Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Ultimele zile au adus o intensificare a dezbaterilor din spațiul public pe tema alegerilor prezidențiale, în contextul accelerării procesului de depunere a candidaturilor, dar mai ales al deciziilor Biroului Electoral Central și Curții Constituționale, în urma cărora Călin Georgescu a fost exclus din cursa prezidențială.
Evenimentele de pe scena politică au influențat în mod evident interesul surselor online pentru partidele politice. Conform datelor NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI, AUR a înregistrat un volum de mențiuni mai mult decât dublu față de săptămâna precedentă, urcând pe locul secund în clasamentul vizibilității.
AUR a fost un actor central al acestor zile, atât prin mesajele de susținere pentru Călin Georgescu, cât și prin asocierea cu protestele partizanilor acestuia. De altfel, intervențiile lui George Simion împotriva membrilor BEC au determinat și deschiderea unui dosar penal de către autorități. În plus, AUR a atras atenția și prin discuțiile despre propunerea unei alternative de candidat prezidențial, în condițiile în care candidatura lui Călin Georgescu a fost respinsă.
Restul formațiunilor politice au înregistrat scăderi ale numărului de mențiuni, mai ușoare în cazurile PSD, PNL și USR, dar accentuate în cazul SOS România.
Top 5 partide după vizibilitatea online
- Partidul Național Liberal – 1.948 de mențiuni
- Alianța pentru Unirea Românilor – 1.840 de mențiuni
- Partidul Social Democrat – 1.829 de mențiuni
- Uniunea Salvați România – 1292 de mențiuni
- SOS România – 229 de mențiuni
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
VOLUM DE MENȚIUNI. Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă vârful din 10 martie pentru AUR, corespunzând zilei de după decizia BEC și protestele violente care au generat anchete penale. Totodată, în această perioadă s-au intensificat speculațiile privind propunerea de către AUR a unui candidat la președinție.
În 9 martie, PNL a înregistrat o creștere semnificativă a mențiunilor, pe fondul depunerii candidaturii lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale.
Vârfurile de mențiuni pentru PSD, de la începutul și finalul intervalului analizat, sunt influențate de conversațiile din mediul online legate de candidatura lui Victor Ponta.
În cazul USR, creșterea vizibilității este asociată declarațiilor Elenei Lasconi privind o posibilă retragere din cursa electorală în favoarea lui Ilie Bolojan. Pentru SOS România, dinamica mențiunilor a fost influențată de intenția Dianei Șoșoacă de a-și depune din nou candidatura pentru funcția supremă în stat.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.
Spre deosebire de tendința constantă din analizele anterioare, ultimele șapte zile aduc o modificare notabilă. Astfel, deși AUR cumulează 26% din totalul mențiunilor, impactul estimat al acestora este de doar 24%, sugerând că o parte a acestor referiri apar în surse cu public mai puțin numeros, inclusiv pagini de Facebook. Până acum, impactul mențiunilor despre AUR era proporțional mai ridicat decât ponderea efectivă a acestora în volumul total.
În schimb, în cazurile PNL, PSD și USR se mențin tendințele anterioare. Deși mențiunile despre PSD și PNL reprezintă 26%, respectiv 27% din total, impactul estimat al acestora este, în ambele cazuri, de 24%.
Pe de altă parte, deși mențiunile despre USR reprezintă doar 18% din total, acestea generează 22% din impactul estimat. O tendință similară este observată și în cazul SOS România.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
IMPACT. La nivelul impactului, definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați, se remarcă mai multe tendințe relevante. În cazul PSD, mențiunile cu cel mai mare impact sunt cele legate de discuțiile privind candidatura lui Victor Ponta la președinția României, care au condus și la excluderea acestuia din partid.
Pentru USR, mențiunile cu impact ridicat sunt legate și de declarațiile Elenei Lasconi despre scrisoarea adresată lui Donald Trump sau despre intenția acesteia de a ține tot Postul Paștelui.
În cazul PNL, mențiunile cu cel mai mare impact s-au înregistrat în ziua depunerii candidaturii lui Crin Antonescu.
Acumulări semnificative de mențiuni despre AUR apar în jurul deciziilor BEC și CCR privind excluderea lui Călin Georgescu din cursa pentru alegerile prezidențiale.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Cele mai semnificative salturi ale vizibilității online, identificate prin algoritmul propriu NewsVibe, aparțin AUR, în data de 10 martie, și SOS România, în data de 12 martie. În cazul AUR, creșterea vizibilității este determinată de decizia BEC și protestele violente din ziua respectivă, care au fost dezbătute pe larg în ziua următoare. Pentru SOS România, creșterea peste medie a numărului de mențiuni a fost influențată de intenția Dianei Șoșoacă de a-și depune din nou candidatura la președinția României.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.