Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
33 știri noi în ultimele 24 de ore
joi 10:27

Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
Imagine generată cu ajutorul Dall-E

Stabilirea listei finale de candidați pentru alegerile prezidențiale și perioada de precampanie, evoluțiile din dosarul privind finanțarea campaniei lui Călin Georgescu, intensificarea comunicării președintelui interimar Ilie Bolojan – inclusiv prin gesturi publice precum desecretizarea cheltuielilor Administrației Prezidențiale – dar și amânarea includerii României în programul Visa Waiver au fost subiectele principale ale ultimelor zile, care au influențat și vizibilitatea partidelor în mediul online, alături de tema Ucraina.

Putem vorbi, totuși, despre o perioadă de relativă acalmie. Conform datelor monitorizate și analizate cu NewsVibe – platformă de media intelligence cu suport AI – doar PSD (în special) și PNL au înregistrat o creștere a numărului de mențiuni online în surse online influente. În paralel, USR a înregistrat o scădere moderată, în timp ce AUR și SOS România au înregistrat scăderi semnificative față de săptămâna precedentă. Mențiunile despre AUR au fost, în ultimele 7 zile, cu aproape 50% mai puține față de intervalul precedent, iar cele despre SOS România – cu 72% mai puține.

Top 5 partide după vizibilitatea online

  1. Partidul Social Democrat – 2.089 de mențiuni
  2. Partidul Național Liberal – 1.768 de mențiuni
  3. Uniunea Salvați România – 1.183 de mențiuni
  4. Alianța pentru Unirea Românilor – 1.104 de mențiuni
  5. SOS România – 194 de mențiuni

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI. Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă vârful pentru PSD din 22 martie, când are loc o intensificare a comunicării publice a lui Crin Antonescu (candidatul coaliției), dar și multiple semnale din zona PSD în sprijinul acestuia (în special voci din teritoriu), și cel pentru PNL din 25 martie, pe fondul reacțiilor liberale la decizia SUA referitoare la amânarea includerii României în programul Visa Waiver.

Altfel, există un vârf comun, la începutul intervalului, pentru toate partidele – ziua în care s-a vorbit despre lista finală a candidaților la președinție; respectiv, în 24 martie pentru AUR și USR, pe fondul publicării unor date din sondaje de opinie, dar și al îndemnului lansat de Elena Lasconi pentru interzicerea TikTok înainte de alegeri.

Majoritatea partidelor au rămas în atenție prin comunicarea candidaților la președinție sau prin mențiuni despre aceștia, rezultate din mesajele altor actori politici sau analiști.

Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.

După momentul excepțional de săptămâna trecută, când AUR a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de mențiuni, în această săptămână se revine la trendul înregistrat mai degrabă constant în lunile precedente – cu PSD și PNL înregistrând cel mai mare număr de mențiuni, dar cu o pondere a impactului acestora inferioară cotei de mențiuni. Astfel, chiar dacă mențiunile despre PSD și PNL reprezintă 33%, respectiv 28% din total, impactul cumulat al acestora este de doar 28%, respectiv 24%.

Concomitent, deși numărul de mențiuni despre AUR reprezintă 17% din total, impactul acestora este de 23% din totalul estimat, un indiciu al faptului că referirile la AUR au apărut mai ales în surse media cu public numeros. Mențiunile despre SOS România reprezintă 3% din total, dar impactul estimat al acestora atinge 5%. În cazul USR, ponderea numărului de mențiuni și cea a impactului acestora coincid (19%).

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci

IMPACT. La nivelul impactului – definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați – se remarcă faptul că, în mare măsură, vârfurile de impact corespund momentelor în care se înregistrează și cele mai multe mențiuni despre un anumit actor politic.

În mod distinct, se evidențiază ritmul constant al impactului mențiunilor despre AUR. Lipsa fluctuațiilor majore indică un nivel stabil de interes și o capacitate relativ constantă de a atinge audiențe relevante, indiferent de volumul de mențiuni.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Cele mai semnificative creșteri ale vizibilității online, identificate prin algoritmul propriu NewsVibe, au fost ale PSD și PNL, însă graficul arată și că, pentru majoritatea partidelor, perioada analizată a fost marcată mai degrabă de vizibilitate în scădere, sub media săptămânii anterioare. PNL, USR, AUR și SOS România au înregistrat mai multe zile de recul al numărului de mențiuni, semn că au fost prezente mai puțin constant în conversațiile din social media și în articolele din sursele relevant online.

În acest context, doar două momente au ieșit clar din tipar: vârful PSD din 22 martie, generat de sprijinul transmis de voci social-democrate către Crin Antonescu și de comunicarea acestuia din urmă, și cel al PNL din 25 martie, alimentat de reacțiile la decizia SUA privind includerea României în programul Visa Waiver.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.  

 

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.