Sondaj INSCOP | România între național și european în era dezinformării. 87,5% dintre români susțin orientarea spre Vest a țării, cu o creștere a încrederii în UE.
Cea mai recentă cercetare sociologică realizată de INSCOP Research la solicitare Funky Citizens arată cât de rezistenți sunt românii la dezinformările din spațiul public din perioada premergătoare alegerilor prezidențiale și parlamentare de la finalul lui 2024.
Unul dintre principalele aspecte ale studiului vizează, într-un context de freamăt social intens, direcția către care cred românii că ar trebuie să se orienteze România: Est sau Vest.
Direcție România: Est sau Vest?
În opinia a 87.5% dintre respondenți, VEST (adică UE, SUA, NATO) este direcția înspre care ar trebui să se îndrepte România din punctul de vedere al alianțelor politice și militare (față de 77% în ianuarie 2022). 4.1% consideră că România ar trebui să se îndrepte către EST (adică Rusia, China) (față de 10.4% în ianuarie 2022). Ponderea non-răspunsurilor este de 8.4%.
Încrederea în țări/ organizații internaționale
69.7% dintre români au încredere multă și foarte multă în NATO (față de 60.6% în ianuarie 2022), iar 66.8% în Uniunea Europeană (față de 55.9% în ianuarie 2022). Declară că au încredere multă și foarte în Statele Unite ale Americii 59.1% dintre cei intervievați (față de 50% în ianuarie 2022). Încrederea în Rusia se situează sub 10 de procente. 5.9% dintre cei chestionați declară că au încredere în Rusia (față de 18% în ianuarie 2022).
Dezinformare, știri false, neîncredere
Expunere personală la știri false
30.7% dintre respondenți apreciază că în ultimele luni au fost expuși la știri false sau dezinformări în foarte mare măsură (față de 27.5% în ianuarie 2022), 23.7% că au fost expuși în destul de mare măsură (față de 27.2% în ianuarie 2022), 14.9% în destul de mică măsură (față de 19.9% în ianuarie 2022), iar 26.7% în foarte mică măsură/deloc (față de 21.9% în ianuarie 2022). 4% nu știu sau nu răspund la această întrebare.
Canale media expuse dezinformării
În ce privește canalele de informare cele mai expuse la dezinformări și propagarea de știri false, 49.8% dintre respondenți au indicat posturile TV (față de 49% în septembrie 2021), 40% rețelele sociale (Facebook, Instagram, Tik Tok) (față de 35.3% în septembrie 2021), 2.6% ziarele, revistele, publicațiile online (față de 7.9% în septembrie 2021), 1.6% posturile radio (față de 1.8% în septembrie 2021). 5.9% nu știu sau nu răspund.
Sondajul a fost realizat de INSCOP Reasearchla comanda Funky Citizens. Datele au fost culese în perioada 16 -23 decembrie 2024. Metoda de cercetare: anchetă sociologică prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1000 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste.