News Focus: Vine ciclonul! Impactul în online al fenomenelor meteorologice extreme
Inundațiile din județul Galați, provocate în luna septembrie de ploile aduse de ciclonul Boris, au reprezentat un subiect important în mass-media, inclusiv la televiziuni, în presa online și pe rețelele sociale. Acest eveniment a stârnit temeri noi legate de problemele pe care condițiile meteo extreme le pot crea.
În ultimele zile, avertismentele meteorologilor și ale autorităților s-au concentrat asupra ciclonului Ashley, despre care se preconiza că va ajunge în România, provocând pagube prin creșterea debitului unor râuri și prin cantități semnificative de precipitații.
Monitorizarea conversațiilor online, realizată prin software-ul NewsVibe, arată că, după inundațiile din septembrie, preocuparea față de evenimentele meteorologice din Europa de Est a rămas relativ ridicată. Dacă vârful de interes din septembrie a fost generat de efectele ciclonului Boris asupra României, spre finalul lunii, vârful de mențiuni și impact a fost determinat mai ales de discuțiile referitoare la faptul că ciclonul Ashley a avut o intensitate mult mai redusă decât se anticipa. În data de 30 septembrie, ciclonul Ashley a generat peste 300 de mențiuni în sursele online relevante, cu un impact estimat de aproape 7 milioane de vizualizări. Aceasta nu înseamnă, însă, că nu au existat mențiuni care să exprime temeri față de problemele pe care vremea le-ar fi putut cauza.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre tematica ”ciclon”, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Surse predominante
Topul surselor online care au abordat cel mai frecvent subiecte legate de tematica “ciclon” în ultima săptămână este dominat de pagini de Facebook și site-uri de știri. Se remarcă paginile de Facebook ale Știri Antena 3, Sinteza Zilei Oficial, stiripesurse.ro și Antena 3, precum și site-urile defapt.ro, stiripesurse.ro și Romania TV, fiecare înregistrând peste 20 de mențiuni pe această temă de interes.
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit la tematica ”ciclon”,, în ultima săptămână
Topul cuvintelor cheie menționate
În privința termenilor cel mai frecvent menționați în articole și postări pe rețelele sociale, se remarcă numele Ashley (ciclonul), România, ANM, precum și numele Ministrului Mediului, Mircea Fechet, care a fost unul dintre principalii comunicatori din partea autorităților. De asemenea, apar asocieri semnificative cu termeni care reflectă preocuparea pentru problemele meteorologice și din alte părți ale Europei.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu tematica ”ciclon”, în ultima săptămână
Emoji și Hashtag
Emojiurile cel mai des utilizate în postările care au menționat tematica „ciclon” reflectă o stare de teamă, alertă și referiri la situația meteorologică. Aceste simboluri subliniază emoțiile și preocupările legate de impactul fenomenelor extreme.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre tematica ”ciclon”, în ultima săptămânăi
În ceea ce privește hashtagurile cel mai des utilizate în postările de pe Facebook, se remarcă #furtunaashley, #ashley, #ciclon, #furtuna și #romania. Numele atribuit frontului atmosferic care a ajuns în România, Ashley, s-a impus notabil în discuțiile din spațiul online, evidențiind impactul acestuia asupra preocupărilor publicului.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre tematica ”ciclon”, în ultima săptămână
Surse locale
Sursele web locale cele mai relevante, care au abordat tematica “ciclon”, arată un interes care nu s-a concentrat exclusiv în regiunile unde se anticipau cele mai mari probleme cauzate de vreme. Cele mai numeroase mențiuni au fost înregistrate în județul Constanța (afectat de inundații), dar și în județele Prahova, Argeș, Olt, precum și în Cluj, Alba, Bihor și Iași. Aceasta indică o preocupare larg răspândită la nivel național față de fenomenele meteorologice extreme.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat tema ”ciclon”, în ultima săptămână
Analiza relevă un interes ridicat în mediul online față de fenomenele meteorologice extreme, cu mențiuni răspândite în diverse regiuni ale țării. Comunicarea autorităților și impactul ciclonic au captat atenția publicului și au generat discuții active pe platformele de știri și rețelele sociale.