E-Politics by NewsVibe. Topul liderilor politici activi online, în ultima lună
Într-un context pre- și post-electoral exploziv, actorii politici centrali au manifestat o activitate susținută pe rețelele sociale. Colectiv, volumul comunicării online a principalilor lideri politici a înregistrat o intensitate ridicată în ultima lună, aceștia publicând aproape 1400 de postări pe canalele proprii de Facebook, ceva mai mult decât în intervalul anterior, conform datelor analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI.
Analiza – care surprinde comunicarea liderilor în ultima săptămână dinaintea prezidențialelor, precum și în contextul alegerilor parlamentare, ajungând până la momentul anunțului-șoc al candidaturii lui Nicușor Dan – dezvăluie o schimbare marcantă a dinamicii anterioare. Președintele PSD Marcel Ciolacu și-a redus considerabil intensitatea comunicării, fiind depășit în acest clasament de Anamaria Gavrilă, lidera noului partid parlamentar POT.
Președinta SOS Diana Șoșoacă a rămas cel mai prolific autor de mesaje în zona Facebook, scăzând cu doar 10% ritmul de comunicare înregistrat luna anterioară. Dinamica urmăritorilor săi s-a schimbat, Marcel Ciolacu coborând de pe locul secund pe 7, după ce a redus cu 30% volumul de comunicare față de perioada preelectorală. În schimb, Elena Lasconi a intensificat ritmul, urcând pe locul al doilea, urmată de George Simion, la care se remarcă de asemenea un efort susținut (creștere cu peste 40%).
Figura dominantă a săptămânilor de după alegeri, Călin Georgescu nu ocupă decât locul 9 din perspectiva volumului de comunicare pe canalul propriu de Facebook, fiind depășit de lidera partidului POT, Anamaria Gavrilă (aflată pe locul 6), dar depășindu-i, la rândul său, pe noul lider al PNL, Ilie Bolojan, și pe primarul Capitalei și proaspăt-anunțatul prezidențiabil, Nicușor Dan.
Grafic NewsVibe. Topul liderilor politici, după numărul de postări pe Facebook în ultima lună
Analiza principalelor momente de acumulare a comunicării colective a principalilor lideri politici evidențiază atât ziua primului tur al prezidențialelor, cât și ziua alegerilor parlamentare drept vârfuri similare de intensitate a comunicării, fiecare înregistrând 95-110 de postări ale acestora, dar un impact estimat mai mare al datei de 1 decembrie (aproape 300.000 vizualizări potențiale).
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale liderilor politici români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
Teme centrale în comunicare. Entitatea cel mai frecvent invocată în context de alegeri și imediat post-electoral a rămas România, cu frecvență mare a folosirii în comunicarea Elenei Lasconi, a Dianei Șoșoacă și a lui Marcel Ciolacu. S-au făcut multe referiri în comunicarea principalilor lideri și la PSD – se remarcă printre autorii unor astfel de referiri mai ales Ciolacu, dar și Lasconi și Ludovic Orban – în timp ce PNL și USR apar mai rar.
Dintre oamenii politici, este menționat frecvent Călin Georgescu, atât în postările proprii, cât și la Anamaria Gavrilă și (secundar) la Diana Șoșoacă și George SImion. Numele lui Marcel Ciolacu a fost amintit mai ales în textele publicate pe canalele de Facebook oficiale aparținând lui Ludovic Orban și Elenei Lasconi.
La Parlament a făcut referiri repetate Ramona Strugariu, despre Guvern a comunicat mai ales Marcel Ciolacu, iar la Curtea Constituțională s-a referit Diana Șoșoacă.
În fine, Rusia a fost invocată în mod repetat de candidata USR, care a vorbit și despre UE, ca și liderul PSD.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a liderilor politici în ultima lună
Contexte principale ale comunicării. Evident, Alegerile au rămas principalul subiect despre care au comunicat liderii, în plan secund fiind Politica internă. Se remarcă de asemenea și frecvența mare a comunicării asociate domeniului Poliție & ordine publică – aici algoritmul machine learning antrenat de NewsVibe pentru clasificarea comunicării a grupat toate postările care au inclus referiri la poliție, jandarmerie, incidente, percheziții, în timpul sau după campania electorală și alegeri, regăsite mai ales la Diana Șoșoacă, dar și la Anamaria Gavrilă.
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult liderii politici în ultima lună.
Trenduri vizuale. La capitolul emoji, au dominat tricolorul, simbolurile de materiale audio-vizuale folosite în context de materiale de campanie, precum și urna de vot.
Grafic NewsVibe. Top emoji în comunicarea pe Facebook a principalilor lideri politici, în ultima lună.
La capitolul celor mai folosite hashtag-uri, se evidențiază frecvența unor sloganuri sau sintagme utilizate în comunicare de mai mulți candidați prezidențiali – cel mai vizibil este #refacemromania, folosit de Călin Georgescu, dar se remarcă și #elenalasconi, #respectpentruromania (remarcat la Ilie Bolojan) sau #inslujbatarii (utilizat de Nicolae Ciucă).
În promovarea partidelor, foarte des apare hashtag-ul #partiduloamenilortineri, în comunicarea președintei acestei formațiuni, Anamaria Gavrilă. Alte partide promovate astfel au fost #pnl și #reper.
Grafic NewsVibe. Top hashtags în comunicarea pe Facebook a principalilor lideri politici, în ultima lună.
Notă. Au fost incluși în analiză principalii lideri politici activi pe Facebook (actualul președinte și premier, primarul Capitalei, actuali și foști președinți de partide, candidați prezidențiali relevanți, precum și lideri informali semnificativi pentru formațiunile lor politice).