Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
123 știri noi în ultimele 24 de ore
7 august 11:05

Digital Duel. Top 5 prezidențiabili în spațiul online, în ultima lună

Redactor: Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Premierul și președintele PSD Marcel Ciolacu a continuat să fie prezidențiabilul cel mai frecvent menționat în spațiul online pe parcursul ultimei luni, consolidând trendul constatat în perioada anterioară, arată datele procesate cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe. Liderul PNL Nicolae Ciucă s-a clasat din nou al doilea, urmat de eurodeputata și președinta partidului SOS România, Diana Șoșoacă. Spre deosebire de luna anterioară, Mircea Geoană a depășit-o pe Elena Lasconi, atât din perspectiva numărului de referiri la numele său în spațiul online relevant, cât și din perspectiva vizualizărilor potențiale obținute de aceste referiri. Interesant este faptul că, dintre cei 5, doar în cazul lui Geoană momentele de maximă vizibilitate sunt datorate declarațiilor altora despre acesta, și nu unor acțiuni sau mesaje proprii.

Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. Marcel Ciolacu (7.280 mențiuni)
  2. Nicolae Ciucă (2.582 mențiuni)
  3. Diana Șoșoacă (1.632 mențiuni)
  4. Mircea Geoană (1.455 mențiuni)
  5. Elena Lasconi (907 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

Graficul evoluției comparative a volumului mențiunilor indică dominația clară a liderului PSD (curba verde), dar și evoluția parțial în oglindă a liderului PNL (curba roșie), cu câteva momente de creștere suprapuse, chiar dacă de amplitudini diferite. Scandalul generat de Diana Șoșoacă în plenul Parlamentului European pe 18 iulie, când a fost escortată afară din sală de forțele de ordine, a determinat creșterea majoră a expunerii sale în spațiul online, la acel moment candidata SOS fiind cel mai vizibil dintre principalii prezidențiabili, cu aproape 500 de mențiuni relevante într-o singură zi și un public potențial atins de peste 7 milioane de oameni.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante de presă online și Facebook de primii 5 candidați prezidențiali,  în ultima lună

Prin reflectarea sa amplă în sursele online relevante, incidentul generat de Șoșoacă este unul dintre momentele de maximă expunere la nivelul tuturor prezidențiabililor români, fiind depășit, ca impact estimat la nivelul publicului, doar de două momente ce l-au avut în centru pe Marcel Ciolacu, pe 26 iulie, respectiv 31 iulie.

Acesta din urmă este și momentul cel mai vizibil pentru Mircea Geoană, impactul fiind datorat, în mare măsură, reflectării în conversația online a evenimentului privat la care cei doi au participat împreună.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante de presă online și Facebook de mențiunile despre primii 5 candidați prezidențiali, în ultima lună

Analizând comparativ ponderea mențiunilor, dar și a impactului despre toți cei 5 posibili candidați, se observă că, deși Diana Șoșoacă a beneficiat de un volum aproape dublu de referiri la numele său comparativ cu Elena Lasconi, la capitolul impact cele două se află virtual la egalitate, fapt explicabil prin faptul că două treimi din referirile la eurodeputata SOS provin de pe Facebook, în timp ce Lasconi a fost menționată mai degrabă de surse cu potențial mare de atingere a unui public numeros.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare candidat din totalul cumulat de mențiuni despre toți 5

În ce privește trendul de accelerație – adică ritmul crescut de mențiuni comparativ cu perioada anterioară – se observă în primul rând momentul de maximă amplificare a prezenței online a Dianei Șoșoacă la momentul controversei create la ședința de la Parlamentul European (vârful portocaliu în graficul de mai jos).

Se remarcă de asemenea și prezența accentuată a Elenei Lasconi în jurul datei de 22 iulie, când a participat la o emisiune TV, lansând mai multe mesaje politice.

De asemenea, cel mai important vârf de accelerație pentru Mircea Geoană este creat de momentul declarației fostului premier Viorica Dăncilă, referitor la faptul că aceasta l-a nominalizat pentru funcția de la NATO.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primii 5 candidați prezidențiali în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima lună

*Selecția candidaților incluși în analiză se bazează pe ierarhia prezentată în rezultatele celui mai recent sondaj de opinie INSCOP Research.

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
Descarcă cea mai avansată aplicație de știri din România!
Feed personalizat de știri și notificări într-o experiență mai interactivă.