Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
153 știri noi în ultimele 24 de ore
31 martie 10:10

Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Crin Antonescu a preluat în premieră conducerea clasamentului vizibilității online a principalilor 5 candidați prezidențiali, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI. Deși a înregistrat doar o creștere ușoară a volumului de mențiuni online comparativ cu intervalul precedent analizat, acesta a beneficiat de prăbușirea vizibilității candidatului AUR, George Simion, care a  fost afectat de o scădere cu 50% a reflectării în surse online influente, căzând pe locul al treilea, aproape la egalitate cu Victor Ponta (aflat pe locul 4). Elena Lasconi a scăzut din nou sub pragul de o mie de mențiuni. Din perspectiva estimării de public atins prin volumul total al acestor mențiuni, performerul săptămânii a fost însă Nicușor Dan.

Top 5 potențiali prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. Crin Antonescu (2.422 mențiuni)
  2. Nicușor Dan (1.637 mențiuni)
  3. George Simion (1.343 mențiuni)
  4. Victor Ponta (1.256 mențiuni)
  5. Elena Lasconi (776 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE. 

Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, Crin Antonescu a menținut pe parcursul întregului interval analizat un nivel mai ridicat de vizibilitate decât al contracandidaților, singura excepție fiind ziua de 24 martie, când a fost depășit de Nicușor Dan. Candidatul partidelor din coaliția guvernamentală a înregistrat cel mai ridicat nivel de mențiuni online pe 28 martie (540, mai mult decât dublu comparativ cu următorul clasat, același Nicușor Dan), pe fondul participării la mai multe interviuri și evenimente electorale.

George Simion și Victor Ponta au obținut scoruri similare de vizibilitate pe parcursul întregii săptămâni, făcând frecvent schimb de locuri și fiind aproape permanent depășiți de primarul Capitalei.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili,  în ultima săptămână.

IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE. 

Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, situația arată diferit, trei dintre candidați luptând permanent pentru supremație. Crin Antonescu nu a dominat decât pe 27 martie, în schimb Nicușor Dan a avut trei zile în care și-a depășit toți contracandidații, cu un maxim pe 24 martie (momentul când s-a preluat declarația sa despre faptul că l-ar numi consilier pe Klaus Iohannis); atunci a beneficiat de un impact estimat total de aproximativ 9 milioane de vizualizări.

Și Victor Ponta a avut un vârf la capitolul reach potențial prin care și-a depășit competitorii – ziua de 25 martie, vârf datorat mai ales multiplelor ecouri ale declarațiilor sale în cadrul mai multor interviuri, în care a făcut și comentarii de ordin personal sau despre lumea sportivă, preluate inclusiv de publicații nepolitice.

Pentru Elena Lasconi, în schimb, ziua cu cea mai mare amplificare la nivel de impact a fost 26 martie, tot în contextul declarațiilor lansate în interviuri.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. 

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.

Crin Antonescu a beneficiat de o treime din volumul total de mențiuni despre toți cei 5 candidați, fiind urmat de Nicușor Dan cu 22%. La capitolul impact, ierarhia se schimbă, edilul Capitalei fiind lider. Aici există însă un echilibru ceva mai mare, primii 4 candidați fiind despărțiți de distanțe relativ mici (sunt 6 procente între primul clasat, Nicușor Dan, cu 26% și cel de al treilea, Victor Ponta, cu 20%).

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână

ANALIZĂ DE SENTIMENT. ASOCIERI POZITIVE ȘI NEGATIVE

Platforma NewsVibe a dezvoltat un sistem avansat de analiză de sentiment, măsurând nu doar frecvența aparițiilor actorilor publici în conținutul online, ci și modul în care aceștia sunt reflectați. Cu ajutorul inteligenței artificiale, al unor algoritmi antrenați special și al modelelor de limbaj de tip LLM (Large Language Models), sunt identificate nuanțele de ton – favorabil, nefavorabil sau neutru – precum și temele recurente care modelează această percepție, prin extragerea entităților dominante pentru fiecare dintre aceste nuanțe de tonalitate. Acest tip de evaluare oferă o imagine mai amplă asupra comunicării digitale, mergând dincolo de simpla măsurare a volumului de mențiuni.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Crin Antonescu pe parcursul ultimei săptămâni

Spre exemplu, în ultima săptămână candidatul Crin Antonescu a beneficiat de o reflectare online echilibrată din perspectiva asocierii cu entități menționate în context pozitiv (precum Alianța Electorală România Înainte, Uniunea Europeană sau NATO) și negativ (precum Victor Ponta, Traian Băsescu sau Rusia).

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului entităților frecvent menționate în contextul mențiunilor online despre Victor Ponta pe parcursul ultimei săptămâni

În contrast, candidați ca Victor Ponta (în special), Nicușor Dan și George Simion apar în contexte influențate mai mult de entități reflectate pe un ton negativ, adesea corelate cu teme sensibile sau actori controversați, precum Rusia și Vladimir Putin (la Simion), Klaus Iohannis și Matei Păun (la primarul Capitalei) sau Sebastian Ghiță (la Victor Ponta).

***** Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.