Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
127 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 2 ore

Digital Duel by NewsVibe. Top 5 prezidențiabili în spațiul online, în ultima lună

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Marcel Ciolacu domină, pentru a patra lună consecutiv, confruntarea vizibilității online a principalilor prezidențiabili, dar vizibilitatea lui Mircea Geoană a realizat un salt major odată cu oficializarea candidaturii sale, conform datelor NewsVibe, platformă integrată pentru monitorizarea și analiza conversațiilor online.

Astfel, candidatul independent Mircea Geoană a înregistrat cea mai mare creștere a volumului de mențiuni online, o amplificare cu 230% comparativ cu luna precedentă. O creștere considerabilă a înregistrat și numărul referirilor la Elena Lasconi, cu 68% mai multe decât anterior. Liderul PNL Nicolae Ciucă a fost și el menționat mai mult, în timp ce prezidențiabilul PSD și-a păstrat un nivel similar al vizibilității în sursele online relevante. George Simion, președintele și candidatul AUR, a obținut de 3 ori mai multe mențiuni decât Diana Șoșoacă, lidera SOS.

Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. Marcel Ciolacu (11.640 mențiuni)
  2. Nicolae Ciucă (6.375 mențiuni)
  3. Mircea Geoană (3.067 mențiuni)
  4. Elena Lasconi (2.927 mențiuni)
  5. George Simion (2.657 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

Graficul evoluției comparative a volumului de mențiuni este marcat de mai multe momente de expunere mare a lui Marcel Ciolacu, dar spre deosebire de lunile anterioare, dominația sa nu mai este la fel de categorică în raport cu ceilalți candidați. Unul dintre cele mai vizibile momente, cu multe referiri online la numele premierului, a venit pe finalul lui septembrie și a coincis cu atacul președintelui Iohannis pe tema portofoliului negociat în cadrul Comisiei Europene.

Desemnarea oficială de către forurile de partid PNL a lui Nicolae Ciucă drept candidat prezidențial i-a creat acestuia un vârf de vizibilitate ce a depășit nivelul conversațiilor despre toți contracandidații pe 15 septembrie, cu 699 de mențiuni și peste 8,2 milioane de vizualizări estimate.

Anunțul oficial al candidaturii lui Mircea Geoană i-a adus acestuia peste 430 de mențiuni și un reach estimat de peste 6,4 milioane vizualizări.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de primii 5 candidați prezidențiali,  în ultima lună

Ca estimare de public atins cumulat prin referirile la numele său, Ciolacu, deși a dominat per total, a fost depășit în câteva momente de Nicolae Ciucă. Și Mircea Geoană l-a concurat la capitolul impact în ziua confirmării candidaturii, fără să-l depășească însă. Înscrierea oficială a candidaturii lui George Simion, pe finalul lunii septembrie, i-a adus acestuia un plus de vizualizări provenite din surse cu scor mare de impact, iar implicarea sa în acțiuni la Galați în contextul inundațiilor și asocierea cu Gigi Becali i-a asigurat mediatizare destul de consistentă pe finalul intervalului analizat.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre primii 5 candidați prezidențiali, în ultima lună

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor. Constatăm astfel că s-a restrâns major avansul de vizibilitate al liderului PSD, care a acumulat 44% din totalul mențiunilor despre toți cei 5 candidați (față de 60% anterior) și 39% din impactul cumulat al acestora (comparativ cu 51% în luna precedentă). Geoană, în schimb, a crescut la 11% din ponderea totală a vizibilității candidaților (față de 5% anterior) și 15% din impact (față de 8% anterior). Președinta USR Lasconi, deși virtual la egalitate cu acesta ca vizibilitate, a fost menționată ceva mai rar decât Geoană de sursele cu impact mare.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare candidat din totalul cumulat de mențiuni despre toți 5

Trendul de accelerație este un calcul de impact NewsVibe care indică ritmul crescut de mențiuni comparativ cu perioada anterioară, subliniind salturi considerabile în expunerea publică. Se observă intensificarea majoră a referirilor la Geoană în prima parte a lunii septembrie, după o perioadă de vizibilitate mai scăzută, precum și revenirea la un ritm constant, ulterior anunțului candidaturii.

Și în cazul Elenei Lasconi se evidențiază un ritm susținut în prima parte a lunii septembrie, pe fondul unor apariții TV, precum și al mai multor atacuri la adresa altor lideri; un număr de mențiuni se datorează inclusiv știrilor despre alerta cu bombă de la hotelul din Timișoara unde era cazată candidata.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primii 5 candidați prezidențiali în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima lună

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
Descarcă cea mai avansată aplicație de știri din România!
Feed personalizat de știri și notificări într-o experiență mai interactivă.