Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
116 știri noi în ultimele 24 de ore
27 august 10:52

Election Focus: Reflectarea online a mesajelor-cheie din discursul prezidențiabilului Ciolacu

Redactor: Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Desemnarea lui Marcel Ciolacu de către Congresul PSD drept candidat la președinția României a fost un eveniment mediatic important. A adus un record de mențiuni în sursele media relevante, săptămâna trecută înregistrând un plus de 90% la numărul de mențiuni față de săptămânile anterioare.

Punctual, însă, ziua de sâmbătă (discursul de la Congres) a avut un impact media în spațiul online similar cu cel generat anterior de confirmarea intenției de candidatură. Congresul nu a făcut altceva decât să formalizeze candidatura liderului PSD la președinția României.

Conform datelor analizate cu ajutorul softului de media intelligence NewsVibe, în ziua Congresului PSD au fost înregistrate peste 1.100 de mențiuni relevante ale numelui președintelui PSD, cu un impact estimat la aproximativ 9 milioane de vizualizări. Comparativ, mesajul transmis de Marcel Ciolacu, privind intenția sa de a candida la alegerile prezidențiale, a generat 818 mențiuni, care au avut un impact estimat de peste 9,1 milioane de vizualizări. Astfel, impactul anunțului inițial a fost chiar ușor mai mare.

În perioada analizată, au existat și alte momente în care numele președintelui PSD a fost menționat frecvent, generând un număr semnificativ de vizualizări estimate. Printre acestea se numără întâlnirile președintelui PSD cu premierul Ungariei și cu Mircea Geoană, precum și cazul deceselor de la Spitalul Pantelimon.

Grafic NewsVibe. Evoluția volumului și impactului mențiunilor despre Marcel Ciolacu, în surse online relevante, în ultima lună

Diferența fundamentală este însă aceea că, spre deosebire de un simplu anunț de candidatură, Congresul PSD a reprezentat primul moment în care Marcel Ciolacu și-a expus planul/proiectul prezidențial. Până la acest moment, dintre potențialii candidați la președinție, doar George Simion a prezentat o formulă de program prezidențial.

Analizăm în continuare modul în care președintele PSD a reușit să impună în media subiecte din discursul său, prin extragerea principalelor teme vehiculate de către președintele PSD, în cadrul luării sale de cuvânt.

Surse predominante. Cine a vorbit despre discursul lui Marcel Ciolacu

În ultimele zile, printre sursele online care au menționat cel mai frecvent numele Marcel Ciolacu și discursul acestuia de la Congres se evidențiază site-urile de știri PSNews, Realitatea.net, ziare.com, Gândul, Antena 3, precum și pagini de Facebook asociate unor platforme media precum Libertatea sau Antena 3.

Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit cel mai frecvent la discursul lui Marcel Ciolacu, în perioada 23-27 august 

Topul cuvintelor cheie menționate. Teme vizibile din discursul lui Marcel Ciolacu

Termenii cel mai frecvent asociați cu discursul președintelui PSD, Marcel Ciolacu, în articolele și postările din sursele online relevante includ „Klaus Iohannis,” „PNL,” „Nicolae Ciucă,” „prezidențiabil,” precum și „George Simion,” „PSD,” și „România.”

Atacurile la Iohannis sunt printre temele cel mai frecvent menționate în știrile relevante, semn că această componentă polemică a contat și va conta. Aceste asocieri reflectă modul în care aceste surse au interpretat discursul în contextul Congresului PSD, unde liderii social-democrați s-au concentrat pe criticarea partenerilor de guvernare și pe poziționarea partidului în perspectiva viitoarelor alegeri. Cu ajutorul instrumentului NewsVibe descoperim că, dintre temele abordate de președintele PSD în discursul său, au fost preluate în mod deosebit următoarele mesaje:

