Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
153 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 10 ore

Digital Duel by NewsVibe. Vizibilitatea și impactul candidaților prezidențiali în spațiul online

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Șocul rezultatelor primului tur al alegerilor prezidențiale, cu independentul Călin Georgescu obținând cel mai mare număr de voturi, a determinat o amplă conversație online în jurul acestui nume în săptămâna care a urmat. Din acest motiv, Georgescu s-a bucurat de o vizibilitate aproape dublă față de Elena Lasconi în sursele online cele mai influente, conform datelor procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă avansată de monitorizare online cu suport AI.

Analiza evidențiază o răsturnare totală a trendurilor și a ierarhiei din săptămâna anterioară, când Călin Georgescu înregistrase doar puțin peste 200 de mențiuni în sursele online relevante, mult sub candidații principalelor partide, în timp ce Elena Lasconi obținuse de peste 10 ori mai mult comparativ cu acesta.

De această dată, candidatul independent iese în evidență printr-un volum extrem de mare de mențiuni – peste 13.000, mai mult decât suma mențiunilor pe care le obținuseră, împreună, cei mai vizibili 3 candidați în ultima săptămână dinaintea turului 1 al scrutinului prezidențial. Candidata USR a obținut, în același interval de timp, aproape 7.000 de mențiuni în aceleași surse.

Topul prezidențiabililor, după vizibilitatea online

  1. Călin Georgescu (13.536 mențiuni) – în creștere
  2. Elena Lasconi (6955 mențiuni) – în creștere

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

La nivelul evoluției comparative a volumului de mențiuni, se observă evoluția paralelă a vizibilității celor doi candidați în primele două zile de după alegeri, după care Georgescu a rămas într-o măsură mai mare în atenția surselor online.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante web și Facebook de cei 2 candidați prezidențiali,  în ultima săptămână.

DIn perspectiva estimării de public atins cumulat prin referirile la numele celor doi candidați, se remarcă faptul că în momentul de maxim impact (pe 25 noiembrie), fiecare dintre aceștia a atins un volum de aproape 15 milioane de vizualizări estimate. Georgescu a rămas în atenția surselor cu scor mare de impact în cea mai mare parte a săptămânii trecute, în timp ce interesul pentru Lasconi a scăzut începând de miercuri.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante web și Facebook de mențiunile despre cei 2 candidați prezidențiali, în ultima săptămână.

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.

Scorul dublu al lui Călin Georgescu la nivelul numărului de mențiuni nu se menține și la nivelul publicului estimat atins prin aceste mențiuni. Din această perspectivă, candidatul independent își domină cu doar 55% contracandidata, situație care se datorează faptului că, deși aceasta a fost menționată mai rar, aceste mențiuni au apărut în special în surse cu scor mare de impact (vizualizări estimate numeroase). Deși, pentru moment, este doar o coincidență, putem nota că dominația lui Călin Georgescu în cifrele de impact se regăsește în proporții similare și în cifrele de sondaj de opinie pentru turul doi, consultate de echipa NewsVibe.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare candidat din totalul cumulat de mențiuni despre amândoi, în ultima săptămână 

În ce privește entitățile care au fost invocate cel mai frecvent în contextul mențiunilor online despre cei doi candidați, se observă o suprapunere destul de mare, datorată faptului că în multe surse aceștia au fost menționați simultan. Printre termenii asociați ambilor prezidențiabili se numără concepte precum candidat, președinte, dar și România sau PSD, USR, NATO, George Simion.

Se evidențiază și entitățile la care s-au făcut referiri mai puternice mai ales în conversația online despre Călin Georgescu – printre acestea se remarcă mai ales elemente apărute în special în contextul controverselor despre acesta, precum Rusia, sau soția.

Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre Călin Georgescu în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima săptămână.

În cazul Elenei Lasconi, printre termenii care au apărut mai frecvent în contextul mențiunilor proprii se evidențiază în special actori politici – în primul rând Ilie Bolojan, precum și PNL sau (într-o măsură mai mică) Nicolae Ciucă.

Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre Elena Lasconi în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima săptămână.

***** Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.