Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
41 știri noi în ultimele 24 de ore
4 septembrie 11:06

Digital Duel by NewsVibe. Top 5 prezidențiabili în spațiul online, în ultima lună

Redactor: Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Marcel Ciolacu a dominat categoric confruntarea indirectă a prezidențiabililor la capitolul vizibilitate online în ultimele 30 de zile, ca și în lunile precedente, potrivit datelor NewsVibe, aplicație cu suport AI pentru analiza conversațiilor online. În contextul anunțului oficial referitor la intrarea în cursa prezidențială, Ciolacu a înregistrat o creștere cu 56% a vizibilității online comparativ cu luna anterioară.

Și președintele PNL Nicolae Ciucă a cunoscut o amplificare a prezenței online, pe fondul anunțului similar privind candidatura, dar și al atacurilor de presă referitoare la campania de promovare a cărții sale. Mircea Geoană a scăzut din nou, obținând aproximativ 60% din volumul de mențiuni din luna anterioară, în timp ce în cazul Elenei Lasconi se înregistrează un volum aproape dublu comparativ cu intervalul precedent de analiză. Eurodeputata Diana Șoșoacă a înregistrat tot o scădere, cu peste 55%.

Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. Marcel Ciolacu (11.390 mențiuni)
  2. Nicolae Ciucă (4.414 mențiuni)
  3. Elena Lasconi (1.735 mențiuni)
  4. Mircea Geoană (926 mențiuni)
  5. Diana Șoșoacă (732 mențiuni)

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

Graficul evoluției comparative a volumului de mențiuni subliniază dominația autoritară, din perspectiva vizibilității online, a liderului PSD pe toată durata intervalului analizat. Momentul de vârf al expunerii sale a fost 24 august – ziua desemnării oficiale a acestuia drept candidatul PSD la președinția României, când s-au înregistrat peste 1.100 de mențiuni despre Ciolacu, cu un public estimat de aproximativ 9 milioane. Și în cazul lui Nicolae Ciucă desemnarea oficială drept prezidențiabil coincide cu acumularea celui mai mare număr de mențiuni din ultima lună – 469, cu un impact estimat de 6,7 milioane vizualizări.

Declarația prin care Mircea Geoană a confirmat cvasi-formal și indirect decizia de a candida a reprezentat momentul cel mai intens de reflectare online a numelui său, cifrele fiind însă modeste – aproape 100 de mențiuni, cu un public estimat de 3,1 milioane.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de primii 5 candidați prezidențiali,  în ultima lună

Ca estimare de public atins prin referirile la numele său, tot Ciolacu se remarcă prin perioade prelungite de dominație, singurul care concurează cu aceste niveluri de reach potențial la nivelul publicului online fiind Nicolae Ciucă, în câteva momente punctuale, din care cel mai important este susținerea de către conducerea partidului a candidaturii sale prezidențiale, la finalul lunii august.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre primii 5 candidați prezidențiali, în ultima lună

Pentru a înțelege forța acestor actori politici de a penetra spațiul online, calculăm, cu ajutorul motorului de analiză comparativă pus la dispoziție de NewsVibe, gradul lor de vizibilitate și impact raportat la ceilalți.  Astfel, s-a accentuat, comparativ cu luna anterioară, avansul lui Marcel Ciolacu, care strânge aproape 60% din totalul mențiunilor despre toți cei 5 candidați și 51% din impactul cumulat al acestora. Comparativ, Geoană primește 5% din mențiuni, și Lasconi – 9%. Șoșoacă a înregistrat cea mai dramatică scădere, atât la volumul de mențiuni (ajuns la 4%) cât și din perspectiva publicului estimat al acestora (tot 4%).

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare candidat din totalul cumulat de mențiuni despre toți 5

În ce privește trendul de accelerație – adică ritmul crescut de mențiuni comparativ cu perioada anterioară – se observă faptul că reflectarea online a lui Mircea Geoană a cunoscut două momente de intensificare – 15 august, când presa a speculat despre faptul că Mark Rutte îi caută înlocuitor, respectiv 25 august – preluarea declarației despre decizia finalizată privind candidatura (de notat că intervalul analizei curente nu include și anunțul demisiei de la NATO, care va fi reflectat în analiza viitoare).

În cazul Elenei Lasconi, trendul de mențiuni online s-a accentuat pe 20 august, când a fost publicată investigația Snoop.ro despre campania sa, dar a fost lansat și un atac al candidatei la adresa lui Marcel Ciolacu.

Tot un material investigativ Snoop.ro, cel despre panourile de promovare a cărții lui Nicolae Ciucă, este responsabil și pentru momentul de maximă accelerație în reflectarea online a numelui președintelui PNL. Numele Ciucă este semnificativ mai mult menționat în surse media cu public de stânga (zona Antena 3 & similar), și mai puțin menționat în zonele media cu public de dreapta.

Cel mai vizibil moment pentru Șoșoacă a fost 5 august, când s-a comentat despre demiterea polițistului care i-a pus la dispoziție motocicleta pentru filmările clipului electoral. Deși nu este inclus în acest top, numele Simion are un număr comparabil de mențiuni cu Diana Șoșoacă, cei doi concurând pentru vizibilitate în zonele media mainstream, precum și în zone media alternative, apropiate de publicul AUR și SOS.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere accelerată a volumului mențiunilor despre primii 5 candidați prezidențiali în surse relevante de presă online și Facebook, în ultima lună.

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
Descarcă cea mai avansată aplicație de știri din România!
Feed personalizat de știri și notificări într-o experiență mai interactivă.