News Focus: România, sub ”cupola de foc”. Reflectarea online a caniculei
Canicula din această vară reprezintă un fenomen meteorologic excepțional, depășind recorduri de temperatură și generând efecte semnificative atât la nivelul populației, dar și în ceea ce privește sistemul energetic, activitatea economică sau transportul. Disconfortul termic generat de temperaturile ridicate a fost un subiect intens reflectat de sursele online relevante din România, monitorizate de platforma de media intelligence NewsVibe. Datele analizate arată o creștere considerabilă a numărului de mențiuni despre ”caniculă” începând cu intrarea în vară.
Vârfurile cele mai accentuate, atât ca volum de mențiuni, cât și ca impact estimat al acestora la nivelul publicului, apar la nivelul lunii iulie – vorbim despre perioada prelungită marcată de temperaturi extreme, dar și de probleme generate în sistemul energetic de creșterea accentuată a consumului de curent (mai ales prin utilizarea aparatelor de aer condiționat, la capacitate maximă și pentru lungi perioade de timp).
Grafic NewsVibe. Evoluția numărului și impactului mențiunilor despre subiect, la nivelul ultimelor trei luni
Surse media predominante
În topul surselor online care au scris mai mult în ultima perioadă despre caniculă, comparativ cu perioada anterioară, se remarcă prezența paginilor de Facebook ale Știrilor PRO TV, Știrilor TVR, Digi24, B1 TV sau Libertatea, ceea ce indică interesul masiv al surselor de presă generaliste, pe lângă sursele de știri. În acest clasament apar și surse locale precum Ziua de Constanța.
Grafic NewsVibe. Topul surselor media care au menționat accelerat subiectul, în ultima lună. .
Topul cuvintelor cheie menționate
Codurile (roșu, galben), Agenția Națională de Meteorologie, termeni precum “căldura” sau “val” și numele unor regiuni ale țării sunt printre cuvintele cheie cel mai des menționate în ultima lună, în relație cu ”canicula”. Se remarcă și cuvântul ”persoană”, dar și menționarea unor instituții precum STS – ambii termeni arată o intensificare a știrilor și postărilor despre apelurile pe care oamenii afectați de valul de căldură le-au făcut către instituțiile de resort (servicii de sănătate sau intervenții de urgență).
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în ultima lună.
Emoji și Hashtag
Emoji-urile cele mai utilizate sunt de fapt simboluri care fac referire la creșterea temperaturilor. Printre hashtag-urile dominante regăsim #codrosu, #caldura, #temperaturi #anm #meteo, alături de hashtag-uri folosite de surse locale pentru se promova în contextul știrilor despre un fenomen de mare interes public.
Grafic NewsVibe. Top emoji, respectiv top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre caniculă, în ultima lună.
Activitate regională și interes
În ceea ce privește referirile la caniculă în sursele locale cele mai relevante din afara Bucureștiului, vedem un interes ridicat în foarte multe regiuni ale țării, dar mai ales în Centrul, Vestul, Nord-Vestul, Sudul și Nord-Estul României.
Harta Newsvibe. Topul surselor relevante la nivel local, unde a fost menționat subiectul, în ultima lună.
Din cauza implicațiilor extinse, este de așteptat ca interesul surselor online pentru evoluțiile meteo să se mențină, cel puțin până la revenirea la un regim termic în mediile anuale.