Digital Duel. Călin Georgescu vs Șoșoacă vs Simion. Competiția liderilor suveraniști pentru vizibilitate online
Deși a apărut în prim-planul dezbaterii politice românești de numai trei săptămâni, Călin Georgescu se află virtual la egalitate cu George Simion în privința volumului de referiri online la numele său în cele mai influente surse online pe parcursul ultimelor 12 luni, conform analizei realizate cu ajutorul NewsVibe, platformă inovativă de media intelligence. Practic, în doar 25 de zile, Georgescu a fost menționat în spațiul online aproape la fel de mult cât Simion în 12 luni!
Top 5 lideri suveraniști după vizibilitatea online
- George Simion (33.964 mențiuni)
- Călin Georgescu (30.186 mențiuni)
- Diana Șoșoacă (20.119 mențiuni)
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
La nivelul evoluției comparative a volumului de mențiuni, constatăm scenarii profund diferite pentru cele trei nume incluse în analiză.
În momentul său de maximă vizibilitate, 25 noiembrie – imediat după câștigarea primului tur al alegerilor prezidențiale – Călin Georgescu a obținut un total de 4.600 mențiuni online, în timp ce pentru Șoșoacă maximul a fost 6 octombrie (1.200 mențiuni), în contextul respingerii candidaturii sale prezidențiale. Deși domină clasamentul la nivelul întregului an, cel mai vizibil moment pentru George Simion (24 noiembrie) nu depășește nivelul de 790 de referiri la numele său în surse online și social media influente.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul numărului de mențiuni generate în surse relevante online și Facebook de cei 3 lideri, în ultimul an.
DIn perspectiva estimării de public atins cumulat prin referirile la numele celor trei lideri, se observă ritmul relativ constant al impactului obținut de Simion pe întreg parcursul acestei perioade, cu momente de reach ridicat inclusiv în decembrie anul trecut sau la momentul alegerilor locale și europene. Vizibilitatea Dianei Șoșoacă a crescut la debutul mandatului europarlamentar (cu ocazia scandalului generat la participarea unei ședințe de plen) și apoi la momentul blocării candidaturii, în rest ea având mai degrabă un reach scăzut.
În schimb, pentru Călin Georgescu singurul interval de impact real începe imediat înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale și continuă la un nivel foarte ridicat și în prezent.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse relevante online și Facebook de mențiunile despre cei 3 lideri, în ultimul an.
Motorul de analiză concurențială creat de NewsVibe evaluează forța acestor actori politici de a penetra spațiul online raportat direct la competitorii lor.
Acest instrument de analiză dezvăluie faptul că, deși Simion și Georgescu au dominat clasamentul mențiunilor, iar Șoșoacă a beneficiat doar de un sfert din totalul referirilor online la toți 3, totuși la nivelul impactului, adică al numărului de vizualizări potențiale ale acestor mențiuni, dominația liderului AUR este mai categorică, acesta având un impact mai mult decât dublu comparativ cu Călin Georgescu, la nivelul întregului an.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare lider din totalul cumulat de mențiuni despre toți 3, în ultimul an
GEORGE SIMION. În privința conceptelor și actorilor publici menționați frecvent în contextul referirilor online la George Simion, constatăm că unul dintre cei mai vizibili este Marcel Ciolacu, ceea ce confirmă dimensiunea și vizibilitatea considerabilă a conversației online din jurul acuzației de “blat” care i-ar fi implicat pe cei doi prezidențiabili.
Însă dintre cei 3 lideri incluși în analiză, Simion a avut cel mai constant ritm de mediatizare, fapt care se reflectă inclusiv în diversitatea entităților dominante care au fost menționate în contextul referirilor la liderul AUR – printre ele regăsim mai multe nume de prezidențiabili (Ciucă, Lasconi, Geoană); partide (PSD, PNL); instituții (Parlament, președinte, Curtea Constituțională, Guvernul); dar și dimensiuni tematice precum Republica Moldova.
Topul surselor online care au scris cel mai frecvent despre Simion este dominat de 60m.ro, o platformă pro-AUR prezentă în clasament atât prin website, cât și prin pagina de Facebook.
Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre George SImion în surse relevante de presă online și Facebook, în ultimul an.
CĂLIN GEORGESCU. În conversația online despre Călin Georgescu, se evidențiază conceptul de candidat, marcând momentul său de intrare în prim-planul dezbaterii publice cu ocazia alegerilor prezidențiale, dar și alte elemente ce au legătură cu același moment – Elena Lasconi (contracandidata sa) și USR (partidul pe care aceasta îl conduce); rețeaua TikTok, legătura cu Rusia și (secundar) Vladimir Putin – entități asociate principalelor acuzații care au marcat candidatura lui Georgescu și întregul moment electoral; Curtea Constituțională, CSAT, SRI – instituțiile despre care s-a discutat în contextul dezvăluirilor despre controversele din spatele candidaturii.
Sursele online care au scris cel mai mult despre Călin Georgescu sunt mai ales din zona mainstream (Adevărul, știripesurse.ro, ziare.com) reflectând impactul major al acestui actor politic asupra dezbaterii publice românești recente.
Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre Călin Georgescu în surse relevante de presă online și Facebook, în ultimul an.
DIANA ȘOȘOACĂ. În cazul liderei SOS România, se remarcă rolul jucat de referirile repetate la Curtea Constituțională, în contextul deciziei care a dus la blocarea candidaturii sale prezidențiale, dar secundar apare și Parlamentul European, instituția unde a fost aleasă și activează din luna iunie. Partidul său SOS România este de asemenea menționat frecvent, dar apar și rivali politici precum George Simion, PSD și PNL.
La nivelul surselor media care au publicat cele mai multe referiri la Diana Șoșoacă, se remarcă pagina de Facebook Mișcarea de Eliberare (pagină de fani și susținători ai acesteia și ai formațiunii sale), alături de canalele de Facebook ale partidului SOS și ale eurodeputatei înseși.
Grafic NewsVibe. Entități dominante în contextul mențiunilor despre Diana Șoșoacă în surse relevante de presă online și Facebook, în ultimul an.