Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
156 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 10 ore

Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
Imagine generată cu ajutorul Dall-E

Excluderea lui Călin Georgescu din cursa pentru funcția de președinte al României, prin deciziile BEC și Curții Constituționale, a dus la o reconfigurare a dezbaterii privind alegerile prezidențiale, concentrând discuțiile în jurul altor candidați și potențiali candidați. Noua direcție a dezbaterii s-a reflectat și în mediul online, unde AUR a ajuns în fruntea topului vizibilității partidelor. O parte importantă a discuțiilor despre alegerile prezidențiale s-a axat pe strategia AUR și POT de a propune inițial doi candidați, ca alternativă la Călin Georgescu.

Conform datelor analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI, AUR s-a apropiat de nivelul de 2.200 de mențiuni online, înregistrând o creștere de 18% față de săptămâna anterioară. Cea mai mare rată de creștere a fost înregistrată de SOS România, care, deși rămâne pe ultimul loc în top, a avut cu peste 200% mai multe mențiuni decât în analiza precedentă, ca urmare a reflectării deciziei BEC de a menține interdicția candidaturii Dianei Șoșoacă.

O creștere, deși mai puțin semnificativă, a fost observată și în cazul USR, în contextul discuțiilor despre o posibilă retragere a Elenei Lasconi în favoarea lui Nicușor Dan.

În schimb, numărul de mențiuni pentru PNL și PSD a înregistrat, în ultimele șapte zile, o scădere, cea mai notabilă fiind în cazul liberalilor, unde s-a consemnat un declin de aproape 25%.

Top 5 partide după vizibilitatea online

  1. Alianța pentru Unirea Românilor – 2.167 de mențiuni
  2. Partidul Social Democrat – 1.560 de mențiuni
  3. Partidul Național Liberal – 1.464 de mențiuni
  4. Uniunea Salvați România – 1.402 de mențiuni
  5. SOS România – 697 de mențiuni

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI. Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă faptul că, în cea mai mare parte a intervalului analizat, AUR a înregistrat zilnic mai multe mențiuni decât celelalte formațiuni politice.

Vârful de mențiuni pentru acest partid s-a înregistrat în ziua depunerii candidaturii lui George Simion la alegerile prezidențiale. În cazul USR, cel mai mare număr de mențiuni a fost atins în ziua în care Elena Lasconi și-a depus oficial candidatura.

Pentru SOS România, cele mai importante vârfuri de mențiuni au coincis cu decizia BEC de interzicere a candidaturii Dianei Șoșoacă și cu momentul în care Curtea Constituțională a judecat contestația depusă de președinta partidului împotriva acestei decizii.

În cazul PSD și PNL, se observă un vârf comun al mențiunilor pe 18 martie, influențat atât de acțiunile și mesajele de campanie ale lui Crin Antonescu, candidatul coaliției, cât și de disputa dintre PNL și Victor Ponta, după ce acesta a acuzat liberalii că ar fi făcut presiuni pentru îndepărtarea sa de la conducerea unei comisii parlamentare.

Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook  relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.

În această săptămână se confirmă tendința înregistrată în analiza precedentă, când și AUR, alături de PSD și PNL, a trecut în rândul formațiunilor pentru care cota de impact estimat al mențiunilor este mai mică decât proporția efectivă a acestor mențiuni din total.

Acest fenomen se manifestă mai pronunțat în cazul PSD și PNL. Astfel, deși mențiunile despre PSD reprezintă 21% din total, iar cele despre PNL 20%, impactul estimat al acestora este de 19%, respectiv 18% din total.

În contrapartidă, deși mențiunile despre SOS România constituie doar 10% din numărul total, ele generează un impact estimat de 13%, iar cele despre USR, care reprezintă 19% din total, aduc 21% din vizualizări.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci

IMPACT. La nivelul impactului, definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați, vârfurile coincid în mare măsură cu cele referitoare la numărul de mențiuni.

Astfel, pentru AUR, vârful cu cel mai mare impact estimat al mențiunilor s-a înregistrat în ziua depunerii candidaturii lui George Simion, iar pentru USR, în ziua depunerii candidaturii Elenei Lasconi.

Pentru PSD și PNL, cel mai mare impact a fost atins pe 18 martie, pe fondul intensificării mesajelor de campanie ale candidatului coaliției.

În cazul SOS România, vârfurile de mențiuni au fost în zilele deciziei BEC privind interzicerea candidaturii Dianei Șoșoacă și a judecării contestației depuse de aceasta la CCR. Deși cele mai multe mențiuni despre SOS România au fost înregistrate în ziua deciziei BEC, cel mai mare impact estimat l-au avut mențiunile din ziua în care CCR a judecat contestația.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Cele mai semnificative salturi ale vizibilității online, identificate prin algoritmul propriu NewsVibe, s-au înregistrat în cazul SOS România, în două momente-cheie: ziua în care Diana Șoșoacă și-a depus candidatura la președinția României și ziua în care această candidatură a fost respinsă de Biroul Electoral Central.

Accelerări notabile au fost observate și pentru AUR, în ziua depunerii candidaturii lui George Simion, precum și pentru PSD și PNL pe 18 martie, în contextul evenimentelor menționate anterior. De asemenea, USR a înregistrat o creștere în ziua depunerii candidaturii Elenei Lasconi.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.  

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.