față de săptămâna precedentă: PNL – 21%, PSD – 38%, USR – 41% și UDMR – 67%.
GRAFIC NEWSVIBE. Top 5 partide după volumul de mențiuni în sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe), în ultima săptămână.
VIZIBILITATE ȘI IMPACT COMPARATIVE. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Impactul global și numărul total al mențiunilor despre partidele din coaliție scad semnificativ față de săptămâna trecută, în timp ce pentru AUR se înregistrează creșteri importante la ambele capitole. Deși mențiunile despre AUR reprezintă doar 14% din total, impactul estimat al acestora ajunge la aproape 20%, similar cu cel al mențiunilor despre USR.
În pofida creșterii AUR, atât impactul estimat, cât și numărul total al mențiunilor despre partide se diminuează considerabil față de intervalul precedent: numărul total al mențiunilor a scăzut cu peste 31%, iar impactul prognozat s-a redus cu mai mult de 36%.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
ANALIZĂ DE REȚEA. Instrumentul creat de NewsVibe – analiza semantică de rețea – utilizează metode avansate de inteligență artificială și machine learning pentru a construi hărți de interacțiuni care evidențiază: actorii centrali ai unei conversații, conexiunile dintre ei, grupurile (clusterele) de teme, concepte și influenceri (personalități și organizații) care s-au format în jurul unui eveniment, subiect sau al unei idei.
Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică asociată conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în ultima săptămână
Ce ne arată analiza:
- Un nucleu major al dezbaterii este construit în jurul PSD și, în plan secund, PNL, incluzând termeni asociați precum Ilie Bolojan, Guvernul, UDMR, Sorin Grindeanu și Nicușor Dan. Acest nucleu continuă să reflecte contradicțiile de opinie din interiorul coaliției pe teme precum reforma administrativă sau pachetul 3 de măsuri pentru reducerea deficitului, dar și tensiuni politice cu manifestări la nivel local — de pildă, la Iași, unde liderul PSD local a cerut demisia președintelui CJ, membru PNL.
- Un alt segment al discuțiilor, considerabil ca dimensiune, este construit în jurul temei alegerilor din Republica Moldova, unde AUR apare ca actor central, alături de termeni precum Moldova, Europa sau Rusia. Acest nucleu este conectat la cel axat pe activitatea coaliției prin nodul România, care rămâne punctul de legătură principal al rețelei semantice.
- Un al treilea nucleu, mai redus ca mărime, este influențat de dezbaterea generată de moțiunea inițiată de opoziție împotriva ministrului Mediului (USR), respinsă în această săptămână de Camera Deputaților.
SENTIMENT. Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză automată a sentimentului, care utilizează algoritmi AI special antrenați și instrumente LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în săptămână
Ce ne arată analiza:
- PSD rămâne actorul cu cea mai intensă mediatizare în contexte negative / polarizante / de confruntare. Acest lucru reprezintă o constantă a ultimelor luni.
- Și PNL, USR sau AUR au avut parte de o situație similară în ultima săptămână, chiar dacă mai puțin pregnant decât în cazul PSD.
- Toate cele 4 partide s-au bucurat însă și de mediatizare în contexte pozitive, deși cu o frecvență mai redusă.
- Din perspectivă tematică, se remarcă expunere negativă pentru entități precum Rusia, Kremlin, KGB.
- Există o prezentare în contexte pozitive mai ales a elementelor care țin de Republica Moldova. De asemenea, politicienii români care au transmis mesaje de susținere pentru parcursul european al Moldovei au fost mediatizați pozitiv.