Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc. Șocul alegerilor parlamentare
Vizibilitatea online a principalelor partide politice în săptămâna în care au avut loc alegerile parlamentare a evoluat diferit, cu creșteri pentru PSD și (în special) USR, precum și cu scăderi pentru PNL și AUR, arată datele analizate cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe.
Astfel, monitorizarea mențiunilor despre partide în sursele online relevante din România arată că la vârful clasamentului se află PSD, cu peste 8000 de mențiuni, în creștere cu 17% față de precedenta săptămână, urmat tot de PNL, care înregistrează însă o scădere a numărului de mențiuni.
Un salt consistent al vizibilității vedem în cazul USR – peste 5500 de mențiuni, ceea ce reprezintă o rată de creștere de peste 50%, acest partid apropiindu-se de formațiunea liberală din perspectiva frecvenței referirilor online.
AUR, prin comparație, înregistrează o ușoară scădere. Chiar dacă SOS România rămâne pe ultimul loc în top, numărul de mențiuni pentru acest partid înregistrează o rată de creștere de aproximativ 117%.
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Partidul Social Democrat – 8.090 de mențiuni
- Partidul Național Liberal – 6.080 de mențiuni
- Uniunea Salvați România – 5.543 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 1.176 de mențiuni
- SOS România – 747
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
Pentru toate formațiunile politice din top, vârful volumului de mențiuni apare în data de 2 Decembrie, ziua de după alegeri – când există informații mai clare despre rezultatul scrutinului, dar se intensifică și dezbaterea despre cine sunt câștigătorii alegerilor sau care pot fi viitoarele formule de majoritate parlamentară.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
Pentru prima dată de la începutul perioadei electorale, impactul mențiunilor, raportat la proporția numărului de mențiuni, arată un interes sporit al celor despre USR, peste interesul pentru mențiunile despre PNL. USR și PSD se află la egalitate în ceea ce privește impactul estimat la nivelul publicului al mențiunilor despre cele două partide. Cea mai mare rată de creștere este și aici pentru SOS România.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
Și vârful de impact al mențiunilor apare tot în ziua de 2 Decembrie. Dezbaterile ulterioare zilei alegerilor au generat mențiuni cu impact estimat superior celor din ziua scrutinului. Se remarcă similitudinea curbelor pentru AUR și SOS România, în condițiile în care o bună parte din dezbaterea publică, și implicit din conversațiile online, s-a referit la ascensiunea formațiunilor suveraniste în Parlamentul României.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
Analizând trendul de accelerație a vizibilității, constatăm că SOS România și AUR au avut cea mai mare rată de creștere a mențiunilor, pe fondul dezbaterilor despre rezultatul alegerilor parlamentare și consecințele acestora. Acest lucru arată că despre cele două partide s-a scris mai mult în 2 Decembrie decât în zilele precedente, dar foarte puțin în restul intervalului, în timp ce restul partidelor s-au bucurat de un ritm (mai) constant de vizibilitate.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.