Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
134 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 7 ore

Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Schimbare de lider în clasamentul vizibilității online a principalilor 5 candidați prezidențiali: pentru prima dată primarul Capitalei, candidatul independent Nicușor Dan, a trecut pe prima poziție, cu un avans minim față de candidatul coaliției guvernamentale, Crin Antonescu, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI. Edilul a înregistrat o creștere cu 40% a volumului de mențiuni online în surse relevante web și social media comparativ cu intervalul precedent de analiză, în timp ce fostul lider liberal a scăzut cu aproape 9%. Președinta USR Elena Lasconi aproape și-a dublat numărul de mențiuni, dar nu l-a depășit pe Victor Ponta care ocupă locul al treilea, în timp ce liderul AUR George Simion a căzut pe poziția a cincea.

Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. Nicușor Dan (2.299 mențiuni)
  2. Crin Antonescu (2.219 mențiuni)
  3. Victor Ponta (1.431 mențiuni)
  4. Elena Lasconi (1.328 mențiuni)
  5. George Simion (1.160 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE. 

Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă lipsa unui candidat dominant pe parcursul întregii săptămâni. Ceea ce vedem este un schimb repetat de ștafetă între Crin Antonescu (care a înregistrat mai multe mențiuni online la începutul, respectiv la finalul săptămânii) și Nicușor Dan, care a dominat mijlocul intervalului analizat, reușind și recordul de referiri online într-o singură zi – 608.

Vârful înregistrat de Elena Lasconi pe 2 aprilie coincide cu schimbul de replici indirect cu Nicușor Dan, după aceasta a dezvăluit că primarul Capitalei i-ar fi cerut să se retragă din cursa prezidențială încă din noiembrie, în favoarea lui Nicolae Ciucă. Același subiect, precum și diverse atacuri din partea mai multor politicieni (precum Sebastian Burduja sau Sorin Grindeanu) la adresa edilului au reprezentat și principalele surse ale amplificării de mențiuni ale numelui său în aceeași zi.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili,  în ultima săptămână.

IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE. 

Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, Nicușor Dan s-a bucurat de performanțe superioare comparativ cu contracandidații, fiind deasupra acestora timp de 5 zile consecutiv (de luni până vineri). În ziua sa de maxim impact, 2 aprilie, acesta s-a apropiat de 10 milioane de vizualizări estimate, în timp ce următorul candidat în topul impactului în ziua respectivă – Elena Lasconi – nu a depășit 7 milioane, fiind urmată îndeaproape de Victor Ponta cu 6,8 milioane.

Crin Antonescu a beneficiat de o singură zi de reach potențial superior contracandidaților – 5 aprilie, când a făcut știri prin vizita la Craiova, fără ca acel moment să fie însă cel mai vizibil din propria evoluție pe parcursul săptămânii, cu doar 5,5 milioane de vizualizări estimate; scorul său maxim de impact (6,7 milioane) a fost atins pe 31 martie, în contextul participării la emisiunea electorală de la Antena 3.

În schimb, duminică, pe fondul unor scoruri de impact mai reduse pentru toți candidații, George Simion a obținut prim-planul, mai ales prin dialogul de pe Facebook cu Victor Ponta.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. 

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.

Din perspectiva cotei de mențiuni din totalul obținut de toți cei 5, Nicușor Dan și Crin Antonescu au obținut procente similare (27%, respectiv 26%), ceilalți trei competitori beneficiind de procente relativ apropiate, oscilând între 15 și 17%. La capitolul impact, dominația primarului Capitalei este mai clară, acesta conducând cu 26%, în timp ce Crin Antonescu obține abia locul al treilea cu 20%, fiind depășit la limită de Victor Ponta (21%).

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână

ANALIZĂ DE SENTIMENT. ASOCIERI POZITIVE ȘI NEGATIVE

Platforma NewsVibe a dezvoltat un sistem avansat de analiză de sentiment care măsoară nu doar frecvența aparițiilor actorilor publici în conținutul online, ci și modul în care aceștia sunt percepuți. Cu ajutorul inteligenței artificiale, al unor algoritmi antrenați special și al modelelor de limbaj de tip LLM (Large Language Models), sunt identificate nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – precum și temele recurente care modelează această percepție, prin extragerea entităților dominante pentru fiecare dintre aceste nuanțe de tonalitate. Acest tip de evaluare oferă o imagine mai amplă asupra comunicării digitale, mergând dincolo de simpla măsurare a volumului de mențiuni.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Nicușor Dan pe parcursul ultimei săptămâni

În intervalul analizat, imaginea online a lui Nicușor Dan s-a bucurat de o infuzie de entități reflectate în context pozitiv derivate din știrea referitoare la viitorul festival organizat la București pe parcursul verii, în urma protocolului semnat de edil cu organizatorii UNTOLD și NEVERSEA.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Victor Ponta pe parcursul ultimei săptămâni

Comunicarea online despre Victor Ponta, în schimb, a fost, ca și în săptămâna anterioară, marcată de o dominație clară a entităților reflectate în context negativ, printre acesta numărându-se nume precum Sebastian Ghiță, Trump, Soros sau Putin.

***** Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.