Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
148 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 6 ore

Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
Imagine generată cu ajutorul unor instrumente AI

În ultimele șapte zile, s-a înregistrat o scădere a intensității mediatizării principalelor formațiuni politice, reflectată și în sursele online relevante. Dacă pentru AUR se observă o diminuare ușoară a numărului de mențiuni în spațiul online, pentru PSD, PNL, USR și SOS România scăderile sunt considerabile.

Conform datelor agregate și analizate cu NewsVibe, instrument avansat de media intelligence cu suport AI, față de săptămâna precedentă, numărul de mențiuni despre PSD, PNL și USR a scăzut cu 65%, 70% și, respectiv, 72%, în timp ce SOS România a înregistrat mai puțin de 100 de mențiuni. În acest context, AUR preia conducerea topului, detașându-se clar de restul competitorilor.

Una dintre explicațiile pentru aceste evoluții este faptul că AUR este singura formațiune care mai are, în acest moment, un candidat oficial în cursa pentru alegerile prezidențiale. Deși Nicușor Dan este susținut de USR, oficial acesta este un candidat independent, fapt reflectat și de sursele online. Nu în ultimul rând, partidele politice de prim-plan și-au redus semnificativ comunicarea publică după desfășurarea primului tur al alegerilor prezidențiale.

Top 5 partide după vizibilitatea online

  1. Alianța pentru Unirea Românilor – 3.279 de mențiuni
  2. Partidul Social Democrat – 1.693 de mențiuni
  3. Partidul Național Liberal – 1.040 de mențiuni
  4. Uniunea Salvați România – 616 de mențiuni
  5. SOS România – 93 de mențiuni

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI. Curba virtuală a evoluției mențiunilor din ultimele șapte zile arată că AUR s-a menținut constant peste restul partidelor din top, consolidându-și avansul spre finalul perioadei. Vârful de vizibilitate pentru AUR a fost generat de prezența lui George Simion la Camera de Comerț și Industrie, urmată de participarea sa la mitingul unui candidat la președinție din Polonia, în paralel cu acuzațiile vehiculate în spațiul online privind absența sa de la dezbaterile cu Nicușor Dan.

În contrast, celelalte partide nu au înregistrat vârfuri notabile de vizibilitate, un indiciu al unei comunicări publice de intensitate redusă, în ciuda campaniei electorale în desfășurare. Partidele principale nu par să fi depus eforturi pentru a genera subiecte de interes mediatic în această perioadă, majoritatea surselor online concentrându-se totodată mai ales asupra candidaților implicați direct în campanie și mai puțin asupra formațiunilor politice.

Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook  relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța actorilor politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.

În ultimele șapte zile, dominația AUR în privința numărului de mențiuni este categorică – aproape jumătate din totalul mențiunilor sunt despre această formațiune. Cu toate acestea, impactul mențiunilor despre AUR în totalul celor estimate este de doar 44%.

Pentru prima dată de la începutul acestor analize, impactul estimat al mențiunilor despre PNL, raportat la total, este mai mare decât ponderea efectivă a acestora în numărul total de mențiuni – 18% față de 15%. În cazul PSD, impactul estimat din total este aproape echivalent cu proporția mențiunilor dedicate acestui partid, la fel ca și în cazul SOS România. Pentru USR, se remarcă o tendință similară cu cea din cazul AUR, impactul mențiunilor fiind proporțional mai ridicat decât volumul efectiv al acestora în total.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci

IMPACT. La nivelul impactului – definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați – curba virtuală indică un raport ușor mai echilibrat între AUR și restul partidelor, deși mențiunile despre formațiunea condusă de George Simion au avut un impact mai ridicat pe tot parcursul intervalului.

Cel mai important vârf de impact pentru PSD, PNL și USR a fost consemnat la începutul intervalului, în ziua dezbaterii de la Euronews, între candidații rămași în cursa pentru președinția României, în timp ce AUR a crescut mai ales pe finalul intervalului.

Se remarcă un vârf important de impact pentru PSD în data de 12 mai, când Nicușor Dan a comentat ipoteza unei guvernări AUR-PSD, cu Călin Georgescu în funcția de premier, dar și scenariul în care social-democrații i-ar solicita un nou mandat la conducerea Guvernului.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Cele mai semnificative creșteri ale vizibilității online, identificate prin algoritmul propriu al platformei NewsVibe, au fost înregistrate de SOS România – deși pe un număr foarte redus de mențiuni – și de PNL, în ziua în care conducerea acestui partid a avut o întâlnire, în format online, cu Nicușor Dan.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.  

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.