
Deși săptămâna trecută a adus o premieră pentru politica românească – votarea a patru moțiuni de cenzură într-o singură zi – disputele din interiorul coaliției, dar și cele dintre putere și opoziție, nu s-au reflectat uniform în vizibilitatea partidelor. Datele colectate și analizate de NewsVibe, platformă AI de monitorizare media, arată că singurul partid care a înregistrat o creștere a numărului de mențiuni în sursele online relevante a fost AUR.
În timp ce PSD, PNL, USR și UDMR au consemnat scăderi de vizibilitate, AUR a crescut spectaculos – peste 110% față de săptămâna precedentă. Explicația ține de felul în care partidul condus de George Simion a fost prezentat în conversațiile online drept principalul inițiator al moțiunilor de cenzură dezbătute și votate în Parlament. Acest lucru a determinat și o avansare a AUR în topul partidelor, pe locul 3, devansând USR și UDMR.
Astfel, moțiunile de cenzură au adus un plus de expunere publică doar opoziției, nu și formațiunilor din coaliția de guvernare.
GRAFIC NEWSVIBE. Top 5 partide după volumul de mențiuni în sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe), în ultima săptămână.
VIZIBILITATE ȘI IMPACT COMPARATIVE. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Numărul total de mențiuni despre partide, precum și impactul prognozat al acestora, este în scădere față de săptămâna precedentă. În plan individual, AUR se detașează drept „performerul săptămânii”: ocupă locul al treilea ca număr de mențiuni și reușește să devanseze USR și UDMR din perspectiva impactului generat de aceste mențiuni.
Este una dintre puținele săptămâni din ultima perioadă în care vizibilitatea cumulată a partidelor din coaliția de guvernare – și mai ales impactul estimat al acestora – nu se mai apropie de pragul de 90% din total. Această schimbare conturează o redistribuire a atenției publice, opoziția reușind să câștige teren pe fondul tensiunilor parlamentare.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
ANALIZĂ DE REȚEA. Instrumentul creat de NewsVibe – analiza semantică de rețea – utilizează metode avansate de inteligență artificială și machine learning pentru a construi hărți de interacțiuni care evidențiază: actorii centrali ai unei conversații, conexiunile dintre ei, grupurile (clusterele) de teme, concepte și influenceri (personalități și organizații) care s-au format în jurul unui eveniment, subiect sau al unei idei.
Grafic NewsVibe. Rețeaua semantică asociată conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în ultima săptămână
Ce ne arată analiza:
- Un nucleu consistent format în jurul PSD, conectat cu termeni precum PNL, Ilie Bolojan sau Sorin Grindeanu. Acest nucleu reflectă continuarea disputelor din interiorul coaliției privind politicile guvernamentale – dispute vizibile inclusiv în timpul discursurilor susținute de reprezentanții partidelor la dezbaterea moțiunilor de cenzură.
- Un al doilea nucleu notabil se conturează în jurul AUR, cu termeni asociați precum George Simion, Parlament sau Guvernul, fiind puternic legat de demersul opoziției privind moțiunile de cenzură. Acest nucleu se intersectează atât cu cel format în jurul USR și UDMR, pe fondul confruntărilor directe dintre reprezentanții acestor partide în plen (fără legătură cu moțiunile de cenzură), cât și cu cel centrat pe PSD și PNL, legătură determinată mai ales de dezbaterea moțiunilor.
- Un rol distinct îl joacă și nucleul România, vizibil ca punct de convergență al întregii conversații, menținând conexiuni de intensitate variabilă cu toate celelalte zone tematice.
SENTIMENT. Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză automată a sentimentului, care utilizează algoritmi AI special antrenați și instrumente LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre principalele 5 partide parlamentare, în săptămână
Ce ne arată analiza:
- PSD rămâne actorul politic pentru care contextele de mediatizare continuă să fie dominate de tensiune și confruntare. Contextul de mediatizare pentru PSD este cel mai dezechilibrat din acest punct de vedere, la nivelul ultimei săptămâni, prin comparație cu alți actori politici.
- AUR este și el destul de mult prezent în contexte conversaționale negative/tensionate, nu doar ca urmare a dezbaterilor legate de moțiunile de cenzură, ci și ca urmare a conexiunilor indirecte făcute în media între un fost șef al serviciilor de informații din Republica Moldova, acuzat de spionaj, și membri ai formațiunii conduse de George Simion. AUR a beneficiat și de contexte pozitive de mediatizare, prin vizibilizarea mesajului de opoziție sau prin participarea la evenimente cu semnificație simbolică (Țebea).
- În general, cu excepția PSD, majoritatea actorilor politici (partide, membri de partid ș.a.m.d.) au beneficiat de contexte mai echilibrate de mediatizare online în ultima săptămână.