Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
165 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 10 ore

Digital Duel by NewsVibe. Top 5 prezidențiabili în spațiul online, în a treia săptămână de campanie

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
imagine generată cu ajutorul Dall-E

Deși candidatul PSD Marcel Ciolacu și-a păstrat primul loc în clasamentul vizibilității online a candidaților prezidențiali, acesta a înregistrat o scădere a volumului total de mențiuni în ultima săptămână, în timp ce candidatul AUR George Simion a urcat pe locul secund, conform datelor procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă avansată pentru monitorizarea și analiza conversațiilor online. George Simion este numele care a înregistrat o creștere notabilă în vizibilitate în acest interval.

Pentru prima dată în această campanie electorală, liderul AUR l-a depășit pe candidatul PNL Nicolae Ciucă, deși acesta din urmă a obținut un număr total de mențiuni similar cu cel din săptămâna anterioară. Măsurarea dinamicii discuțiilor online despre George Simion pe parcursul intervalului măsurat indică o dublare a volumului referirilor la numele acestuia în sursele online relevante din România. În aceeași perioadă, vizibilitatea lui Marcel Ciolacu a scăzut cu aproximativ 17%, dar cea mai mare scădere la nivelul primilor 5 candidați se poate sesiza în cazul lui Mircea Geoană – acesta a fost menționat cu 23% mai rar comparativ cu perioada precedentă măsurată. Candidata USR și-a păstrat locul al patrulea, cu un nivel constant de vizibilitate online.

Top 5 prezidențiabili după vizibilitatea online

  1. Marcel Ciolacu (3.174 mențiuni) – în scădere
  2. George Simion (2.261 mențiuni) – în creștere
  3. Nicolae Ciucă (2.073 mențiuni) – constant
  4. Elena Lasconi (805 mențiuni) – constant
  5. Mircea Geoană (479 mențiuni) – în scădere

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, remarcăm faptul că data de 11 noiembrie este un moment de vârf pentru cei doi candidați ai partidelor din coaliția guvernamentală, dar din motive diferite. Nicolae Ciucă a fost vizibil în contextul vizitei la Chișinău, în timp ce premierul Ciolacu a fost menționat frecvent în contextul respingerii acuzațiilor referitoare la perspectiva unei alianțe a PSD cu AUR.

Speculațiile referitoare la legăturile liderului AUR cu Rusia, precum și ecourile participării sale la emisiunea de la Antena 3 sunt evenimentele care definesc intervalul de maximă vizibilitate a acestuia, 13-15 noiembrie.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de primii 5 candidați prezidențiali,  în a treia săptămână de campanie.

DIn perspectiva estimării de public atins cumulat prin referirile la numele său, Marcel Ciolacu și-a dominat contracandidații pe toată durata săptămânii, momentul său de maxim impact fiind data de 15 noiembrie, în contextul declarațiilor și atacurilor referitoare la publicarea documentului primit de la autoritățile ucrainene despre George Simion. De asemenea, acesta a fost și momentul de impact maxim pentru liderul AUR. În cazul Elenei Lasconi, se remarcă impactul schimbului de replici referitoare la fostul ambasador Zuckerman.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre primii 5 candidați prezidențiali, în a treia săptămână de campanie.

Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor. Vizibilitatea în scădere a lui Marcel Ciolacu se poate constata și la acest nivel, el scăzând la 36% (de la 45% în săptămâna anterioară). Ciucă și Lasconi au rămas la cote similare, în timp ce Geoană a scăzut ușor, dar cea mai puternică dinamică se observă la George Simion, care și-a amplificat serios cota de mențiuni, obținând peste un sfert din totalul referirilor la toți cei 5 prezidențiabili (de la 12% în ultima măsurare).

La nivelul publicului estimat atins prin aceste mențiuni, clasamentul rămâne identic, dar se remarcă în continuare un bonus pentru Mircea Geoană, care beneficiază de mențiuni în surse cu impact mare.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare candidat din totalul cumulat de mențiuni despre toți 5, în a treia săptămână de campanie

Trendul de accelerație este un calcul de impact NewsVibe care indică ritmul modificat (crescut sau scăzut) de mențiuni comparativ cu perioada anterioară, atrăgând atenția asupra unor variații considerabile în expunerea publică. Se remarcă astfel salturile consistente de vizibilitate ale lui George Simion pe fondul speculațiilor amintite, precum și vârful de vizibilitate al candidatei USR la momentul schimburilor de replici cu fostul ambasador Zuckerman. Se evidențiază și trendul negativ înregistrat de vizibilitatea lui Mircea Geoană pe aproape întreaga durată a intervalului analizat.

Grafic NewsVibe. Momente de evoluție accelerată a volumului mențiunilor despre primii 5 candidați prezidențiali în surse relevante de presă online și Facebook, în a treia săptămână de campanie.

***** Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
Descarcă cea mai avansată aplicație de știri din România!
Feed personalizat de știri și notificări într-o experiență mai interactivă.