Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
127 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 2 ore

Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână a campaniei

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
Imagine generată cu ajutorul Dall-E

Ultima săptămână a campaniei pentru alegerile parlamentare se apropie de final. Turul I al alegerilor prezidențiale a animat discuțiile din spațiul online despre actorii din confruntarea electorală, implicit despre partide. Totuși, cât de mare este acest impact în cazul particular al partidelor politice pe care le-am monitorizat săptămânal, pe parcursul acestei campanii electorale? Conform datelor furnizate de NewsVibe, instrument de media intelligence, a crescut numărul de mențiuni despre toate cele cinci partide analizate, prin comparație cu intervalul precedent.

PSD și PNL se află practic la egalitate la vârful clasamentului, cu aproximativ 6.900 de mențiuni fiecare, urmate de USR, care a obținut jumătate din acest volum de mențiuni, AUR – cu peste 1.200 de mențiuni și, ca de fiecare dată până acum, la mare distanță de restul competitorilor, SOS România, cu peste 340 de mențiuni.

Chiar dacă numărul de mențiuni despre SOS România este cel mai mic, rata sa de creștere față de săptămâna trecută este de aproape 120%. O rată similară de creștere – 118% – are și numărul de mențiuni despre USR. Aceasta, în timp ce pentru PNL rata de creștere este de 54%, pentru PSD de 58%, iar pentru AUR de 14%. Numărul de mențiuni despre AUR în sursele online cele mai relevante pare să fi fost cel mai puțin influențat de evenimentul electoral de duminica trecută.

Top 5 partide după vizibilitatea online

  1. Partidul Național Liberal – 6.909 de mențiuni
  2. Partidul Social Democrat – 6.901 de mențiuni
  3. Uniunea Salvați România – 3.540 de mențiuni
  4. Alianța pentru Unirea Românilor – 1.217 de mențiuni
  5. SOS România – 344

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

În ceea ce privește curba virtuală generată de mențiunile despre partide din ultima săptămână, aceasta relevă un fenomen surprinzător: dacă pentru AUR vârful de mențiuni apare în ziua primului tur al alegerilor prezidențiale, pentru restul partidelor acest vârf se înregistrează în ziua de după scrutin. Cu alte cuvinte, în special PSD, PNL și USR au devenit actori centrali în dezbaterea despre consecințele politice ale votului de duminica trecută, în timp ce interesul pentru AUR s-a disipat.

Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook  relevante, de către primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni 

În privința impactului mențiunilor, se remarcă o creștere a ponderii în cazul USR și AUR și o scădere a ponderii impactului – pentru PNL și PSD. Un parcurs constant, înregistrat la fiecare dintre analizele pe care le-am realizat pe parcursul acestei campanii.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci

Curba virtuală generată de impactul estimat al mențiunilor reflectă același fenomen observat în graficul cu evoluția volumului mențiunilor. Vârful de impact al mențiunilor despre AUR apare în ziua primului tur al alegerilor prezidențiale, în timp ce pentru restul actorilor politici acesta se înregistrează în ziua de după alegeri, pe fondul dezbaterii privind consecințele scrutinului. Mai mult, se remarcă faptul că, spre finalul intervalului, impactul estimat al mențiunilor despre AUR a scăzut până la nivelul impactului celor despre SOS România.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni 

Și trendul de accelerație confirmă că, în timp ce mențiunile despre AUR au atins un vârf în ziua votului de la prezidențiale, pentru PNL, PSD, USR și SOS România acestea au crescut pe fondul dezbaterilor ulterioare. Se remarcă faptul că, în cazul SOS România, această tendință s-a menținut pe parcursul mai multor zile. În spațiul online românesc au predominat în perioada respectivă narativele care au identificat în SOS România unul dintre beneficiarii politici principali ai intrării candidatului independent, Călin Georgescu, în al doilea tur al prezidențialelor.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide ca intenție de vot pentru parlamentare, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.  

Selecția partidelor analizate se bazează pe datele celui mai recent sondaj realizat de INSCOP Research.

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.