13 iunie 2024. Tendințe în căutările online / ultimele 24 de ore
Analiza datelor din Google Trends din ultimele 24 de ore evidențiază diferențele semnificative între interesul publicului pentru diverse evenimente și subiecte. Atracția principală o reprezintă concertul trupei Coldplay, care a dominat topul căutărilor (inclusiv cu „incidentul Babasha”), cu un interes mediu de trei-patru ori mai mare decât cel asociat alegerilor (rezultate, în special). Pe de altă parte, contextul electoral de la Sectorul 1 din București a atras mult mai puțin interesul publicului online românesc, în ciuda mediatizării.
Grafic Google Trends. Cele mai interesante cautari online din ultimele 24 de ore, pe subiecte de interes. De remarcat varful de cautare despre Coldplay din cursul serii de ieri.
Analizând graficul cu evoluția în timp a intereselor de căutare, concertul Coldplay a avut variații semnificative, cu puncte maxime pe scara interesului atinse către miezul nopții, ceea ce indică o anticipare crescută și entuziasm în rândul fanilor. În asociere cu Coldplay s-au căutat termeni precum „manele”, „babasha”, sau „coldplay live”. Interesul cel mai mare a fost în București și Ilfov – zona de interes direct pentru publicul care a participat la concert.
În contrast, interesul pentru situația electorală de la Sectorul 1 s-a menținut constant scăzut, cu o medie foarte mică (5% din interesul de căutare existent pentru tema Coldplay), evidențiind o indiferență notabilă din partea publicului online românesc. Acest lucru poate fi interpretat ca un semnal că subiectele legate de alegeri nu mai sunt la fel de atrăgătoare sau urgente pentru publicul larg în acest moment.
În cazul incidentului Babasha, interesul a fost direct asociat cu Coldplay, mai ales în acele scurte vârfuri de atenție. Acest subiect a stârnit curiozitatea în rândul internauților români, comparativ cu evenimentele de divertisment sau cu alte teme mai controversate. În zilele trecute, s-a căutat constant despre subiecte de divertisment sau teme culturale, ceea ce confirmă că nu este vorba de ceva întâmplător.
Căutările despre alegeri, în general, sunt în scădere. Interesant este că asistăm la o tranziție a căutărilor de la alegerile locale și europene, spre termenul “alegeri prezidențiale”, care a crescut cu 400%.
Concluzia care se desprinde din aceste tendințe este că evenimentele culturale de amploare sau cele care implică figuri și branduri internaționale majore (cum ar fi Coldplay) continuă să domine peisajul atenției online, în timp ce temele politice locale, inclusiv alegerile, sunt percepute ca fiind mai puțin interesante sau relevante pentru o mare parte din publicul activ pe internet în România. Scăderea generală a interesului pentru alegeri, comparativ cu zilele anterioare, ar putea indica faptul că momentul electoral actual începe să fie depășit de publicul activ românesc.