News Focus: Crima care a șocat România: asasinatul din Cosmopolis. Impact în online

Uciderea tinerei Teodora Marcu, împușcată pe stradă în complexul rezidențial Cosmopolis, a fost evenimentul șoc al ultimei perioade. Crima a generat reacții ample, inclusiv din partea formatorilor de opinie și liderilor politici, analize despre cum pot fi prevenite astfel de tragedii, proteste și inițiative legislative.
Impactul puternic al acestui caz s-a reflectat și în spațiul online, unde, în doar 11 zile, subiectul a înregistrat peste 3.600 de mențiuni în cele mai relevante surse online, cu un impact estimat de aproape 50 de milioane de vizualizări, potrivit datelor extrase și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă avansată de media intelligence.
Punctul de maximă vizibilitate a fost atins imediat după comiterea crimei, când emoția colectivă s-a resimțit puternic în media și în reacțiile publice.
Cum deseori se întâmplă cu astfel de evenimente, după șocul inițial interesul scade treptat chiar și în situația în care există evoluții – spre exemplu, funeraliile Teodorei Marcu nu au adus un nou val de mediatizare comparabil.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre crima din Cosmopolis, respectiv a impactului total al acestora, în perioada 30 mai – 09 iunie
Surse predominante
Topul surselor care au menționat cel mai mult crima din Cosmopolis e dominat, în foarte mare măsură, de pagini de Facebook și site-uri cu specific tabloid și monden. Dintre acestea, se remarcă paginile de Facebook Revista Viva! și WOWbiz.ro, fiecare cu peste 100 de mențiuni, și site-ul Cancan, tot cu peste 100 de mențiuni. Niciuna dintre sursele aflate în top 15 nu a înregistrat mai puțin de 50 de mențiuni despre crima din Cosmopolis.
O explicație pentru mediatizarea intensă a cazului în surse online de tip tabloid ține de faptul că victima a fost, în trecut, participantă la un show TV.
În top se află și publicații generaliste sau de știri (precum Libertatea sau Stirile Kanal D).
Grafic NewsVibe. Topul surselor web relevante care s-au referit la crima din Cosmopolis, în perioada 30 mai – 09 iunie
Topul cuvintelor cheie menționate
Cele mai frecvente entități asociate cu crima din Cosmopolis sunt Teodora Marcu (victima), Robert Lupu (autorul crimei), numele complexului imobiliar unde a avut loc tragicul eveniment – Cosmopolis, Insula Iubirii (show-ul la care victima a participat în trecut), Ilfov (județul în care este situat ansamblul rezidențial) sau Alex Marcu (soțul victimei).
Secundar, există și asocieri cu nume de lideri politici care au avut reacții pe subiect, cum este cazul lui Cătălin Predoiu sau al lui Nicușor Dan, precum și cu protestele organizate după acest eveniment (ex. Piața Victoriei).
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în contextul mențiunilor despre crima din Cosmopolis, în perioada 30 mai – 09 iunie
Evaluarea tonului comunicării
Platforma NewsVibe a creat un sistem avansat de analiză a sentimentului, care utilizează inteligența artificială, algoritmi special antrenați și modele de limbaj de tip LLM, pentru a detecta nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – în contextul referirilor la entitățile relevante pentru o conversație online.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului conversației online despre crima din Cosmopolis, în perioada 30 mai – 09 iunie
Tonul conversației online din jurul subiectului a fost unul profund negativ. Aproape 50% dintre mențiunile care au reflectat un ton clar exprimat au fost negative – o proporție foarte rar întâlnită, ce indică o polarizare ridicată a dezbaterii publice.
Emoji și hashtags
Cele mai utilizate emoji în postările de pe rețelele sociale exprimă tristețe profundă, suferință, regret, stare de alertă sau breaking news.
Sentimentul dominant în aceste postări este clar unul de durere colectivă și șoc, cu o proporție clară de emoji ilustrând emoții explicite.
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre crima din Cosmopolis, în perioada 30 mai – 09 iunie
Cele mai utilizate hashtag-uri în postările de pe rețelele sociale unde au fost folosite astfel de elemente sunt #cosmopolis, #crimă, #robertlupu, #teodoramarcu și #insulaiubirii.
Postările în cauză indică un interes crescut al surselor față de relația dintre victimă și autorul crimei.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre crima din Cosmopolis, în perioada 30 mai – 09 iunie
Tragedia petrecută în complexul rezidențial din Ilfov a generat un val puternic de reacții emoționale în spațiul online. Vizibilitatea ridicată, tonul negativ dominant și concentrarea pe detalii personale reflectă impactul profund pe care astfel de evenimente îl pot avea asupra societății.