Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
81 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 4 ore

Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Ultima săptămână de depunere a candidaturilor a șocat prin excluderea din cursă a lui Călin Georgescu, iar potențialul înlocuitor al acestuia în competiția prezidențială, George Simion, a fost numele cel mai frecvent invocat de sursele online și social media influente, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI.

Dintre candidații măsurați anterior, performerul săptămânii a fost Victor Ponta, care s-a bucurat de o creștere cu peste 70% a volumului de mențiuni, pe fondul depunerii candidaturii și a excluderii din PSD.

Vizibilitatea lui Crin Antonescu a scăzut la jumătate comparativ cu analiza precedentă, în timp ce în cazul lui Nicușor Dan s-a diminuat cu aproximativ 10%, iar în cazul Elenei Lasconi a crescut cu 13%.

Top 5 potențiali prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. George Simion (4.234 mențiuni)
  2. Victor Ponta (1.753 mențiuni)
  3. Crin Antonescu (1.491 mențiuni)
  4. Nicușor Dan (1.308 mențiuni)
  5. Elena Lasconi (1.251 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE

Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, George Simion și-a dominat contracandidații în majoritatea zilelor săptămânii, cu un moment de vârf pe 10 martie (aproape 1000 de mențiuni și impact estimat de peste 11 milioane de vizualizări), în contextul deciziei CNA de a solicita eliminarea postărilor sale în care incita la violență, atunci când și Parchetul General a deschis un dosar penal pentru instigare publică.

Elena Lasconi s-a bucurat de un moment de vizibilitate pe 13 martie, când și-a dominat contracandidații cu un vârf de aproape 500 de mențiuni, cu prilejul depunerii candidaturii la BEC, dar și în contextul schimbului de replici cu vicepreședintele USR Allen Coliban, care i-a sugerat retragerea din cursă.

Crin Antonescu și Nicușor Dan au avut vizibilitate mai degrabă liniară pe parcursul săptămânii, cu vârfuri relativ modeste și un impact sub așteptări, în timp ce Victor Ponta a fost foarte vizibil pe 12 martie la depunerea candidaturii, o zi în care s-au concentrat aproape 40% din toate mențiunile sale de pe parcursul întregii săptămâni.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.

IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE 

Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, George Simion a atins cel mai ridicat nivel de vizibilitate pe 12 martie, în contextul anunțului candidaturii în tandem cu Anamaria Gavrilă, președinta POT – atunci impactul cumulat al referirilor la liderul AUR a depășit 12 milioane de vizualizări estimate.

Observăm totuși că acest vârf este destul de apropiat de cel obținut de următorul candidat, Victor Ponta, care a atins aproape 11 milioane de vizualizări în urma excluderii sale din PSD, după depunerea candidaturii la președinție.

Crin Antonescu s-a bucurat de câteva zile succesive de impact relativ ridicat la mijlocul săptămânii, dar nu a avut nicio zi în care să-i depășească pe ceilalți contracandidați, așa cum au avut Victor Ponta pe 15 martie (la momentul anunțului că renunță la cetățenia sârbă și al validării candidaturii sale de către CCR) sau Elena Lasconi pe 13 martie. Se poate spune că a trecut o săptămână mai degrabă discretă pentru candidatul coaliției de guvernare.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ 

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.

Candidatul AUR George Simion nu a atins nivelul autoritar de dominație a contracandidaților la capitolul vizibilitate de care se bucura Călin Georgescu, dar s-a apropiat considerabil de acesta, cu o cotă de 42% din volumul total de mențiuni despre principalii 5 candidați și aproape o treime din impactul total al acestora.

Faptul că un candidat din zona mesajului anti-sistem domină conversația cu aproximativ 40% din mențiunile primilor candidați arată că nu s-a schimbat semnificativ atmosfera de campanie, după înlocuirea lui Călin Georgescu, deși o impresie superficială ar putea sugera asta.

Victor Ponta și-a triplat cota de mențiuni și aproape și-a dublat cota de impact, în timp ce Crin Antonescu a scăzut cu 5% atât din perspectiva volumului de referiri online, cât și din cea a impactului.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână

CELE MAI ACTIVE SURSE

Printre cele mai active surse care au publicat referiri la liderul AUR George Simion se numără pagina de Facebook stiripesurse.ro (cu peste 110 mențiuni), precum și website-urile Adevărul și Evz.ro. Așa cum remarcam anterior despre Călin Georgescu, și Simion este singurul dintre candidații principali care a beneficiat de un volum de peste 100 de mențiuni publicate într-o singură sursă online.

La Crin Antonescu s-au referit cel mai frecvent în ultima săptămână platforma web Gândul, precum și pagina de Facebook stiripesurse.ro și website-ul Adevărul.

Tot Adevărul, alături de EVZ.ro și Mediafax s-au evidențiat prin volumul mențiunilor despre Nicușor Dan.

Website-urile Adevărul și Ziare.com se regăsesc, ca și în evaluarea anterioară, printre sursele care s-au referit cel mai frecvent la Elena Lasconi, dar ele au fost depășite de pagina de Facebook stiripesurse.ro, foarte activă în menționarea tuturor candidaților prezidențiali evaluați.

Despre Victor Ponta, au scris cel mai mult pagina de Facebook stiripesurse.ro, precum și website-ul Gândul (ca și în săptămâna anterioară) și platforma Realitatea.net.

***** Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.