  • Anunțul candidaturii la președinție și asumarea de către Marcel Ciolacu a faptului că „va fi un președinte pentru toți românii”: Aceasta a fost o temă centrală și a fost preluată în sursele web cele mai relevante. Majoritatea surselor au remarcat faptul că Ciolacu și-a oficializat candidatura pentru alegerile prezidențiale din 2024, accentuând ideea că va fi un „președinte pentru toți românii”.
  • Critica la adresa mandatelor președinților Iohannis și Băsescu: Un alt punct intens discutat a fost critica lui Marcel Ciolacu la adresa actualului și fostului președinte, pe care i-a acuzat că au transformat funcția prezidențială într-o sursă de frustrare și au neglijat nevoile cetățenilor.
  • Re-industrializarea României: Planul său economic, care include re-industrializarea țării, a fost un alt subiect discutat în sursele web cele mai relevante. Marcel Ciolacu a pus accent pe necesitatea revitalizării industriei și pe parteneriatul între stat și privat pentru a stimula economia.
  • Mesajul pentru Diaspora: Propunerile sale de a oferi scutiri de impozite românilor din diaspora care se întorc în țară au fost preluate de mai multe surse web, unele dintre acestea acuzând și atitudinea pe care PSD ar fi avut-o de-a lungul timpului față de Diaspora.
  • Respingerea implicării României în conflicte armate și menținerea sprijinului pentru Ucraina: Mai multe surse au remarcat accentul pus pe menținerea distanței față de Rusia și sprijinul pentru Ucraina, precum și ambițiile de a întări poziția României în regiune și pe plan internațional.

Grafic NewsVibe. Top entități menționate în perioada 23-27 august în asociere cu discursul lui Marcel Ciolacu, în surse online relevante. 

Din discursul efectiv, observăm că există și teme enunțate, dar care nu au produs un număr semnificativ de mențiuni în titlurile relevante din presă. Printre acestea, menționăm:

  • Anunțarea succesului reformei interne a partidului
  • Decizii privind componența listelor pentru alegerile din toamnă
  • Mesajele către generațiile tinere
  • Semnale de politică externă legate de parteneriatele externe

Emoji și Hashtag

Emoji-urile cel mai frecvent utilizate sugerează ideea de „breaking news”, dar și de „mobilizare”. În același timp, cele mai populare hashtag-uri reflectă un interes crescut pentru relația tensionată dintre PSD și PNL, generată de atacurile lansate de social-democrați la adresa partenerilor de guvernare în cadrul Congresului.

Grafice NewsVibe. Top emoji, respectiv top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre discursul lui Marcel Ciolacu, în perioada 23-27 august.

Activitate regională și interes

În cadrul surselor online relevante la nivel local, care includ atât parlamentari, cât și platforme media, se observă că discursul lui Marcel Ciolacu a generat o atenție deosebită în județe din Muntenia, precum Olt, Dolj, Constanța și Dâmbovița. În aceste zone, interesul pentru mesajele transmise de liderul PSD a fost mai pronunțat, probabil datorită influenței tradiționale a partidului în aceste regiuni și a implicării liderilor locali în activitățile partidului. Pe de altă parte, interesul pentru acest discurs a fost semnificativ mai scăzut în județele din Vestul țării. Iar, din Moldova, singurele zone care au contat au fost Iasi și Botoșani.

 

Harta Newsvibe. Sursele online relevante la nivel local, unde a fost menționat discursul lui Marcel Ciolacu, în perioada 23-27 august. 

Discursul lui Marcel Ciolacu în cadrul Congresului PSD a avut un impact vizibil, dar nu unul excepțional în spațiul online, reflectat atât în numărul de mențiuni cât și în reacțiile generate. Analiza datelor arată că principalele teme din discurs, cum ar fi critica la adresa președinților Iohannis și Băsescu, re-industrializarea României, mesajele adresate diasporei și poziționarea față de conflictul din Ucraina, au fost preluate în sursele online cele mai relevante. Aceste teme au fost discutate în contextul mai larg al Congresului PSD, nefiind toate remarcate în titlurile articolelor și postărilor despre evenimentul social-democraților.

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.
Descarcă cea mai avansată aplicație de știri din România!
Feed personalizat de știri și notificări într-o experiență mai interactivă.