E-Politics by NewsVibe. Topul influencerilor politici activi online, în 2024
Pe parcursul anului 2024, principalii influenceri politici activi online din România s-au remarcat printr-un ritm constant al publicării de mesaje și comentarii, cu un plus considerabil în perioada alegerilor prezidențiale și parlamentare, potrivit informațiilor monitorizate și procesate cu sprijinul NewsVibe, instrument cu suport AI de identificare a tendințelor online. Lider al topurilor lunare din perspectiva volumului de conținut online publicat, Marius Tucă și-a confirmat dominația la nivelul întregului an 2024.
În total, influencerii politici cei mai influenți din zona online au publicat în 2024 peste 37.000 de articole și comentarii, cu un reach total estimat la peste 57 milioane de vizualizări.
Confirmând tendințele identificate în analizele lunare realizate anterior pe baza datelor NewsVibe, Marius Tucă domină clasamentul frecvenței comunicării, atât prin pagina de Facebook, precum și website-ul său. Pe locul al treilea se plasează Cătălin Tolontan prin pagina sa oficială de Facebook, urmat de Grigore Cartianu (tot Facebook), singurii care depășesc volumul de 2.500 de postări. În pozițiile următoare se clasează canalele Facebook deținute de Radu Tudor, Sorin Roșca Stănescu și Cozmin Gușă.
Grafic NewsVibe. Topul influencerilor politici, după numărul de materiale produse pe canalele proprii web sau Facebook în 2024
Influencerii politici au publicat conținut online cu regularitate, dar se remarcă în mod clar intensificarea volumului de comunicare în perioadele electorale și cu precădere în contextul alegerilor din toamnă, prezidențiale și parlamentare. Ziua când s-au înregistrat cele mai multe postări (200) a fost 6 decembrie, în contextul anulării de către CCR a alegerilor prezidențiale, când s-au remarcat prin volumul de conținut Marius Tucă, dar și Cătălin Tolontan și Radu Tudor.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale influencerilor politici români în 2024, precum și a impactului estimat al acestora.
TRENDURI TEMATICE. Entitățile evocate frecvent în comunicarea influencerilor online, selectate prin intermediul unui algoritm propriu adaptat de NewsVibe, arată dominația autoritară exercitată de contextul electoral și mai ales de alegerile prezidențiale.
Concepte precum România și românii a fost invocate frecvent de Cătălin Tolontan, Cozmin Gușă și Grigore Cartianu.
Despre Ucraina a scris mult Marius Tucă, în timp ce la Rusia s-a referit Grigore Cartianu, cei doi amintindu-l frecvent și pe Vladimir Putin. Despre SUA au scris același Tucă, dar și Andrei Caramitru.
Din perspectiva tematicii interne, Mircea Marian și Grigore Cartianu s-au remarcat prin frecvența referirilor la PSD, dar și la Marcel Ciolacu sau PNL. În schimb, surpriza turului 1 al alegerilor prezidențiale, Călin Georgescu a fost un subiect abordat intens de Cătălin Tolontan și Mircea Marian.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe propriile platforme web sau Facebook a influencerilor politici în 2024
CONTEXTE PRINCIPALE ALE COMUNICĂRII. La nivelul domeniilor la care a făcut referire conținutul publicat de cei mai activi influenceri politici, detectate prin intermediul unui algoritm machine learning antrenat de echipa NewsVibe, se evidențiază supremația exercitată de Politica internă (abordată foarte mult de Cozmin Gușă și Grigore Cartianu), precum și Alegerile, Războiul & conflictele militare, sau Politica globală (mai ales la Marius Tucă, Grigore Cartianu, Cătălin Tolontan și Radu Tudor).
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult influencerii politici în 2024.
TRENDURI VIZUALE. Printre simbolurile emoji folosite frecvent în comunicarea influencerilor politici apare constant tricolorul (folosit mai ales de Cozmin Gușă). Emoțiile cel mai des afișate sunt amuzamentul (în diverse reprezentări – utilizat des de Andrei Caramitru și Dan Bucura), complicitatea (în postările lui Cozmin Gușă) și susținerea.
Grafic NewsVibe. Top emoji în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în 2024.
TRENDURI SEMANTICE. În privința principalelor hashtags, se remarcă accentul pe teme precum #alegeri, precum și #ucraina, #nato, #rusia, #sua. Dintre liderii evocați în acest mod se evidențiază #trump (la care s-a referit cu predilecție Radu Tudor), #putin, #calingeorgescu.
Se observă în continuare și etichetele specifice paginii lui Ion Cristoiu, cristoiublog.ro (#ioncristoiu, #cristoiutv, #cristoiuvlog).
Grafic NewsVibe. Top hashtags în comunicarea pe Facebook a principalilor influenceri politici, în 2024.
Notă. Au fost incluși în analiză principalii influenceri activi prin platforme web sau pe Facebook care includ o dominantă politică în comunicarea lor. Unele canale incluse în analiză sunt personale, altele sunt asociate unor emisiuni sau producții video.