Parcurge rapid sumarul știrilor și vezi cum sunt tratate în diferite publicații!
119 știri noi în ultimele 24 de ore
acum 4 ore

Digital Duel by NewsVibe. TOP 5 partide în spațiul online românesc, în ultima săptămână

Adrian Rusu
main event image
Exclusiv
Imagine generată cu ajutorul Dall-E

Agenda dezbaterilor publice a fost marcată recent de evenimente politice interne – precum votarea moțiunii de cenzură propuse de AUR, SOS România și POT, mitingul organizat de AUR în susținerea lui Călin Georgescu și noi lansări de candidaturi în cursa pentru alegerile prezidențiale –, dar și de evenimente externe, în special legate de scenariul încheierii războiului din Ucraina, cu accent pe dinamica relațiilor dintre Washington și Kiev după întâlnirea de la Casa Albă dintre președinții Zelenski și Trump.

Conform datelor analizate cu NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI, majoritatea formațiunilor politice au înregistrat o creștere a numărului de mențiuni în surse online relevante față de săptămâna precedentă. O excepție notabilă este AUR, care, deși a organizat mitingul din 1 martie și a inițiat moțiunea de cenzură, a înregistrat o scădere considerabilă a numărului de mențiuni, de aproximativ 27%. În schimb, USR a fost performerul săptămânii, cu o creștere a numărului de mențiuni de aproape 60%.

Top 5 partide după vizibilitatea online

  1. Partidul Social Democrat – 2.207 de mențiuni
  2. Partidul Național Liberal – 2.023 de mențiuni
  3. Uniunea Salvați România – 1567 de mențiuni
  4. Alianța pentru Unirea Românilor – 754 de mențiuni
  5. SOS România – 601 de mențiuni

Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)

VOLUM DE MENȚIUNI. Din perspectiva evoluției comparative a volumului de mențiuni, se remarcă o curbă comună pentru PSD, PNL, USR și SOS România, cu vârfuri în datele de 28 februarie – când Parlamentul României a respins moțiunea de cenzură depusă împotriva Guvernului Ciolacu – și 3 martie, când s-au aglomerat mai multe evenimente: Victor Ponta și-a anunțat candidatura la președinția României, AUR, SOS România și POT au atacat la Curtea Constituțională legea care permite Armatei Române să doboare dronele care intră ilegal în spațiul aerian al țării, conferința de presă a SOS România a fost boicotată de jurnaliști, iar președintele USR, Elena Lasconi, a sugerat posibilitatea retragerii din alegerile prezidențiale în favoarea lui Ilie Bolojan.

În mod distinct, pentru AUR cele mai multe mențiuni apar pe 1 Martie, dată la care partidul condus de George Simion a organizat mitingul de protest în susținerea lui Călin Georgescu.

Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook  relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

VIZIBILITATE COMPARATIVĂ. Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online, raportat direct la competitorii lor.

Conform tendințelor înregistrate constant în analizele noastre, proporția volumului mențiunilor despre PSD și PNL din totalul mențiunilor despre cele 5 partide este mai mare decât ponderea impactului generat de acestea în total, în timp ce pentru AUR și USR, situația este inversă. Cel mai semnificativ deficit se înregistrează în cazul PNL, unde, deși proporția mențiunilor în total este de 28%, cea a impactului total estimat este de 23%. În contrapartidă, deși numărul de mențiuni pentru USR reprezintă aproximativ 22% din total, impactul estimat al acestora ajunge la 26% din total, ceea ce sugerează publicarea acestor mențiuni prioritar în surse cu public numeros.

Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci

IMPACT. La nivelul impactului, definit ca estimarea publicului total atins prin mențiunile despre actorii politici analizați, observăm că, se remarcă similitudini cu evoluția comparativă a numărului de mențiuni.

Astfel, în ziua moțiunii de cenzură, se înregistrează un vârf de impact pentru PSD, PNL și SOS România, aceleași partide, alături de USR, atingând un nou vârf pe 3 martie, cu aglomerarea de evenimente și declarații politice din spațiul public. Mențiunile despre PSD au obținut un impact cumulat mai mare în acest al doilea moment comparativ cu primul.

Similar cu evoluția numărului de mențiuni, vârful de impact al mențiunilor despre AUR apare pe 1 martie, când partidul condus de George Simion a organizat mitingul de susținere a lui Călin Georgescu.

Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni 

TRENDURI DE ACCELERAȚIE. Cele mai semnificative salturi ale vizibilității online, identificate prin algoritmul propriu NewsVibe, apar în cazul SOS România în ziua moțiunii de cenzură din 28 februarie. În această zi se înregistrează creșteri, mai puțin pronunțate, și pentru ceilalți actori politici, cu excepția AUR, pentru care accelerarea numărului de mențiuni are loc pe 1 martie, odată cu mitingul de susținere pentru Călin Georgescu.

În cazul AUR, se remarcă o scădere sub media generală a numărului de mențiuni după ziua de 1 martie.

Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.  

*****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence. 
app preview
Feed personalizat de știri, căutare cu Inteligență Artificială și notificări într-o experiență mai interactivă.