Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Candidatul AUR George Simion a fost mai vizibil în spațiul online decât contracandidatul său, independentul Nicușor Dan, dar numele său a apărut mai frecvent în context negativ decât în context pozitiv, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI și machine learning.
În prima săptămână de după alegerile prezidențiale, cei doi au fost mai prezenți în prim-planul discuțiilor online decât fuseseră, cumulat, toți cei 5 candidați principali în săptămâna premergătoare primului tur, un fapt ce semnifică miza crescută, dar și densitatea mai mare de evenimente și mesaje lansate de cei doi.
Top prezidențiabili după vizibilitatea online
- George Simion (11.909 mențiuni)
- Nicușor Dan (10.422 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE.
Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, George Simion a dominat de la începutul până la finalul intervalului analizat, plecând de la un nivel ridicat de vizibilitate luni, imediat după înregistrarea rezultatului alegerilor (3.500 de mențiuni online pe 5 mai, corespunzând unui impact estimat la aproape 16 milioane de vizualizări). Și contracandidatul său Nicușor Dan a atins maximul tot atunci, cu 3.300 de mențiuni.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 2 prezidențiabili, în ultima săptămână.
IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE.
Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, se vede clar cum candidații au fost reflectați în mediul online în mod foarte echilibrat, mergând umăr la umăr toată săptămâna, într-o ușoară scădere de intensitate către finalul intervalului. Totuși, pentru niciunul dintre candidați, volumul de vizualizări nu a scăzut sub 10 milioane în niciuna din zilele active ale săptămânii (luni-vineri). Singura zi în care Nicușor Dan a avut un avans față de contracandidat a fost 9 mai, în contextul ecourilor de după dezbaterea de la Euronews.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 2 prezidențiabili, în ultima săptămână.
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.
Din perspectiva volumului de mențiuni, Simion și-a dominat contracandidatul, cu o cotă de 54% din total. La impact însă, situația este ceva mai echilibrată, cei doi fiind virtual egali, cu un avans minim al liderului AUR (51%).
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre ambii, în ultima săptămână
ANALIZĂ DE SENTIMENT. ASOCIERI POZITIVE ȘI NEGATIVE
Platforma NewsVibe a dezvoltat un sistem avansat de analiză de sentiment care măsoară nu doar frecvența aparițiilor actorilor publici în conținutul online, ci și modul în care aceștia sunt percepuți. Cu ajutorul inteligenței artificiale, al unor algoritmi antrenați special și al modelelor de limbaj de tip LLM (Large Language Models), sunt identificate nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – precum și temele recurente care modelează această percepție, prin extragerea entităților dominante pentru fiecare dintre aceste nuanțe de tonalitate. Acest tip de evaluare oferă o imagine mai amplă asupra comunicării digitale, mergând dincolo de simpla măsurare a volumului de mențiuni.
Astfel în cazul lui George Simion, numele candidatului apare mai frecvent în context negativ, decât în context pozitiv. Și numele partidului AUR este menționat în ambele registre, cu frecvență mai mare pentru negativ, ceea ce sugerează publicarea de conținut de ambele sensuri. Alte entități menționate în proximitatea unor termeni sau exprimări cu conotație negativă sunt PSD, PNL, Rusia și Călin Georgescu. Printre entitățile cu conotații pozitive, se evidențiază numele contracandidatului – Nicușor Dan – precum și Uniunea Europeană și NATO.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre George Simion pe parcursul ultimei săptămâni. Culoarea verde indică tonul pozitiv al terminologiei din jurul entității analizate, iar culoarea roșie – tonul negativ. Dimensiunea fontului este direct proporțională cu frecvența mențiunilor
În ansamblul referirilor online la Nicușor Dan în ultima săptămână, numele candidatului apare mai ales cu conotații pozitive (deși se poate observa și o frecvență relativ ridicată a menționării numelui și în registru negativ). Printre termenii evidențiați în context pozitiv în contextul mențiunilor despre Nicușor Dan se numără numele partenerei sale, Mirabela Grădinaru, și concepte precum democrație sau Occident.
În rândul entităților discutate în context negativ, se remarcă PSD și AUR, dar și nume precum Soros, Elena Lasconi, Iohannis sau Dragnea.
Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Nicușor Dan pe parcursul ultimei săptămâni. Culoarea verde indică tonul pozitiv al terminologiei din jurul entității analizate, iar culoarea roșie – tonul negativ. Dimensiunea fontului este direct proporțională cu frecvența mențiunilor.