News Focus: Discuții despre Polonia în spațiul online românesc. Trenduri recente

La fel ca în cazul României, ultimele săptămâni au fost marcate în Polonia de cursa pentru alegerile prezidențiale, în care s-au confruntat, în turul al doilea, Rafał Trzaskowski, primarul Varșoviei, și Karol Nawrocki, reprezentantul PiS. Mai mult, a existat o interconectare între bătălia electorală din România și cea din Polonia, prin semnalele reciproce transmise de politicienii din cele două țări și chiar prin participarea directă a acestora la acțiuni electorale.
Atât George Simion, cât și Nicușor Dan au fost prezenți în Polonia pentru a susține candidați în alegerile prezidențiale – George Simion a mers în campania pentru primul tur pentru a-i acorda sprijin lui Karol Nawrocki, iar actualul președinte a fost prezent la Varșovia, între cele două tururi, la un miting al lui Rafał Trzaskowski. Concomitent, au existat schimburi de replici directe între premierul Poloniei, Donald Tusk, și George Simion, dar și mesaje explicite de sprijin din partea acestui demnitar polonez pentru Nicușor Dan.
În acest context politic foarte intens, datele agregate și analizate cu NewsVibe, soft de media intelligence cu suport AI, indică un număr ridicat de mențiuni despre Polonia – peste 4400 în ultima lună – care au atins un număr estimat de vizualizări de aproape 120 de milioane. Momentele de vârf ale acumulărilor de mențiuni au coincis cu evenimente politice precum cele amintite. Chiar dacă, sporadic, au existat și alte subiecte referitoare la Polonia, în realitate confruntarea electorală din acest stat a fost tema majoră în sursele online românești relevante.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre Polonia, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Surse predominante
În top 15 al surselor online influente care au menționat frecvent Polonia în ultima lună se remarcă prezența aproape exclusivă a site-urilor generaliste și de știri, precum și a paginilor de Facebook care aparțin unor astfel de surse media. Dintre acestea, se disting mai ales site-urile Adevărul, cu aproape 200 de mențiuni, EVZ.ro, cu 100 de mențiuni, dar și stiripesurse.ro, Ziare.com, G4media, Hotnews.ro sau News.ro, fiecare cu peste 60 de mențiuni. Niciuna dintre sursele incluse în top nu are mai puțin de 50 de mențiuni despre Polonia în ultimele 30 de zile, ceea ce arată un nivel ridicat de mediatizare a acestei țări în spațiul online românesc.
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit la Polonia, în ultima lună
Topul cuvintelor cheie menționate
Entitățile cel mai frecvent asociate cu Polonia, în articolele din sursele web și postările de Facebook, indică un accent preponderent pe subiecte legate de campania electorală din această țară și semnalele reciproce transmise de politicienii din cele două state. Se remarcă astfel asocieri cu România, numele candidaților calificați în turul II al alegerilor prezidențiale din Polonia, Rafał Trzaskowski și Karol Nawrocki, cu nume ale liderilor politici români precum George Simion sau Nicușor Dan. A fost vizibil și numele Donald Tusk.
Secundar, există asocieri cu Europa, Franța, Rusia, Germania. Aceste asocieri reflectă de fapt și paradigma în care s-au purtat discuțiile despre alegerile din Polonia – respectiv, ca o confruntare indirectă între Europa și mișcările conservatoare considerate mai favorabile Administrației Trump sau (în funcție de orientarea editorială a surselor) Rusiei.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în contextul mențiunilor despre Polonia, în ultima lună
Evaluarea tonului comunicării
Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză a sentimentului, care utilizează inteligența artificială, algoritmi special antrenați și modele de limbaj de tip LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre Polonia, în ultima lună
Cele mai multe dintre mențiuni (79%) sunt evaluate ca fiind neutre, iar între cele pozitive și cele negative există un echilibru clar (11% vs. 10%). Tonul negativ al conversațiilor online despre Polonia a fost influențat în principal de discuțiile (și terminologia critică folosită mai frecvent în cadrul acestora) privind implicarea lui George Simion în campania de la Varșovia, în timp ce tonul pozitiv a fost determinat de semnalele venite de la Donald Tusk față de alegerile din România, precum și de sprijinul acordat de Nicușor Dan primarului Capitalei poloneze (termenii care reflectă suport și cooperare fiind evaluați drept tonalitate favorabilă).
Secundar, tonul negativ al conversațiilor online despre Polonia a fost alimentat și de discuțiile despre Rusia și interesele sale în regiune.
Emoji și hashtags
Cele mai frecvent utilizate emoji în postările de Facebook indică stări de alertă, breaking news, obiectiv atins, România, Uniunea Europeană sau Polonia. Emoțiile efective sunt foarte rar prezente în postări.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre Polonia, în ultima lună
În ceea ce privește hashtag-urile utilizate cel mai frecvent în postările de Facebook, accentul cade pe cele care fac referire la momentul electoral din ultimele săptămâni, cu evidente conexiuni între cele două țări. Se disting: #Romania, #Polonia, #alegeri, #alegeriprezidentiale, #georgesimion, #nicusordan, #karolnawrocki sau #rafaltrzaskowski.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre Polonia, în ultima lună
Campania electorală din Polonia a generat un interes semnificativ în sursele media online din România, datorită atât implicării directe a politicienilor români, cât și conexiunilor geopolitice reflectate în discuțiile publice. Această perioadă a evidențiat o interacțiune strânsă între cele două țări, cu ecouri și reacții care au conturat un peisaj mediatic complex.