Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
128 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 13 ore

Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Conversația online referitoare la Călin Georgescu s-a intensificat în ultima săptămână cu aproape 200% pe fondul acțiunii declanșate în justiție la adresa acestuia, potrivit datelor monitorizate și procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI. Candidatul suveranist și-a dominat categoric contracandidații din perspectiva volumului de referiri online asociate numelui său în surse online influente, trei sferturi dintre mențiunile online despre principalii 5 prezidențiabili avându-l ca subiect pe Călin Georgescu – cel mai categoric nivel de dominație din acest an. Crin Antonescu, Elena Lasconi și (într-o mai mică măsură) Victor Ponta și-au amplificat de asemenea vizibilitatea online comparativ cu perioada anterioară evaluată, în timp ce referirile la Nicușor Dan au scăzut în intensitate.

Top 5 potențiali prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. Călin Georgescu (10.842 mențiuni)
  2. Crin Antonescu (1.719 mențiuni)
  3. Elena Lasconi (837 mențiuni)
  4. Nicușor Dan (732 mențiuni)
  5. Victor Ponta (417 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI ÎN SURSE ONLINE INFLUENTE. 

Din punctul de vedere al evoluției comparative a volumului de mențiuni, Călin Georgescu a fost constant invocat mai frecvent decât ceilalți candidați pe întreg parcursul săptămânii, cu excepția zilei de luni, 24 februarie, când a fost depășit de Crin Antonescu.

În data de 26 februarie, când s-a declanșat ancheta care îl vizează și candidatul suveranist a fost oprit în trafic de poliție și adus la Parchetul General pentru audieri, s-au înregistrat aproape 5.000 de mențiuni online despre acesta, un volum semnificativ mai mare decât totalul unei întregi săptămâni de mediatizare în ritm obișnuit.

Pentru următorul clasat în topul vizibilității, Crin Antonescu, ziua maximei expuneri online a fost 24 februarie, când a atins un nivel de aproape 650 de referiri la numele său în surse online și social media relevante, în contextul lansării oficiale a campaniei sale și a transmiterii mai multor mesaje de impact.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 5 prezidențiabili,  în ultima săptămână.

IMPACT ESTIMAT LA NIVELUL PUBLICULUI ONLINE. 

Din perspectiva impactului, adică a estimării de public atins cumulat prin totalitatea mențiunilor despre fiecare dintre actorii politici analizați, evenimentele care l-au avut ca protagonist pe Călin Georgescu au generat de asemenea contextul pentru un volum estimat de vizualizări extrem de ridicat – care a ajuns la 19 milioane în punctul său maxim, ziua de 26 februarie.

În aceeași zi și mențiunile despre Elena Lasconi au avut un nivel mai ridicat raportat la ritmul obișnuit de expunere online a candidatei USR, estimat la 6,8 milioane de vizualizări, în contextul consultărilor de la Cotroceni, dar și al reacțiilor la ancheta care îl vizează pe Georgescu.

Auto-suspendarea lui Victor Ponta din PSD a creat, vineri, cel mai ridicat impact în vizibilitatea sa publică, acesta fiind depășit totuși de Crin Antonescu, aflat în precampanie în țară.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 5 prezidențiabili, în ultima săptămână.

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. 

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.

Trei sferturi dintre mențiunile online referitoare la principalii 5 prezidențiabili anunțați până acum l-au avut ca subiect pe Călin Georgescu, cel mai categoric nivel de dominație din acest an. Cota de vizibilitate a candidatului coaliției, Crin Antonescu, s-a ridicat la 12%, în timp ce alți candidați au obținut între 3 și 6 procente.

La capitolul impact, în schimb, Georgescu domină cu doar 49%, din motive ce țin de numărul mare de mențiuni despre acesta publicate de surse online cu public puțin numeros, în timp ce Crin Antonescu a beneficiat de 20% din impactul total al mențiunilor despre candidații analizați.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare prezidențiabil din totalul cumulat de mențiuni despre toți, în ultima săptămână

CINE ESTE REFLECTAT POZITIV ȘI CINE ESTE MEDIATIZAT NEGATIV? 

În analiza mențiunilor online despre candidații prezidențiali, am folosit și un instrument inovativ NewsVibe de evaluare a calității / tonului acestora. Am evaluat modul în care autorii de conținut (din presă sau social media) se referă la candidații prezidențiali, în perioada recentă, și reținem concluzii interesante cu privire la principalii candidați.

De exemplu, analiza arată cum Călin Georgescu are parte de o mediatizare predominant negativă, în timp ce scorul cel mai bun este obținut de Crin Antonescu – candidatul coaliției PNL-PSD-UDMR. Acesta este urmat în top de Victor Ponta și Nicușor Dan.

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului mențiunilor online despre principalii 5 candidați prezidențiali 

Mediatizarea online negativă pentru Călin Georgescu vine mai ales din zona media mainstream, în special surse precum G4Media (-33%), România TV (-37%) sau Antena 3 (-50%). Mediatizarea pozitivă pentru Georgescu vine dinspre surse precum 60m.ro (+24%), 4media.info sau Realitatea TV.

Comparativ, mediatizarea pozitivă pentru Crin Antonescu vine din surse diverse, precum Gândul (+50%), Hotnews (+20%), Digi 24 (+40%). Mediatizarea negativă pentru Antonescu vine din surse precum 60m.ro (-20%) sau 4media.info.

Nicușor Dan are scoruri chiar mai polarizante decât Crin Antonescu, cu cifre care variază de la foarte favorabile în surse online precum Digi 24, Aktual24 sau Libertatea, si scoruri foarte nefavorabile în sursele media apropiate de AUR (60m.ro, 4media.info etc). La Antena 3, mediatizarea este aproape neutră, iar la România TV este una profund negativă (-40%).

Grafic NewsVibe. Evaluarea automată a tonului mențiunilor online despre principalii 5 candidați prezidențiali – distribuția tonului

Platforma NewsVibe dezvoltă o formă complexă de evaluare a tonului autorilor de conținut față de principalii actori reflectați în acest conținut. Instrumentul conține inteligență artificială și algoritmi special antrenați să detecteze tonul articolelor, dar și principalele atribute asociate acestor sentimente pozitive, negative sau neutre, ceea ce permite evaluarea comunicării online nu doar din perspectiva volumului, dar și a relevanței conținutului.

***** Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.